Gå til innhold

Ulv!

Fremhevede innlegg

Gjest vega i.i.
Skrevet

Det dummeste man kan gjøre er å skyte alfahannen eller alfahunnen. Da får jo byfolk ulv pga at hele flokken sprer seg. Og uffa meg (ulver skader ikke folk)

Her er jeg enig med Nina K.

Det er selvsagt fælt når hunder blir tatt, men hate ulv av den årsken?

Om det blir en u vinter, og vi er redde for barna våre som må gå par km, forstår. Men da kan man jo lage foringsplasser til de stakkars ulvene?

Er vi ikke kommet lenger?

Videoannonse
Annonse
Gjest Little me
Skrevet

Gjest:

Jeg foreslår at du forteller hva du forsøker å uttrykke til noen som er flinkere til å formulere seg skriftelig enn det du er. På denne måtenkan de skrive inn innlegg på dine vegne som er mer forståelige.

På denne måten kan vi få en mer konstruktiv debatt. Til nå har dine innlegg vært usammenhengende og dårlig formulerte. Så opphavet til eventuelle misforståelser er meget stor.

Kom gjerne med innspill, men der du tydelig har tatt feil så innrøm det i stedet for å male på ei mølle som egentlig står stille.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Gjest:

Jeg foreslår at du forteller hva du forsøker å uttrykke til noen som er flinkere til å formulere seg skriftelig enn det du er. På denne måtenkan de skrive inn innlegg på dine vegne som er mer forståelige.

På denne måten kan vi få en mer konstruktiv debatt. Til nå har dine innlegg vært usammenhengende og dårlig formulerte. Så opphavet til eventuelle misforståelser er meget stor.

Kom gjerne med innspill, men der du tydelig har tatt feil så innrøm det i stedet for å male på ei mølle som egentlig står stille.

takk! ulvemeningene til gjest er han/hun i all sin rett til å ha, det er det meninger er til for. Men feilbruk av fakta og ord og uttrykk funker heller dårlig :)

Gjest Gjest
Skrevet
Gjest:

Å er det dysleksi jeg har? SÅ fint dere gjør meg oppmerksom på dette fenomenet!

Mulig jeg er dårlig til å formulere meg, men om dere leser hva jeg skriver så skjønner dere hva jeg mener, og vi snakker om akkurat der samme!

Og jeg gidder ikke diskutere jaktprøver, jegerprøver, skytetester, jaktfeltskyting inne i en ulvedebatt. Det var ninakanin som hang seg så konstruktivt opp i at jeg skrev jaktprøver o.l, det gjorde jeg bare for å slå alle prøver under en smekk!

Jeg vet godt om alle prøver, det er ikke det som var poenget her, familien min er aktiv innen jakt, og vi har jakthund som blir brukt, så det her gidder jeg ikke diskutere.

Jeg er i mot ulv. Det var det mitt første innlegg gikk ut for. Å jeg står for det jeg mener og sier!

Gjest Little me
Skrevet

Og din mening skal du få lov til å uttrykke.

Men kan du ikke skrive et innlegg nå som er sytematisk oppbygd hvor du presenterer alle argumentene dine mot ulv??

Jeg har hittil ikke sett et eneste godt argument, men venter nå i spenning. :)

Gjest Gjest
Skrevet
Og din mening skal du få lov til å uttrykke.

Men kan du ikke skrive et innlegg nå som er sytematisk oppbygd hvor du presenterer alle argumentene dine mot ulv??

Jeg har hittil ikke sett et eneste godt argument, men venter nå i spenning. :)

Jeg er i mot ulv fordi den gjør mer skade enn nytte!

Ulv er et rovdyr med 'killerinstinkt' på lik linje med andre rovdyr som f.eks bjørn!

En enslig ulv er sky og holder seg stort sett unna folk og boligområder, den streifer rundt fra sted til sted og tar med seg noen sauer i hytt og vær. Noe som går hardt utover bøndene i del lange omløp! Men den er sjelden til fare for mennesker.

Problemet er bare når denne ulven ikke lenger blir denne ene ulven, men kanskje en flokk på 5-6!

Da er de flere, blir tøffere, trekker nærmere bolighus, på jakt etter mat, og er til fare for mennesker også. Spesiellt barn! Som er små å forsvarsløse der de leker ute frie 'trygge' omgivelser!

En ulv tenker ikke forskjell på en sau og et barn. Alt levendes av kjøtt og blod er mat for de!

Ulven herjer i saueområder, og det er umulig og passe sauene 100%! De aller fleste sauebønder har tilsyn til sauene sine 1-2 ganger daglig!

Og når kanskje halve budskapen sakte men sikkert forsvinner i løpet av sommeren takket være ulv, bjørn og gaupe, så sier det seg selv at dette er store tap, det er tap av husdyr, og det er tap med tanke på den økonomiske biten.

Ulven lever for å drepe, og om ikke den bestanden holdes nede, på lik linje med bjørn og gaupe, så kommer mye til å gå ut av kontroll.

Og på sikt vil det bli mer tap enn sauer og husdyr, tenk på alle ungene!

La oss nå bruke sau som eks.:

som dere skjønner så er jeg også motstander av bjørn!

Det ''positive'' med ulven er jo at den faktisk dreper når den først skal drepe..

Bjørnen river ofte bare av juret på sauen, og så lever den til den blør ihjel.. og det er hvertfall ikke mye humant!

Gravide bør jo heller ikke ferdes i bjørneområder..for bjørnen 'lukter' foster! Det er faktisk IKKE tull!

Mange sier her inne at vi mennsker beveger oss inn i dyrens teritorium. Og ja det er jo forsåvidt riktig, og vi må jo ta forhåndsregler, vi går jo ikke å plager på dyr vi ser i skogen, vi legger jo ikke turen vår tvers igjennom ei myr om vi ser det ligger noen elger der å hviler.

Naturen er for alle. Problemet er jo bare at skogen skal jo ikke bli 'innvadert' av rovdyr, som gjør at vi mennesker ikke får 'adgang', som dreper alle dyr som er svakere enn de selv, som f.eks rådyr, hjort, rev..

Det er det som da skjer.

Og elgen er jo 'skogens konge'! Men i områder hvor det har vært bjørn, som jeg kjenner best til, så ser du knapt elg, de få elgene du ser er kanon stresset! De løper virkelig for livet mange ganger.

Et rovdyr dreper sjeldent humant!

Det er ikke noe behov for rovdyr! De gjør mer skade enn nytte som jeg sa innledningsvis! Da får de heller holde rovdyrene i parker! Der blir de tamme, og folk tror ikke de er så rovdyr som de er!

En ulv i en park er stor forskjell fra en ulv i fri natur!

En ulv har 'killerinstinkt'! Den lunter bare rundt i visshet om å skaffe seg mat. OG den tar det den kommer over, alt som er svakere enn den som er av kjøtt og blod er i fare!

En ting er hvertfall sikkert, blir det mer ulv her hvor jeg kommer fra, noen slengere har vi sett, det samme med bjørn, blir de sett så blir det jakt, uansett hva myndighetene sier!

Vi forvalter naturen slik at det blir best og leve for alle parter!

Dyr/rovdyr som ødelegger så mye, som gjør så stor skade, og som skaper generell frykt har ingenting her å gjøre! Og derfor ønskes de også fjernet!

Gjest Ninakanin
Skrevet

Ja, jammen bra vi holder bestanden nede. Vi hadde 22 registrerte ulver, og fem av dem ble skutt i fjor vinter.

Det mattestykket klinger ikke godt i mine ører!

Og tilsyn på sauene to ganger til dagen? Da er det desverre latmanns-sauebondens egen feil. Ikke egentlig da, det er de som ryddet landet for ulv sin feil.. For hadde det vært ulv her hele tiden, hadde det også vært andre tradisjoner og annen kunnskap for hvordan man holder sau i et ulveland.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Jeg er i mot ulv fordi den gjør mer skade enn nytte!

Ulven herjer i saueområder, og det er umulig og passe sauene 100%! De aller fleste sauebønder har tilsyn til sauene sine 1-2 ganger daglig!

Og når kanskje halve budskapen sakte men sikkert forsvinner i løpet av sommeren takket være ulv, bjørn og gaupe, så sier det seg selv at dette er store tap, det er tap av husdyr, og det er tap med tanke på den økonomiske biten.

Hva med tapet man aldri kan erstatte med penger? Tapet når landet er tomt for ulv, og generasjonene etter oss forbanner vår egoistiske tankegang?

Ulven lever for å drepe, og om ikke den bestanden holdes nede, på lik linje med bjørn og gaupe, så kommer mye til å gå ut av kontroll.

Og på sikt vil det bli mer tap enn sauer og husdyr, tenk på alle ungene!

Ulven lever for å leve. Slik som alt annet rart på denne jorden. Deg selv inkludert. Å drepe mat, er en måte å leve på.

Og elgen er jo 'skogens konge'! Men i områder hvor det har vært bjørn, som jeg kjenner best til, så ser du knapt elg, de få elgene du ser er kanon stresset! De løper virkelig for livet mange ganger.

Et rovdyr dreper sjeldent humant!

Nei hvorfor i alle dager skal vi forlange noe sånn av dyr!? Har du hatt biologi på skolen, og satt deg inn i hva mangfold er?

Det er ikke noe behov for rovdyr! De gjør mer skade enn nytte som jeg sa innledningsvis! Da får de heller holde rovdyrene i parker! Der blir de tamme, og folk tror ikke de er så rovdyr som de er!

En ulv i en park er stor forskjell fra en ulv i fri natur!

En ulv har 'killerinstinkt'! Den lunter bare rundt i visshet om å skaffe seg mat. OG den tar det den kommer over, alt som er svakere enn den som er av kjøtt og blod er i fare!

Ehm...ja. Og det er sånn rovdyr lever. Du lever på din måte, rovdyret på sin måte. Du kan jo ikke være sint på ulven for at den lever på sin naturlige måte! At den koster deg penger og kan være skummel om man bor i skauen og har unger er greit nok, men... Argumenteringen her synes jeg virker svært irrasjonell.

En ting er hvertfall sikkert, blir det mer ulv her hvor jeg kommer fra, noen slengere har vi sett, det samme med bjørn, blir de sett så blir det jakt, uansett hva myndighetene sier!

Og du skyter innbruddstyvene dine også? Eller tar loven i egne hender på andre områder også?

Vi forvalter naturen slik at det blir best og leve for alle parter!

Dyr/rovdyr som ødelegger så mye, som gjør så stor skade, og som skaper generell frykt har ingenting her å gjøre! Og derfor ønskes de også fjernet!

De har ingenting her å gjøre? Hvem bestemmer det, du? Det var isåfall et veldig lite demokratisk syn, når du ser at majoriteten i Norge er for ulv, men du velger å skyte den fordi du har sett deg lei på dyret? Nei den er for drøy.

Gjest Gjest
Skrevet

Og ATTER en gang spør jeg denne gjesten som er imot ulv:

BØR ALLE ROVDYR UTRYDDES?

Gjest gjest1
Skrevet
Og ATTER en gang spør jeg denne gjesten som er imot ulv:

BØR ALLE ROVDYR UTRYDDES?

h*n har tidligere i tråden sagt at h*n ikke ønsker ulven utryddet, men at bestanden skal holdes nede.

Personlig synes jeg vi skal slutte å være så villige til å kødde til økosystemet på denne kloden.

Trådstarter får det til å høres ut som om så fort vi har en samlet flokk på 5-6 ulver så blir de farlige.

Da lurer jeg på hvorfor det så sjeldent har forekommet ulveangrep på mennesker gjennom alle år, også på den tiden hvor det var "normal" forekomst av ulv, og også på de stedene hvor de har ulvestammer i dag og gjetere som passer dyra. Hvorfor skjer ikke flere ulveangrep? Kan det være fordi ulven egentlig er ganske sky?

Jeg så et program om ulver på NRK for noen få dager siden, og der kom det frem at ulven er et veldig forsiktig dyr, og at de gangene vi plutselig ser den komme luntende, så har den sittet stille en god stund og iaktatt området rundt seg før den tar sjansen på å bevege seg ut på menneskers områder.

De er også veldig skeptiske til forandringer i miljøet rundt seg. Dette brukes som en fordel for ulvejegere i Russland. De klarer å holde ulvene innefor et gitt område og dirigerer dem rett i mot jegerne som venter med riflene.

Så de er faktisk ikke så vanskelige å håndtere for folk som vet hva de driver med.

Gjest Little me
Skrevet
h*n har tidligere i tråden sagt at h*n ikke ønsker ulven utryddet, men at bestanden skal holdes nede.

Personlig synes jeg vi skal slutte å være så villige til å kødde til økosystemet på denne kloden.

Trådstarter får det til å høres ut som om så fort vi har en samlet flokk på 5-6 ulver så blir de farlige.

Da lurer jeg på hvorfor det så sjeldent har forekommet ulveangrep på mennesker gjennom alle år, også på den tiden hvor det var "normal" forekomst av ulv, og også på de stedene hvor de har ulvestammer i dag og gjetere som passer dyra. Hvorfor skjer ikke flere ulveangrep? Kan det være fordi ulven egentlig er ganske sky?

Jeg så et program om ulver på NRK for noen få dager siden, og der kom det frem at ulven er et veldig forsiktig dyr, og at de gangene vi plutselig ser den komme luntende, så har den sittet stille en god stund og iaktatt området rundt seg før den tar sjansen på å bevege seg ut på menneskers områder.

De er også veldig skeptiske til forandringer i miljøet rundt seg. Dette brukes som en fordel for ulvejegere i Russland. De klarer å holde ulvene innefor et gitt område og dirigerer dem rett i mot jegerne som venter med riflene.

Så de er faktisk ikke så vanskelige å håndtere for folk som vet hva de driver med.

:hakeslepp:

Hva er det du beskylder meg for?!?!?!?!?!

Jeg er trådstarter og jeg er for ulveflokker!!!

Du mente gjest, tenker jeg, ikke TS. ;)

Må du holde orden i sysakene ellers blir jeg gretten&fornærma :ler:

Gjest Grønn Frosk
Skrevet

Jeg er absolutt for ulv.

I nord-grensene av Italia finnes det svære ulveflokker, men der var det siste dokumenterte angrepet på mennesker for firehundre år siden. Når vi så har en bitte-bitte-bitte liten flokk, gjør da ikke den noe særlig skade. Syns virkelig vi burde greie å bevare den flokken vi har. Om de så tar noen få sauer en sjelden gang, så syns jeg det positive med å ha ulv oppveier det negative.

Gjest gjest1
Skrevet
:hakeslepp:

Hva er det du beskylder meg for?!?!?!?!?!

Jeg er trådstarter og jeg er for ulveflokker!!!

Du mente gjest, tenker jeg, ikke TS. ;)

Må du holde orden i sysakene ellers blir jeg gretten&fornærma :ler:

Uff a' meg... unnskyld og unnskyld og unnskyld en million ganger LittleMe.. jeg glemte hvem som startet tråden. Selvfølgelig mente jeg den sinte gjesten, og ikke deg.... :klem:

Gjest Little me
Skrevet
Uff a' meg... unnskyld og unnskyld og unnskyld en million ganger LittleMe.. jeg glemte hvem som startet tråden. Selvfølgelig mente jeg den sinte gjesten, og ikke deg....  :klem:

Du er herved tilgitt!! :klem:

Vil ikke ha på meg å være så trangsynt. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

OK, det har gått meg hus forbi... :sjenert:

Men synes trådstarter at vi skal holde nede bestanden av alle rovdyr? Det finnes tross alt flere enn 20 løver i Afrika, og de kan jo være farlige for mennesker som går i bushen.

Gjest Little me
Skrevet
OK, det har gått meg hus forbi...  :sjenert:

Men synes trådstarter at vi skal holde nede bestanden av alle rovdyr? Det finnes tross alt flere enn 20 løver i Afrika, og de kan jo være farlige for mennesker som går i bushen.

Trådstarterer = meg!!!!!

Det er gjesten du skal spørre!!!

Damn da, vil virkelig ikke bli forveksla med h*n!!! :frustrert:

;)

Skrevet (endret)

Jeg er SÅ i mot sau jeg! :sjarmor: og FOR ulven. Bor landlig.

Vi bør ha stor respekt for et dyr som har tilbrakt mer tid i vår fauna enn vi selv har gjort. Dessuten blir økosystemet ødelagt hvis vi kødder med det.

Det glemmer mange det. De er kun opptatt av det som er rett foran nesen på de.

Jeg bor i et område hvor det er jerv,bjørn,gaupe,ørn og ulv. Gjør det oss noe. Nei.

Fordi vi aksepterer at de var her først,og at de hører hjemme i naturen.

Jeg håper den "sinte ulve hater gjesten" blir bitt i rompa på jakt av en røyskatt.

For de er faktisk også et rovdyr! :)

Endret av snøfnugg
Gjest baby-E
Skrevet

jeg var for ulv, helt til det var en ulv som drepte nabohunden til svigers, rett bortafor!

Skrevet
jeg var for ulv, helt til det var en ulv som drepte nabohunden til svigers, rett bortafor!

Jeg var for biler, helt til en bil kjørte over hunden til naboen.

Gjest Virvel
Skrevet
Det er ikke noe behov for rovdyr! De gjør mer skade enn nytte som jeg sa innledningsvis!

Fint at du endelig prøver å forklare hvorfor du mener det du mener, men akkurat dette hang jeg meg litt opp i. Hvordan kan du si at det ikke er noe behov for rovdyr? De er jo en svært viktig del av økosystemet og næringskjedene de tilhører. Uten rovdyr vil populasjonene av byttedyr bli veldig store, og mange av dem vil sannsynligvis bli underernært eller dø fordi det blir for lite mat til alle, eller de vil invadere nye områder og kanskje utkonkurrere andre arter som levde der tidligere, eller trekke mot byer/tettsteder og ende opp som "skadedyr"... Jeg tror ærlig talt rovdyrene gjør mer skade hvis de ikke er til stede.

Jeg for min del hater måker, og skulle gjerne hatt dem fjernet fra jordens overflate - det er bare det at måkene er med på å holde rottebestanden nede (fordi de konkurrerer om den samme maten), så det er nok ingen god løsning. :ler: Kan ikke fjerne et dyr bare fordi man ikke liker det... Jeg skjønner at du ikke liker ulv, det er helt ok, hat den så mye du vil, men "liker ikke" er altså ikke noe ordentlig argument.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...