Gjest Little me Skrevet 9. juni 2006 #61 Skrevet 9. juni 2006 He he... Det er visst en gjest her som mener at hele verden hadde vært en bedre plass uten noen rovdyr! Tror h*n har gått glipp av noe i naturfagstimen. ←
Saeria Skrevet 9. juni 2006 #62 Skrevet 9. juni 2006 Ja, til ulv! Bor i byen, men har bodde mange år på landet. Ulven er en del av norsk natur. Stammen er bitteliten, og jeg synes de bør få være i fred.
Gjest Ninakanin Skrevet 10. juni 2006 #63 Skrevet 10. juni 2006 Ærlig talt. Skal man utrydde en art bare fordi du elsker å tråkke rundt i skogen?? Hvor korttenkt går det ann å bli. Hunder har angrepet og skadet betydelig flere mennesker enn ulv, skal vi utrydde dem også da, slik at jeg kan gå trygt rundt i nabolaget? ← Fantasisk bra motsvar! Jeg er for ulv og bor i byen. Men man kan da ha en mening om hungersnøden i Afrika uten å sitte der nede og sulte sjøl? Hva sauebønder angår så synes jeg de driver naiv og giddeløs drift her til lands, en kultur bygget i et land hvor forgjengere tømte skogene for rovdyr. Dette har ført til at den norske bonden ikke kjenner til verneteknikk på sau slik de gjør i andre land, fordi ulven ikke har hatt en tradisjon i det norske jordbruket. Og å gå i skauen trenger man ikke å frykte. Og bikkjer som blir spist, ja det er trist!!! Men bikkjene dine skal ikke være løse uansett... Og bor du i ulveområde og har bikkje utenfor, og den blir spist, så flytt. Kompromiss! Man kan ikke bo ved en elv og banne og steike år etter år når elven renner over og raser ned huset ditt.
Hu i Svingen Skrevet 10. juni 2006 #64 Skrevet 10. juni 2006 IQ sperre har dere ja.. Poenget er bare at virkelighet og forskning ofte er to forskjellige ting!!!!!!!!! NEI til ulv uansett!!!!!!!!!! Min mening er min mening, deres er deres!! Jeg bygger ikke mine utsagn på uvitenhet. Dere er vel for å verne skog og dere da?? Så alt sammen gror igjen, råtner og forfaller?? Go girls!! ← HVorfor tror du vi har rådyrjakt, elgjakt, småviltjakt??? jo fordi Vi forvalter. Å jeg skal gladelig plaffe ned en ulv og trå den langt ned i en blautmyr!! Tydeligvis bare mijøvernere her inne, dere har vel ikke bedre ting å ta til dere. HaLLo!!!!!!!!!!!!!!! Jeg skriver min mening. OK? HVorfor diskutere med deg, I don't even know u!!!!!!!!!!!!!!! Bye bye, nå skal jeg ut i skauen og nyte den fortsatt, forhåpentligvis, ulvefrie naturen sammen med elghunden min!! ← Du er tydeligvis sinna. Greit det, men hvis du vil ha oss til å forstå din side av saken hadde det hjulpet med ar-gu-men-ter. *hyggelig i dag*
Gjest Ninakanin Skrevet 10. juni 2006 #65 Skrevet 10. juni 2006 HVorfor tror du vi har rådyrjakt, elgjakt, småviltjakt??? jo fordi Vi forvalter. Å jeg skal gladelig plaffe ned en ulv og trå den langt ned i en blautmyr!! Tydeligvis bare mijøvernere her inne, dere har vel ikke bedre ting å ta til dere. HaLLo!!!!!!!!!!!!!!! Jeg skriver min mening. OK? HVorfor diskutere med deg, I don't even know u!!!!!!!!!!!!!!! Bye bye, nå skal jeg ut i skauen og nyte den fortsatt, forhåpentligvis, ulvefrie naturen sammen med elghunden min!! ← Eeeeh.....dette er et diskusjonforum...? På....internet..? Les: ingen kjenner noen, men vi...diskuterer? Og etter utropstegnene dine å dømme skulle en tro du hadde blitt tygga på av ein gråbein sjøl, eller noe sånn! Ja selvsagt forvalter vi skog og vilt, men å legge det til grunn for å fjerne et dyr som levde her før vi gjorde det, synes jeg er et tegn på mangelfull innsikt og evne til langsiktig tenkning. Den holdningen til ulv du har er du selvsagt i din rett til å beholde, men jeg må si at den virker svært lite fornutig, og jeg ser for meg at du er en gjenfødt ulvejeger fra den tiden man renset europa for ulv eller noe sånn
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #66 Skrevet 10. juni 2006 argumenter meg her og argumenter meg der. Jeg bruker bare hodet og tenker fornuftig, og sier ikke at alt skal ryddes ut, for det går ikke, men stammen må holdes nede. Men om dere må ha bevis så se her, bare noen få jeg kom over i farta. http://www.bondelaget.no/nyheter/dbafile37081.html http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/po...icle1079459.ece http://www.nationen.no/nyheter/rovdyr/article1942647.ece http://www.nsg.no/hedmark/resolusjoner%202...erdsmelding.htm Mer gidder jeg ikke lete opp akkurat nå, men det finnes flust av argumenter. Logikk er ofte den harde sannheten!! Dere må ikke fortelle meg at forskere vet EKSAKT antall ulv som er i Norge. De får unger de som alle andre, og vips så er alt ute av kontroll. Det er umulig og holde tall på slikt. Og når de trekker nærmere og næremer boligområder og stadig oftere blir sett, så er det et tegn på at det er for mye. Så dere mener at et forsvarsløst rådyr i vintersnøen skal ofres for ulven? Ulven har null problemer med å drepe disse dyrene i stor snø, og den skjebnen unner jeg ingen!! De blir pint ihjel. Er dere klar over det?? La bygdefolk drive oraganisert jakt som alltid, slik at alle stammer holdes nede på et fornuftig nivå. Det er hele poenget mitt!! Og jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si her at ingen av dere noen gang har vært med på noen form for jakt og vet hvordan det egenltig foregår. Hilsen 'upoppulær gjest'
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #67 Skrevet 10. juni 2006 Og upoppulær gjest stemmer ikke senterpartiet nei!!
Gjest Little me Skrevet 10. juni 2006 #68 Skrevet 10. juni 2006 De fleste ulveobservasjoner er faktisk bikkjer av polarrasene som har tatt seg en liten tur uten eier. Og hvis det faktisk er slik at ulven lusker langs husveggene våre er det kun fordi vi bygger oss ut i deres territorium. Det er menneskene som bryter seg inn i et område hvor vi opprinnelig ikke er ment til å skulle være. Jeg veit om mange som har hatt rådyr i hagen, og for meg er det nøyaktig like ille for det tyder på at menneskene trenger seg vei inn i områder så dyrene blir tvunget til å komme innpå oss. Og forskning er ganske vesentlig jo. Når det fødes valper holder disse seg til flokken, da ulven er et flokkdyr, og det er faktisk ganske lett å "holde tellinga". Nok en gang velger du å overse at f.eks hunder av din rase, elghunden forvolder mye mer skade enn ulven. Vil gjerne at du uttaler deg i forhold til dette... Du nevner et rådyr som står fast i snøen. Det er vel betraktelig mer humant om det blir avlivi av en ulv enn at det blir stående å fryse i hjel. Dette er tross alt naturens gang, akkurat som at katter fanger mus, og ørn fanger fisk. Og i flere år vanket jeg i et miljø med ulvemotstandere og jegere så jeg veit nøyaktig hvordan det foregår jo. Det er nettopp derfor denne saken er så viktig for meg.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #69 Skrevet 10. juni 2006 De fleste ulveobservasjoner er faktisk bikkjer av polarrasene som har tatt seg en liten tur uten eier. Og hvis det faktisk er slik at ulven lusker langs husveggene våre er det kun fordi vi bygger oss ut i deres territorium. Det er menneskene som bryter seg inn i et område hvor vi opprinnelig ikke er ment til å skulle være. Jeg veit om mange som har hatt rådyr i hagen, og for meg er det nøyaktig like ille for det tyder på at menneskene trenger seg vei inn i områder så dyrene blir tvunget til å komme innpå oss. Og forskning er ganske vesentlig jo. Når det fødes valper holder disse seg til flokken, da ulven er et flokkdyr, og det er faktisk ganske lett å "holde tellinga". Nok en gang velger du å overse at f.eks hunder av din rase, elghunden forvolder mye mer skade enn ulven. Vil gjerne at du uttaler deg i forhold til dette... Du nevner et rådyr som står fast i snøen. Det er vel betraktelig mer humant om det blir avlivi av en ulv enn at det blir stående å fryse i hjel. Dette er tross alt naturens gang, akkurat som at katter fanger mus, og ørn fanger fisk. Og i flere år vanket jeg i et miljø med ulvemotstandere og jegere så jeg veit nøyaktig hvordan det foregår jo. Det er nettopp derfor denne saken er så viktig for meg. ← dummeste jeg har hørt!! Og bikkja mi forvolder skade?? Jaaaaaa... den gjør noke desverre ikke det. Rådyr står sjelden FAST, men de bruker lenger TID på å komme seg fra sted til sted. Og rådyr i hagen er bare koselig!! DU vil jo ikke la meg få ha en mening! Du kan ikke forvente alle mener det samme som deg, da kommer du hvertfall ikke langt
Gjest Ninakanin Skrevet 10. juni 2006 #70 Skrevet 10. juni 2006 Men å tro at det er mer humant å skyte er litt naivt.... Ingen jeger er perfekt. Skadeskyting skjer hele tiden. Å løpe rundt med ei kule i lungen i mange timer mens en illsint dachs har los på deg i denne høye snøen, DET unner jeg ingen. Men hva er denne greia med at "åh stakar rådyret, det pines av ulven!"? Eh, jah? Rovdyr har spist byttedyr siden..for alltid siden. Haha, ska vi drepe rovdyrene nå fordi det er fælt å tenke på at rådyret får vondt!??
Gjest Ninakanin Skrevet 10. juni 2006 #71 Skrevet 10. juni 2006 Og hvis det siste er tilfelle, så har du bodd i byen litt for lenge og fått et litt fjernt forhold til naturen...
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #72 Skrevet 10. juni 2006 Og hvis det siste er tilfelle, så har du bodd i byen litt for lenge og fått et litt fjernt forhold til naturen... ← Jeg bor ikke i byen. Å ikke har jeg tenkt gjøre det heller. VEt det er forskjellig standard på jegere rundt omkring, men nettopp derfor er det blitt strengere ang jakt prøver o.l. Jegere er også bare mennesker, og ingen har lyst såre et dyr. En dyktig jeger tar den beslutningen før h*n skyter. Jeg er med på elgjakt hver høst. Og hos oss er reglene STRAMME!! MEn bare få inn flust med ulv her dere, så kan dere være sikre på at et rådyr vil være en sjelden skue og se! Det er vel mye koseligere å se flust av ulver luske rundt kanskje?? Hvor du hele tiden må vurdere at der bør du ikke gå tur i dag.. der kan jeg ikke gå tur i dag.. God sommer !!
Gjest 2324 Skrevet 10. juni 2006 #73 Skrevet 10. juni 2006 Og bikkja mi forvolder skade?? Jaaaaaa... den gjør noke desverre ikke det. ← At ikke din hund har skadet noen forandrer jo ikke det faktum at hunder forvolder mennesker skade betydelig oftere enn noen ulv.
Pimbila Skrevet 10. juni 2006 #74 Skrevet 10. juni 2006 Ja, til ulv. Bor i by nå, men har også bodd landlig.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #75 Skrevet 10. juni 2006 At ikke din hund har skadet noen forandrer jo ikke det faktum at hunder forvolder mennesker skade betydelig oftere enn noen ulv. ← er vel ikke det som var poenget her.
Gjest 2324 Skrevet 10. juni 2006 #76 Skrevet 10. juni 2006 Ærlig talt. Skal man utrydde en art bare fordi du elsker å tråkke rundt i skogen?? Hvor korttenkt går det ann å bli. Hunder har angrepet og skadet betydelig flere mennesker enn ulv, skal vi utrydde dem også da, slik at jeg kan gå trygt rundt i nabolaget?← Og bikkja mi forvolder skade?? Jaaaaaa... den gjør noke desverre ikke det. ← er vel ikke det som var poenget her. ← Jo, det var faktisk det. Når argumentet om at ulven brude utryddes, forklares med at man skal kunne gå trygt rundt i skogen, synes jeg ikke det er dumt spørsmål.
Gjest Ninakanin Skrevet 10. juni 2006 #77 Skrevet 10. juni 2006 Jeg bor ikke i byen. Å ikke har jeg tenkt gjøre det heller. VEt det er forskjellig standard på jegere rundt omkring, men nettopp derfor er det blitt strengere ang jakt prøver o.l. Jegere er også bare mennesker, og ingen har lyst såre et dyr. En dyktig jeger tar den beslutningen før h*n skyter. Jeg er med på elgjakt hver høst. Og hos oss er reglene STRAMME!! MEn bare få inn flust med ulv her dere, så kan dere være sikre på at et rådyr vil være en sjelden skue og se! Det er vel mye koseligere å se flust av ulver luske rundt kanskje?? Hvor du hele tiden må vurdere at der bør du ikke gå tur i dag.. der kan jeg ikke gå tur i dag.. God sommer !! ← Host kremt...det heter jegerprøven...jaktprøve er noe helt annet, og det betyr bajs for jakta om noen er strenge på en jaktprøve...
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2006 #78 Skrevet 10. juni 2006 Eeeeh.....dette er et diskusjonforum...? På....internet..? Les: ingen kjenner noen, men vi...diskuterer? Og etter utropstegnene dine å dømme skulle en tro du hadde blitt tygga på av ein gråbein sjøl, eller noe sånn! Ja selvsagt forvalter vi skog og vilt, men å legge det til grunn for å fjerne et dyr som levde her før vi gjorde det, synes jeg er et tegn på mangelfull innsikt og evne til langsiktig tenkning. Den holdningen til ulv du har er du selvsagt i din rett til å beholde, men jeg må si at den virker svært lite fornutig, og jeg ser for meg at du er en gjenfødt ulvejeger fra den tiden man renset europa for ulv eller noe sånn ← :klappe: DU kan få sagt det Nina!!! STÅ PÅ!
Gjest cristoph ii Skrevet 10. juni 2006 #79 Skrevet 10. juni 2006 :klappe: DU kan få sagt det Nina!!! STÅ PÅ! ← enig ninakanin triller de fleste rundt her med sin debattteknikk.
Gjest Bodillen Skrevet 10. juni 2006 #80 Skrevet 10. juni 2006 argumenter meg her og argumenter meg der. Jeg bruker bare hodet og tenker fornuftig, og sier ikke at alt skal ryddes ut, for det går ikke, men stammen må holdes nede. Så dere mener at et forsvarsløst rådyr i vintersnøen skal ofres for ulven? Ulven har null problemer med å drepe disse dyrene i stor snø, og den skjebnen unner jeg ingen!! De blir pint ihjel. Er dere klar over det?? La bygdefolk drive oraganisert jakt som alltid, slik at alle stammer holdes nede på et fornuftig nivå. Det er hele poenget mitt!! Og jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si her at ingen av dere noen gang har vært med på noen form for jakt og vet hvordan det egenltig foregår. Hilsen 'upoppulær gjest' ← I de første innleggene dine kan det virke som om du er for en totalutrydding av ulven, det er vel derfor mange her reagerer så veldig. Selvfølgelig bør man ha kontroll med ulvestammen, sånn at det ikke blir ubalanse, men at ulven helt klart har en naturlig plass i den norske faunaener finnes det jo ingen tvil om. Vi jakter jo en rekke dyr her til lands, nettopp for å holde bestanden nede - men foreløpig så er jo ikke det akkurat noe tema når det gjelder ulven... Neida, det er sikkert ikke noen udelt positiv opplevelse for et rådyr å bli tatt av ulv, men dyreverdenen er rå - det er sånn det fungerer, dessverre. Jeg tror neppe noen hadde fått særlig gehør for å utrydde løvebestanden i Afrika fordi det er så synd på gasellene og sebraen som lider sånn når de blir løvemat - eller fordi løvene fra tid til annen streifer for nær en eller annen landsby... Men for all del; ja til organisert jakt - der det er nødvendig! Det er en kjennsgjerning at det er farlig å leve - fortsatt har ingen kommet levende fra det. Men vi kan ikke beskytte oss 100% mot absolutt alt. For øvrig vil jeg igjen presisere at jeg bor på landet, er født og oppvokst her, og ulv er observert her jevnlig de siste årene. Jeg har tilogmed vært med på jakt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå