Gå til innhold

Ulv!

Fremhevede innlegg

Gjest Miloine
Skrevet
Ærlig talt. Skal man utrydde en art bare fordi du elsker å tråkke rundt i skogen?? Hvor korttenkt går det ann å bli.  :overrasket:

Hunder har angrepet og skadet betydelig flere mennesker enn ulv, skal vi utrydde dem også da, slik at jeg kan gå trygt rundt i nabolaget?

:klappe: Ja til Ulv, jeg bor i byen. Sa ja til ulv da jeg bodde landlig.

Foreldrene mine bor i Østfold der er det observert ulv. De sier JA til ulv de også

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Opplevd hva da? Ulveangrep?  :ler:

Det er registrert ETT dødelig ulveangrep på mennesker her i Norge, og det var for 200 år siden...

Hvor er det registrert? Jeg var av den oppfattelsen av at det enda ikke er registrert et eneste angrep av ulv mot mennesker i Europa i nyere tid.

La ulven leve, det er sauen vi skal spise.

Og det er ganske utrolig at de 15 ulvene vi har i landet, som også overvåkes, klarer å felle så mange sau som de blir beskyldt for å gjøre. :ler:

Gjest Little me
Skrevet

Med nicket ditt burde du jo være superbekymra ;)

Gjest Gjesta
Skrevet
Hvor er det registrert? Jeg var av den oppfattelsen av at det enda ikke er registrert et eneste angrep av ulv mot mennesker i Europa i nyere tid.

Nå er det jo 200 år siden drapet, og ikke akkurat det jeg kaller nyere tid, men du har kanskje et annet forhold til det begrepet enn meg.

Åkke som: her kan du lese mer om dette:

http://www.wwf.no/core/truede_arter/hva_me...f_om_rovdyr.asp

Og om ulveangrep i Europa (artikkelen over bygger nok på samme materiale):

http://www.nina.no/archive/nina/publikasjo...ulverapport.htm

Skrevet

Ja ti ulv!

Jeg bor i utkanten av en by. Her er det ulv ikke så langt unna.

(Også må bøndene lære seg til å passe på sauene sine!)

Gjest gjest1
Skrevet

Ærlig talt. Det finnes gaupe og ulv i Oslo og.

Gaupa kommer ikke ned fra skogen, men det hender at streifulven gjør det.

Det (tror jeg ikke) finnes ikke noen ulveflokk rundt Oslo, men det finnes i store byer i Italia og Spania.

I enkelte byer der har ulvene spesialisert seg - slik som f.eks. rotter kan - på å lete i søpla.

De dreper ikke barn.

Jeg har aldri sett ulv i Oslo, men har møtt andre som har sett ulv.

Hva er det med ulven som får oss til å skrive om det?

Det er et spennende og fasinernde dyr.

Det finnes eksempler på at ulver har tatt vare på babyer, og diet dem, og da de ble oppdaget, ble det mr. monster på gang.

Det er vel for å bortforklare, slik at kristendommen ikke ble skutt.

Jeg vet ikke jeg. Men å ikke tillatte ulv i naturen, vil si det samme som at man må la skadde og syke elg å dø en pinsom død.

Ulven angriper de mest svake, men de har en respekt for mennesket, hvis mennesket har tilsvarende respekt.

Gjest Little me
Skrevet

Nå er da også sånn at de fleste ulveobservasjoner som regel er en rømt husky eller malamute. :ler:

Skrevet

Ja til å la ulven leve. Jeg er imot utrydding av dyr :frustrert:

La nå ulvene få være i fred. Jeg bor i by.

Skrevet
Nå er det jo 200 år siden drapet, og ikke akkurat det jeg kaller nyere tid, men du har kanskje et annet forhold til det begrepet enn meg.

Åkke som: her kan du lese mer om dette:

http://www.wwf.no/core/truede_arter/hva_me...f_om_rovdyr.asp

Og om ulveangrep i Europa (artikkelen over bygger nok på samme materiale):

http://www.nina.no/archive/nina/publikasjo...ulverapport.htm

Aha, det står der det synes at et menneske er drept av ulv. Men det er slettes ikke bevist. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Er vel så å si eneste inne her som er i mot ulv, og det er ikke uten grunn!!

Fått høre her inne at jeg er kortenkt fordi jeg tenker min egen sikkerhet når jeg ferdes i skog og mark. Kall meg hva dere vil!!

Men little me: 15 ulv i norge :ler: Har du telt kanskje?? Det er nok MANGE flere enn som så.

Ufattelig at folk her inne ikke tenker!!

En slenger av ulv kommer uansett, nytter ikke å sette opp ulvesoner. Er dere virkelig så lite smarte at dere tror ulven stopper opp og tenker 'åi, nei jeg kan visst ikke gå lenger nå.'??

HVorfor skal vi ha ulv?? HVorfor skal vi ha bjørn??

Fordi det er spennendes for dere byfolk å ta en kjøretur på landet og sveive ned ruta på bilen og ta bildet av en ulv eller bjørn, for så å kjøre hjem å skryte av at, se hva jeg har sett???

Bruk hue folkens!!

Om dere vil at naturen skal bli overtatt av rovdyr, og alle fredelig gå-/skiturer, hytteturer o.l skal bli avleks, for vi kan jo trene på et treningsenter, vi kan jo bare dra på hytta ved sjøen i stedet, så værsågod!!!!!!!!!!!

Er det mennesken eller rovdyrene som skal ta vare på Norge??

la saker og ting bli forvaltet som det har blitt gjort i alle år, det er det beste. Folk med erfaring vet alltid best!! Kontorrotter fra oslo kan jeg spare meg langt for!!

Gjest Little me
Skrevet

Alle tall jeg har sett angående ulvebestanden i Norge opererer med 14-22 individer. Det virker som dine ord kommer kun basert på hva som sirkulerer rundt i hodet ditt, og ikke på relevant forskning.

Vet du hvordan økosystemet vårt blir påvirket hvis vi fjerner alle rovdyrene våre??

Dette er et aspekt jeg foreslår at du setter deg inn i da det kan se ut til at du har lite kunnskap om dette. Dette er faktisk meget relevant for hvordan skogen kommer til å se ut hvis vi utrydder rovdyrene.

Likeså valgte du overse argumentet om at hunder forvolder mye større skader, da spesielt på mennesker, enn norske rovdyr gjør.

Jeg kan ikke se at noen dine argumentere holder vann når man trekker forskning inn i bildet.

Skrevet (endret)

Takk Little Me, da slapp jeg å skrive noe. :klappe:

Endret av Naria
Gjest gjest1
Skrevet
Takk Little Me, da slapp jeg å skrive noe.  :klappe:

Hun sparte meg for et innlegg også, så jeg sitter bare her og :klappe: og nikker enig.

Uvitenhet om ulv er vel den største grunnen til frykten, og frykten er vel den største grunnen til å ville utrydde dem.

Les litt om ulv, og ikke bare propagande fra andre som vil utrydde. Les hva motparten skriver også.

Finn ut hvordan de håndterer ulvene sine i Romania og Italia hvor de har atskillig flere enn 14-22 dyr. Mener å ha lest at det ikke har vært problemer med ulvedrepte mennesker der heller på noen hundre år.

Gjest Gjest
Skrevet

IQ sperre har dere ja..

Poenget er bare at virkelighet og forskning ofte er to forskjellige ting!!!!!!!!!

NEI til ulv uansett!!!!!!!!!!

Min mening er min mening, deres er deres!!

Jeg bygger ikke mine utsagn på uvitenhet.

Dere er vel for å verne skog og dere da?? Så alt sammen gror igjen, råtner og forfaller??

Go girls!!

Skrevet
IQ sperre har dere ja..

I am rubber, you are glue. :tunge1:

Ja til ulv!

Gjest Little me
Skrevet

Forskning er ganske vesentlig for å se hvordan et økosystem fungerer. Og et økosystem er avhengig av mange arter for å opprettholdes.

Kvitt deg med rovdyr og du vil få altfor mange små- og storvilt, som igjen vil føre til stor skade på skog og mark. Det vil igjen føre til forndringer i andre dyrs levekår, og resultatet vil bli mange flere utryddede arter enn bare rovdyr.

Du bygger ikke utsagnene dine på uvitenhet sier du, men hva bygger du de på da???

Har ennå ikke sett ett eneste overbevisende argument fra din side, gjest.

Hilsen ei med iq-sperre som har vanket i såkalte ulvebefengte områder i mange år.

Gjest Gjest
Skrevet
Forskning er ganske vesentlig for å se hvordan et økosystem fungerer. Og et økosystem er avhengig av mange arter for å opprettholdes.

Kvitt deg med rovdyr og du vil få altfor mange små- og storvilt, som igjen vil føre til stor skade på skog og mark. Det vil igjen føre til forndringer i andre dyrs levekår, og resultatet vil bli mange flere utryddede arter enn bare rovdyr.

Du bygger ikke utsagnene dine på uvitenhet sier du, men hva bygger du de på da???

Har ennå ikke sett ett eneste overbevisende argument fra din side, gjest.

Hilsen ei med iq-sperre som har vanket i såkalte ulvebefengte områder i mange år.

HVorfor tror du vi har rådyrjakt, elgjakt, småviltjakt??? jo fordi Vi forvalter.

Å jeg skal gladelig plaffe ned en ulv og trå den langt ned i en blautmyr!!

Tydeligvis bare mijøvernere her inne, dere har vel ikke bedre ting å ta til dere.

HaLLo!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg skriver min mening. OK?

HVorfor diskutere med deg, I don't even know u!!!!!!!!!!!!!!!

Bye bye, nå skal jeg ut i skauen og nyte den fortsatt, forhåpentligvis, ulvefrie naturen sammen med elghunden min!!

Gjest Little me
Skrevet

Gleder meg til å se jeger'ne løpe rundt i skogen på vinterstid å forvalte naturen. Alltid koselig å tråkke rundt med snø opp til lysken. :)

Du sier fortsatt ikke hva du baserer dine utsagn på så da velger jeg å trekke mine egne konklusjoner.

Gjest Little me
Skrevet

Og hva søtten skulle dere utpå landet klage på hvis dere ikke hadde rovdyr?!

:ler:

(jeg bare måtte :sjenert: )

Gjest Gjest
Skrevet

He he... Det er visst en gjest her som mener at hele verden hadde vært en bedre plass uten noen rovdyr! Tror h*n har gått glipp av noe i naturfagstimen. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...