Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #21 Skrevet 8. juni 2006 Er ulven en del av vår naturlige fauna? ← Ja. Sauen er ikke en del av vår naturlige fauna.
Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #22 Skrevet 8. juni 2006 Det har bltt utgitt en "fantastisk", trangsynt bok av tidenes ulvehater (husker ikke navnet hans nå) hvor han klarer å presse ut av seg at ulven ikke er naturlig i den norske faunaen. Det fascinerer meg ganske så mye da ulven er et streifdyr, og vil derfor streife mellom Norge, Sverige, Finland og Russland. Har ett av disse landene ulven i sin naturlige fauna har alle det. Om bikkja mi blir drept av en ulv kan jeg takke meg selv. Bikkjer kan fint holdes i bånd når man er ute på tur, og når man er borte kan da bikkja holdes inne. Vi mennesker tukler nok med naturen allerede, la nå de stakkars 15 ulvene vi har igjen få leve...
Gjest Virvel Skrevet 8. juni 2006 #23 Skrevet 8. juni 2006 Ja til ulv! Gjerne i Nordmarka også, for min del. Jeg er byjente, men har tilbrakt mye tid hos en sauebonde i "verste" ulvestrøk, så jeg tør påstå at jeg kjenner saken litt fra den siden også. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så kul umulig å ha noen til å gjete dyrene i de områdene hvor man vet at det er ulv eller bjørn eller jerv. I alle andre land i verden hvor det finnes husdyr og rovdyr har man skjønt at noen må passe på husdyrene. Skal ulven straffes for at den oppfører seg som ulv? :klø: Enig med flere her, det er mennesket (og sauen ) som er "inntrengeren", det er vi som må tilpasse oss.
Gjest King James Skrevet 8. juni 2006 #24 Skrevet 8. juni 2006 er for ulv...Ser ikke helt problemet bøndene har de må da forstå at Ulven må spise. Og at Sauen er en del av Ulvens næringskjede.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #25 Skrevet 8. juni 2006 Ja, jeg vil ha ulv!!!! Bor midt i svarte skauen og syns ulven skal få bo der også. Spiser'n meg så spiser'n meg! Menneskeheten går ikke under av den grunn.... PS, er ikke ironisk nå!
Cuba Skrevet 8. juni 2006 #26 Skrevet 8. juni 2006 Ja, jeg vil ha ulv!!!! Bor midt i svarte skauen og syns ulven skal få bo der også. Spiser'n meg så spiser'n meg! Menneskeheten går ikke under av den grunn.... PS, er ikke ironisk nå! ← Er faktisk på en eller annen måte litt enig. Vi har vel ikke noen rett til å drepe dyra for at de ikke skal drepe oss. Dersom de ikke prøver å drepe oss da, ellers så er det vel greit med selvforsvar. Men det er så mye man kan dø av. Man kan jo dø når som helst og hvor som helst.. Kanskje litt off-topic men.. husker ikke!
Gjest Bodillen Skrevet 8. juni 2006 #27 Skrevet 8. juni 2006 Selvfølgelig skal ulven få leve i Norge - den er en naturlig del av faunaen! Jeg blir så inn i helvetes irritert av disse sutrende sauebøndene som skal håve inn penger på tapte dyr år etter år - hvordan tror dere de fleste av disse sauene blir drept? Ikke av ulv i hvert fall. Nei, skal de ha sau får de til helvete passe på dem også. Man greier fint å gjete sauene sine i andre land, så hvorfor ikke her? Nei, her til lands forventer man at det meste skal være regulert og at staten skal stå til ansvar for alt galt som kan skje. For ordens skyld: Jeg bor landlig, og det har vært observert ulv i mitt nærområde opptil flere ganger.
Gjest 2324 Skrevet 8. juni 2006 #28 Skrevet 8. juni 2006 hvordan tror dere de fleste av disse sauene blir drept? Ikke av ulv i hvert fall. ← Elsker bilder i lokalavisa, når bonden står ved sauekadaveret og klager på at enda engang har ulven tatt en av sauene hans, og man ser tydelige hjulspor på sauen.
Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #29 Skrevet 8. juni 2006 Så en dokumentar om hvordan bønda "fiksa" sauekadavre så det så ut som ulven hadde tatt dem. De benyttet seg av hammer, spiker og sag for å lage ulelignende bitt. Kun for å få igjen penger. Patetisk!!!!
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #30 Skrevet 8. juni 2006 Elsker bilder i lokalavisa, når bonden står ved sauekadaveret og klager på at enda engang har ulven tatt en av sauene hans, og man ser tydelige hjulspor på sauen. ←
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #31 Skrevet 8. juni 2006 Jeg har ingen sterke meninger om dette jeg...
Quirky Skrevet 9. juni 2006 #33 Skrevet 9. juni 2006 JA til Ulv. Bor i by nå, men har tilbragt noen år på landet i et område fullt av rovdyr. I tillegg til rovdyrene var det også et høyt antall småbrukere (sauebønder med en 8-10 sauer som "hobby"). Hvis man bor i et ekstremt rovdyrbefengt strøk bør man kanskje vurdere å drive med noe annet enn sau?
skrue Skrevet 9. juni 2006 #34 Skrevet 9. juni 2006 (endret) Jeg bor i Oslo. Har ikke noe imot at ulv gjeninnføres i Nordmarka, Vestmarka osv. Ser at noen nevner sau. Det er vel faktisk slik at ulven er et dyr som naturlig hører hjemme i Norden, mens sauen slik vi kjenner den idag ble opprinnelig temmet i Midtøsten. Den klarer seg ikke i norsk klima alene - kanskje med unntak av noen steder på vestlandet der det ikke er for mye sne om vinteren. Endret 9. juni 2006 av skrue
Diktern Skrevet 9. juni 2006 #35 Skrevet 9. juni 2006 Jeg bor på landet, og er for ulv. Jeg mener det er vikrig å ta vare på rovdyrstammene våre. Ulven har et ufortjent dårlig rykte - det er jerven som tar flest sauer, og det er kun bjørnen som er direkte farlig for mennesker.
Gjest gjest1 Skrevet 9. juni 2006 #36 Skrevet 9. juni 2006 Jeg bor ikke landlig, men har bodd på landet og jeg stemte "ja til ulv og bor landlig". Har sett ulv og ulvespor. Jeg er ikke redd ulv, men jeg har vært redd for bikkja når vi har oppdaget spor i snøen. (Bikkja snudde på rappen etter å ha lukta på sporet, og sprang, stoppet og så spørrende på meg, jeg prøvde å rope han tilbake, men umulig...han hadde bestemt seg og skulle HJEM!...) Da måtte jeg bare trø hjem igjen, etter hunden. Heldigvis var det ikke langt unna der vi bodde, og en uke etterpå stod det i avisa at ulv var observert i området. Dette er egentlig en debatt jeg ikke vil gå inn i nå. Jeg kan forstå bøndenes reaksjoner, ut i fra det jeg har lest om emnet, men ulven har alltid vært her, før den ble nesten utryddet. Eventyret Rødhette har jo heller ikke bidratt til å gi ulven et godt rykte. Jeg ser på ulver som ville hunder, men jeg har også sett hybrider som er tamme og jeg er skeptisk til både eierne og hybridene. Ikke til hybridene i seg selv. Det har hendt før at en hunnulv i løpetid har parret seg med en hund, og har levd fritt som ulv, men jeg tror en hybrid har veldig mye ulv i seg, så en evt. eier av en hybrid må kunne mer enn meg i alle fall... og jeg tror ulven er sterkere tilstede i en hybrid enn hunden. (motsier jeg meg litt nå, så får det være det samme, siden jeg ser på ulver som ville hunder) Nå kunne jeg skrevet masse om emnet, men orker ikke... Ikke nå. Men synes bøndene burde gått mer inn i saken, skaffet seg villsauer og gjeterhunder eller en lama. De oppfører seg helt annerledes i møte med rovdyr.
Gjest Gjesta Skrevet 9. juni 2006 #37 Skrevet 9. juni 2006 Ja til ulv! Ulven er kjempefin, og jeg synes det er tullete å utrydde alt som kan være litt skummelt. ulven hører liksom hjemme i norge den. det er kjempeviktig å bevare ulven, dette vakre dyret. kjempesynd hvis ulv tar sau, men det er jo en del av naturen da.
Gjest Little me Skrevet 9. juni 2006 #38 Skrevet 9. juni 2006 (endret) Vega: Der gikk du inn i debatten likevel Mange gode poenger Endret 9. juni 2006 av Little me
Gjest Gjesta Skrevet 9. juni 2006 #39 Skrevet 9. juni 2006 Det er ikke uten grunn mang av den eldre garde er i mot rovdyr, det er ikke uten grunn besteforeldrene våre fortalte historier fra gamle dager. De har opplevd det. ← Opplevd hva da? Ulveangrep? Det er registrert ETT dødelig ulveangrep på mennesker her i Norge, og det var for 200 år siden...
Gjest Little me Skrevet 9. juni 2006 #40 Skrevet 9. juni 2006 Opplevd hva da? Ulveangrep? Det er registrert ETT dødelig ulveangrep på mennesker her i Norge, og det var for 200 år siden... ←
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå