Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #1 Skrevet 8. juni 2006 Gjerne sleng med en begrunnelse på svaret deres!
Gjest Little me Skrevet 8. juni 2006 #3 Skrevet 8. juni 2006 Ingen mot??? Må si jeg er overraska... Positivt sådan.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #5 Skrevet 8. juni 2006 Jeg er imot utryddelse av alle dyr. Ja til ulv! (Bor landlig)
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #6 Skrevet 8. juni 2006 (endret) Vi har en så liten ulvestamme her i landet, at den må i herrens navn få være i fred. Bøndene får passe på dyra sine ved bruk av gjetere, og ellers er det vel hundrevis av år siden et menneske ble angrepet av ulv. Jeg bor forholdsvis landlig, men i tettbygd strøk, og her ser jeg rådyr og rev og elg og what not når jeg er ute og går/kjører på nattetid, ogjeg hadde neppe fått spader om jeg hadde sett en ulv heller. Jeg ville stoppet opp og sett på den tror jeg, men jeg har ingen iboende redsel for ulv. (Selv om jeg har et tilbakevennende mareritt om at jeg har låst meg selv og familien inne fordi en ulveflokk prøver å ta oss ) Tillegg: Gråbein HAR vært ute og tuslet ikke så veldig langt herfra. Endret 8. juni 2006 av mysan
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #8 Skrevet 8. juni 2006 Jeg trodde du mente ulven skulle være tillatt på land og i by hoho! Men ja la nå stakkaren leve. Det er ikke oss som skal bestemme over liv og død! Bor på bondelandet hoho!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #9 Skrevet 8. juni 2006 Jeg er for ulv. Bor på landet et sted hvor det både er bjørn og gaupe og sauebønder. De fleste sauene som dør setter seg fasst i gjerder eller steinrøyser eller blir overkjørt av bil. Jeg synes imidlertid myndighetene kunne gjort mer for å hjelpe sauebøndene til å enten sikre sauen bedre eller til å skifte yrke i områder hvor man har bestemt at det skal være ulv.
Gjest Varg-Menja Skrevet 8. juni 2006 #10 Skrevet 8. juni 2006 Jeg stemte ikke, siden jeg synes at å være enten for eller imot ulv er en grov forenkling. Jeg synes vi kan ha en ulvestamme her i Norge, men jeg mener også at denne må forvaltes av oss mennesker, slik vi også forvalter andre dyrestammer.
Gjest splæsj Skrevet 8. juni 2006 #13 Skrevet 8. juni 2006 Har bodd både landlig og i by. JA til ulv. Ulven er ett flott dyr, og en naturlig del av vår fauna. Vi har ingen rett til å utrydde den. Ulv har fått unødvendig mye pepper. Jeg forstår ikke hvordan et så flott og vakkert dyr kan være så fryktet. (Jvnf. eventyrene) Og jeg har ikke møtt en eneste bonde som er for ulv. Enda hovedgrunnen til tap av sau ikke skyldes ulv.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #14 Skrevet 8. juni 2006 NEI NEI og atter NEI til ulv!!!!!!!!!!!!!!!!! Og jeg bor på landet, og nei jeg er ikke sauebonde. Helt utrydda får man den aldri uansett, en slengulv i ny og ne som man nå opplever er noe helt annet enn en flokk! En enslig ulv er redd mennesker, en flokk går til angrep!! Det er ikke uten grunn mang av den eldre garde er i mot rovdyr, det er ikke uten grunn besteforeldrene våre fortalte historier fra gamle dager. De har opplevd det. Jeg vil ikke oppleve det!!! På lik linje med Bjørn vil jeg ikke ha noe ulv her. Jeg elsker skog og mark, jeg elsker naturen, men jeg vil gå i trygge omgivelser, jeg vil ikke ha ulver og bjørner som lusker rundt. Som regel stikker de før du kommer, men kommer du overraskende på dem så får du deg en bra overraskelse tilbake!! Men dere vil kanskje syns det er ok å komme hjem fra jobb og finne hunden deres drept og rivd i hjel av et rovdyr??
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #15 Skrevet 8. juni 2006 Helt utrydda får man den aldri uansett, en slengulv i ny og ne som man nå opplever er noe helt annet enn en flokk! En enslig ulv er redd mennesker, en flokk går til angrep!! Det er ikke uten grunn mang av den eldre garde er i mot rovdyr, det er ikke uten grunn besteforeldrene våre fortalte historier fra gamle dager. De har opplevd det. Jeg vil ikke oppleve det!!! På lik linje med Bjørn vil jeg ikke ha noe ulv her. Jeg elsker skog og mark, jeg elsker naturen, men jeg vil gå i trygge omgivelser, jeg vil ikke ha ulver og bjørner som lusker rundt. Som regel stikker de før du kommer, men kommer du overraskende på dem så får du deg en bra overraskelse tilbake!! Men dere vil kanskje syns det er ok å komme hjem fra jobb og finne hunden deres drept og rivd i hjel av et rovdyr?? ← Det er vel ikke akkurat fare for at det blir store flokker med ulv her til lands! Og det går faktisk helt fint an å utrydde hele dyrearter, det har skjedd opp til flere ganger. Ingen av de gamle jeg kjenner (som er oppvokst på gård i "ulveområder") har fortalt noen skrekkhistorier eller er i mot ulv og bjørn. De er derimot for et mangfold i naturen. Jeg synes at rovdyr har like stor rett til å være i naturen som oss mennesker, og at det betyr at vi må tilpasse oss. Det er svært sjelden at rovdyr angriper mennesker uprovosert. Jeg ville ikke synes det var ok å komme hjem fra jobb og finne hunden drept, nei. Men hunden min ville heller ikke vært ute og dermed i fare for å bli drept. (Skal jeg være i mot ørn og rev fordi de kan drepe marsvinet mitt?) Mener du at alle rovdyr i verden bør utryddes? De kan jo være farlige for mennesker...
Gjest 2324 Skrevet 8. juni 2006 #16 Skrevet 8. juni 2006 Jeg elsker skog og mark, jeg elsker naturen, men jeg vil gå i trygge omgivelser, jeg vil ikke ha ulver og bjørner som lusker rundt. Som regel stikker de før du kommer, men kommer du overraskende på dem så får du deg en bra overraskelse tilbake!! ← Ærlig talt. Skal man utrydde en art bare fordi du elsker å tråkke rundt i skogen?? Hvor korttenkt går det ann å bli. Hunder har angrepet og skadet betydelig flere mennesker enn ulv, skal vi utrydde dem også da, slik at jeg kan gå trygt rundt i nabolaget?
Cuba Skrevet 8. juni 2006 #17 Skrevet 8. juni 2006 Vi mennesker, vi mennekser.. Vi skal utrydde og fjerne alt som er farlig for oss eller som vi ikke liker! Er mye jeg ville utrydda dersom jeg fikk bestemme.. Ulv, bjørn, veps, edderkopper, ekle krypdyr - alt av krypdyr og innsekter faktisk! Men det går jo ikke! Hvilken rett har vi til å ta noens liv? Om det så er mennesker eller dyr? Mennesker skal jo leve uansett!! Er strengt forbudt å ta et menneskes liv, selv om vedkommende vil det selv! Hvem er det som dreper mest levende vesener her da? Tror nok ikke det er verken bjørn eller ulv.. Tenk på alle maurene vi tråkker ihjel for eksempel.. Men de er vel ikke verdt noe? De er jo så små. det er jo ingenting! Hm.. Nei, la naturen gå sin gang sier jeg.. selv om det vel egentlig er for sent!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #19 Skrevet 8. juni 2006 Ja til ulv. Jeg kan ikke skjønne hva som gir oss menensker rett til å utrydde andre raser. Gi ulven mat. (ok, så var den litt stygg, men jeg blir bare så forbanna på sauebøndene som mener de kan ta seg til rette på bekostning av andre arter. Sau er en innført art, det er ikke ulven. Mennesker spiser sau for å få mat. Ulv spiser også sau for å få mat.)
Gjest 2324 Skrevet 8. juni 2006 #20 Skrevet 8. juni 2006 Er ulven en del av vår naturlige fauna? ← Ja, det er da ingen som har innført den, slik som kanin har blit gjort i Australia f.eks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå