Gå til innhold

Hvordan får man det til når barnehagen er stengt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Påskeferie, juleferie, høstferie og hele juli, når man selv er i jobb?Hva gjør dere med barna da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten må man ta ferie selv, ellers må man ordne med annen barnepass. Besteforeldere etc.

Gjest Miloine
Skrevet

Ja, Naria har rett i det, man må finne andre løsninger rett og slett!

Jeg tok med sønnen min av og til på jobben, de gangene jeg ikke hadde noen andre til å ta seg av han! Dette passer jo ikke i alle jobber da!

Ellers så var jeg heldig å hadde en søster som gikk hjemme med barn selv som passet på han, og de gangene det ikke lenger var aktuelt så måtte jeg skaffe en "ferie" dagmamma!

Skrevet

Barnehagen er vel ikke stengt mer enn det du kan ta ut i ferie?

Her hos oss er iallefall barnehagen åpen både vinterferie og høstferie, samt romjul og påske. Men den er stengt hele juli, ja.

Det er ikke noe problem da både jeg og mannen kan ta ferie og dermed sørge for at noen er hjemme sammen med junior.

Eller så stiller gjerne besteforldrene opp noen dager, slik at man klarer alltids å dekke inn disse dagene.

De fleste barnehager har vel litt mer fleksibel ferie, dvs. at man kan velge selv når man vil ta ut barnet i ferie, men at man MÅ ta minst 3 uker på sommeren.

Det er først når poden begynner på skolen det blir et problem. Da er det jo ferier stadig vekk, samt hele 8 uker sommerferie........

Skrevet
.....Det er først når poden begynner på skolen det blir et problem. Da er det jo ferier stadig vekk, samt hele 8 uker sommerferie........

Just presis!!!! Helt korrekt. Skolen slutter 23. juni her. Og vi går på ferie 8. juli. SFO stenger 30. juni - ergo må man være litt kreativ. Så, hun skal være litt hos en nabovenninne (jobber som dagmamma) + være hos sin bestemor. Begynner på jobb igjen 31. juli....og skolen begynner ikke før rundt 22. august (muligens uken før??) så da blir det NOK en hodebrynings-periode. Men, det gikk no forsåvidt greit da i fjor.

Skrevet

barnehagen vi har fått plass i har som jeg sa stengt i alle ferier pluss hele juli.

Gjest Gjest
Skrevet

Da må man bare ta ut feriedager. Det er en del av pakken med å ha barn

Gjest Gjesta
Skrevet
Påskeferie, juleferie, høstferie og hele juli, når man selv er i jobb?Hva gjør dere med barna da?

Da er man fleksibel og fantasifull, og prøver å finne en løsning.

Det blir ikke helt som å være singel / barnløst par, men man klarer seg.

Som alle andre.

Skrevet
Da er man fleksibel og fantasifull, og prøver å finne en løsning.

Det blir ikke helt som å være singel / barnløst par, men man klarer seg.

Som alle andre.

lurer bare på hvordan andre gjør det?

Skrevet

Barnehagen vår har heldigvis åpent hele året, men vi er pålagt å ta ut minst fire uker ferie i året. Tre av disse ukene må være sammenhengende sommerferie. Så for vår del går det greit å bare bruke egne feriedager. Nå må vi takle seks planleggingsdager også da, men det går det også.

Men det går jo an å kanskje få hjelp av familie og venner. Eventuelt kan man jo alliere seg med andre foreldre i barnehagen, og bytte på å passe de små.

Dere finner nok en løsning :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Ofte kan man dele litt på det med andre foreldre som er i samme situasjon, slik at man passser hverandres barn, så slipper man å bruke opp alle feriedagene sine :)

Gjest Gjesta
Skrevet
lurer bare på hvordan andre gjør det?

Ups. Ble jeg misforstått nå?

Jeg mente: Jeg løste det ved å være fleksibel og fantasifull.

Gjøre avtaler med naboer, venner, familie osv. Ta bare deler av ferien sammen med faren slik at de små slapp å være alene, ta barna med på jobb om mulig, omfordele arbeidstida slik at den ene jobber dag og den andre kveld. MM

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde ei ansvarsbevisst ungdomsskolejente i nabolaget som dagmamma i skoleferien. Hun fikk vanlig dagmammalønn. Ellers besteforeldre, tanter, eller foreldre av barnehagevenner. Ble litt hodebry men det ordnet seg som regel.

Skrevet

Det er sikkert flere med samme problem. Sjekk med de andre foreldrene og se om dere kanskje kan ta hver sin dag fri og passe hverandres unger (hvis det er 5-6 stk som står i "knipe" da) Vi gjorde dette en høstferie da min eldste gikk i privat SFO og det fungerte supert for alle! Hvis ikke så sjekk med tenåringsjenter i nabolaget f.eks.

Gjest Gjest1
Skrevet

Barnet har to foreldre med fem ferieuker (vanligvis) hver. Om det ikke finnes andre løsninger får de ikke ferie samtidig.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet? Så lenge man vet når barnehagen er stengt må man jo bare ta sin egen ferie i de periodene? Og som en annen sier; er man to har man tilsammen 10 uker ferie hvis det kniper. Skjønner godt at det optimale er å ha absolutt alle ferie-ukene sammen og at det er deilig å ta ut ferier utenom fellesferiene, men skjønner ikke at det skal være så vanskelig?

Gjest Gjest1
Skrevet

Om man er helt alene med et barn, uten at faren stiller opp og uten besteforeldre og annen avlastning, kan man søke om besøkshjem for barnet hos kommunen. Regner med at i slike tilfeller går det an å søke om utvidet besøkstid/avlastning om sommeren.

Gjest Gjest_Anki_*
Skrevet

For neste år har jeg foreslått at vi deler oss opp (som foreldre) og er i bhagen med ungene våre selv når bhagen er stengt. Blir jo ikke pedagogisk oppfølging disse dagene, men foreldrene virket veldig positiv over at dette var mulig. Bhagen er kommunal, så vi har lov som foreldre til å gjøre dette. Man kan som regel ordne en fridag på jobb til neste mars, for å passe 20 unger i bhagen. Ingen problem. Så får alle barna være der de er kjent og med andre de kjenner, så får mamma og papp skjøtte sine jobber. :)

Gjest Gjest1
Skrevet
For neste år har jeg foreslått at vi deler oss opp (som foreldre) og er i bhagen med ungene våre selv når bhagen er stengt. Blir jo ikke pedagogisk oppfølging disse dagene, men foreldrene virket veldig positiv over at dette var mulig. Bhagen er kommunal, så vi har lov som foreldre til å gjøre dette. Man kan som regel ordne en fridag på jobb til neste mars, for å passe 20 unger i bhagen. Ingen problem. Så får alle barna være der de er kjent og med andre de kjenner, så får mamma og papp skjøtte sine jobber. :)

Blir ikke dette som å drive barnehage som ikke er godkjent? Jeg vet ikke, bare en tanke som slo meg.

Skrevet

Jeg føler meg ikke kvalifisert til å ta meg av 12 unger som ikke er mine, selv om jeg skulle få hjelp.....

Vi kommer til å spleise med svigerinnen min på en dagmamma for barnet hennes går også i barnehagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...