Gå til innhold

Flaskemelk ved legging og barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på 13 måneder får to flasker med mme i døgnet. En før han sover formiddagsnappen sin, og en før han sovner om kvelden. Han faller veldig til ro når han får den, og skjønner att det er sove tid.

Han begynner i barnehage i august, og lurer da på hva jeg skal gjøre ang soving i barnehagen. De har vell ikke tid til å gi ham flaske før legging der?Burde jeg venne ham av med det nå??

Hva har dere andre gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Junior her har alltid fått flaskemelk før sengetid (får det faktisk fortsatt.... :sjenert: ), men kun hjemme.

I barnehagen har det aldri vært noe tema, så der sovner han greit uten denne kosen.

Barn er veldig fleksible slik og lærer seg fort at det er forskjellige rutiner som gjelder hjemme og i barnehagen.

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noe bra for tennene, da?

Skrevet
Er det noe bra for tennene, da?

pusser jo tennene hans etter melken.

Gjest Gjest
Skrevet
pusser jo tennene hans etter melken.

Å ja. Fikk inntrykk av at han fikk den i senga for å falle til ro og sovne, jeg.

Skrevet
Å ja. Fikk inntrykk av at han fikk den i senga for å falle til ro og sovne, jeg.

Han får den i en stol ved siden av sengen. Sovner nesten når han får den, så jeg kan pusse ut att han merker det. Så legger jeg han over i sengen.

Skrevet

Hvis du ber dem om å gi han melk før luren, så gjør de sikkert det. Men jeg for min del hadde benytta anledninga til å venne han av med melka på dagtid, så kan du jo heller beholde den kose før leggetid kvelden.

Skrevet

Vi hadde et barn som brukte både melk, koseklut og smokk før h*n sovna hjemme. Moren sendte med melk i barnehagen så vi skulle gi han dette i senga. Andre dagen (etter innkjøringen) hans glemte jeg dette, men h*n sovnet med en gang (slapp å vekke seg selv for å drikke, slik h*n gjorde første dagen...) Fortalte dette til moren, og hun ble så overrasket, og glad, for det trodde hun aldri at vi/hun skulle få til. Om de fortsatte med dette hjemme vet jeg ikke, men etter dette har h*n bare brukt smokk og som regel koseklut.

I mitt arbeid med barn har jeg merket at barn godt klarer å skille mellom hjemme og barnehagen. Og ting er ofte "enklere" i barnehagen! ;)

Men hvis du synes dette er veldig viktig, så er det bare å si fra til de ansatte, så får de det nok til, eller de gir deg beskjed hvis de ikke har tid til dette.

Lykke til med barnehagestart! :)

Gjest Gjesta
Skrevet

De kommer ihvertfall ikke til å pusse tennene hans, og de har sannsynligvis ikke tid til å sitte med han og en flaske heller.

Jeg ville ha avvendt han ;)

Skrevet
Gutten min på 13 måneder får to flasker med mme i døgnet. En før han sover formiddagsnappen sin, og en før han sovner om kvelden. Han faller veldig til ro når han får den, og skjønner att det er sove tid.

Han begynner i barnehage i august, og lurer da på hva jeg skal gjøre ang soving i barnehagen. De har vell ikke tid til å gi ham flaske før legging der?Burde jeg venne ham av med det nå??

Hva har dere andre gjort?

Jeg klarer ikke å dy meg: men melk ved leggetid er veeeldig usunt for barnets tenner! hvis dere ikke pusser tennene etterpå, da.

hvis ungen er veldig avhengig av flasken ved soving på dagen, ville jeg spurt om ikke bhg kan fikse det for han. Send med det som trengs.

Skrevet
Jeg klarer ikke å dy meg: men melk ved leggetid er veeeldig usunt for barnets tenner! hvis dere ikke pusser tennene etterpå, da.

Hvis du leser tråden, ser du at de gjør det.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med henne som skriver at de får med seg at det er forskjell på hva de får hjemme og i barnehagen. Men hvis han vil ha og du vil fortsette kan han vel holde flaska selv i vogna vår han skal sove, sitte halvveis oppreist.. Blir ikke mye styr da..

Skrevet

hvis ungen er veldig avhengig av flasken ved soving på dagen, ville jeg spurt om ikke bhg kan fikse det for han. Send med det som trengs.

Han har nå bare to tenner da...........

Gjest annen gjest
Skrevet
Han har nå bare to tenner da...........

At han har bare 2 tenner gjør jo ikke at det blir noe mer sundt av den grunn (eller mindre skadelig, om du vil se det på den måten)

Men jeg tenker, hvorfor får han MME fremdeles?

MME er vel bare anbefalt og nødvendig til barnet er et år, og din gutt har vel passert året nå vel?

Gjest Gjest_Eliza_*
Skrevet

En skal faktisk passe på at barna ikke får for masse melk også.

Jeg ble frarådet mme da posen bikket året. For da begynte han å drikke vanlig kumelk..

For masse melk er ikke bra.

Tror, dersom jeg ikke husker helt fel at de ikke skal ha mere enn 5-6 dl melk for dag, etter de har fylt ett år..

Noen andre som har hørt dette?

Gjest Gjest
Skrevet

Er det på akkurat ett-årsdagen man må slutte, eller går det bra om man for eksempel slutter en uke etter?

Skrevet (endret)

Min sluttet med flasken da han var 15 mnd. Da fikk han H-melk på den tiden.

Om de er tørste så drikker de hva de får. Ingen barn sulter/tørster frivillig. Dette er kun foreldrenes problem. Vann er best.

Her var det slutt med nattmelk før han var 1 år. Vanesak vet du.

Ingen lider av avvenning.

Tenk på tannlege-timen når barnet er 3 år.

Melk lager hull i tennene. Bakterien i melken danner hull.

Og tenk så jævli det blir i tannlegestolen, for første gang.

Endret av Trebarnsmor
Skrevet

Hadde også en flaskegutt når han startet i barnehagen. Han fikk flaske med vanlig melk, både før formiddagsluren og på kvelden (og ja vi pusset tennene etterpå).

Han begynte i barnehage da han var 11 måneder, og da ble søvnmønsteret litt forandret siden de hadde andre soverutiner enn vi hadde hjemme.

Han fortsatte med to flasker i døgnet, men nå fikk han dem på morgenen og kvelden. Det var han selv som ba om dem. Jeg begynte rundt 14 måneder å ta mindre og mindre melk i flasken.

Erfaringsmessig så skiller barn klart mellom borte og hjemme. Men de fleste barnehager er obs på akkurat tiden rundt innkjøring og at det ikke skal bli for mange forskjeller. Det er derfor vanlig at de bruker de første to månedene på å få barna inn i nogenlunde samme sovemønster. De starter på ungenes premisser og sakte men sikkert får de barna til å sove på samme tid. Så det er godt mulig at de vil lage flaske til sønnen din i starten, det har jeg gjort med mange unger i barnehagen :)

Skrevet
Min sluttet med flasken da han var 15 mnd. Da fikk han H-melk på den tiden.

Om de er tørste så drikker de hva de får. Ingen barn sulter/tørster frivillig. Dette er kun foreldrenes problem. Vann er best.

Her var det slutt med nattmelk før han var 1 år. Vanesak vet du.

Ingen lider av avvenning.

Tenk på tannlege-timen når barnet er 3 år.

Melk lager hull i tennene. Bakterien i melken danner hull.

Og tenk så jævli det blir i tannlegestolen, for første gang.

Men melken lager da ikke noe mer hull i tennene bare fordi den blir gitt ved leggetid????JEg har jo sagt att jeg pusser.....

Skrevet

Se an hvordan behovet for flasken er ved barnehage start.. det er jo fortsatt en liten stund til...

Men om han fortsatt får flaske hjemme kan du jo sende med det i barnehagen også. Kan jo be personalet om å legge han uten å ha gitt han flasken. Hvis det blir totalt krise kan de jo finne frem flasken og gi det til han... ;)

Men det er vel på tide å slutte med mme snart vil jeg tro... bland den gradvis ut med vanlig melk...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...