Gå til innhold

Arbeidsforhold på Zara?

Gjest Kanskje ansatt snart

Anbefalte innlegg

Gjest Kanskje ansatt snart

Jeg har søkt jobb på kleskjeden Zara, som åpner butikk i Oslo i løpet av noen måneder. Anser meg selv for å være kvalifisert og har kanskje en god sjans:)

Selvfølgelig vil jeg finne ut mye på et eventuelt intervju, men jeg er allerede litt nysgjerrig på hvordan det er å jobbe der. Er det noen som har noe peiling om det? Er jo Zara-butikker i de fleste europeiske land, så kanskje noen kjenner noen som kjenner noen og så videre. Hvordan er lønnen, arbeidsmiljø, rabatter (hihi) og så videre.

Setter stor pris på svar :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilSweetie

Jeg vet egentlig ikke noe om det du konkret spør om, men svarer likevel ;)

Noen internasjonale kjeder mener de har rett til å ha de samme arbeidsforholdene i alle butikkene sine i alle land, og tar utgangspunkt i i hjemlandet sitt for hvordan det skal være. Det har de IKKE rett til! De må følge norsk lov, arbeidsmiljølov, norske lønnsforhold og tariffavtaler (sistnevnte hvis de som blir ansatt organiserer seg).

Det er viktig å være obs på dette, og ikke finne seg i ting som f.eks er brudd på arbeidsmiljøloven! Jeg vet ikke om du vil få dette problemet med Zara, men vet at på Mango har det vært masse problemer med dette, fordi sjefene der har insistert på å følge spansk lov...

Lykke til med intervju og jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cosmic Girl

Veldig rett det LilSweetie sier.

Uansett hvilken nasjonalitet moderselskapet har, må de ansatte behandles etter lovene i det landet de arbeider. Mao butikk i Norge, norsk lov.

Og norsk lov er jo i veldig stor grad for arbeidstageren, og ikke arbeidsgiveren.

Men jeg kjenner heller ikke til Zara i Norge, og det er jo Zara Norge som er av interesse, ikke Zara sverige, danmark, spania, etc.

Krysser uansett fingrene for at du får jobben!

Hvor skal forresten butikken ligge? Har skjønt på Majorstua, men ikke nøyaktig hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg vet egentlig ikke noe om det du konkret spør om, men svarer likevel ;)

Noen internasjonale kjeder mener de har rett til å ha de samme arbeidsforholdene i alle butikkene sine i alle land, og tar utgangspunkt i i hjemlandet sitt for hvordan det skal være. Det har de IKKE rett til! De må følge norsk lov, arbeidsmiljølov, norske lønnsforhold og tariffavtaler (sistnevnte hvis de som blir ansatt organiserer seg).

Det er viktig å være obs på dette, og ikke finne seg i ting som f.eks er brudd på arbeidsmiljøloven! Jeg vet ikke om du vil få dette problemet med Zara, men vet at på Mango har det vært masse problemer med dette, fordi sjefene der har insistert på å følge spansk lov...

Lykke til med intervju og jobb!

det var jo veldig mye fokus på det du påpeker her før Lidl skulle åpne i Norge. Nå har det jo vist seg at Lidl ikke driver rovdrift på sine ansatte.

De store kjedene har ofte ordnete arbeidsforhold. Jeg har både jobbet i en kjede og i en grunderbedrift, og det var mye mer uordnete forhold i den norske grunderbedriften. Å jobbe for grundere er veldig krevende, så jeg ville heller jobbet i et internasjonalt selskap.

Historien har jo vist at de internasjonale selskapene tilpasser seg lokale forhold. I Norge har vi et høyt prisnivå, så det er mulig å gi høye lønninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zara/medarbeider

Jeg har blitt ansatt!

Hvordan sokte du?Er fortiden i Spania...men gleder meg til aa begynne til hosten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har blitt ansatt!

Hvordan sokte du?Er fortiden i Spania...men gleder meg til aa begynne til hosten!

Ble du ansatt uten å komme til et intervju? Ansatte de deg bare på grunnlag av en søknad? Hva slags erfaring har du fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg har også søkt på Zara! :) Tror og håper jeg blir kalt inn på intervju! Jeg vil anse meg som meget kvalifisert med tanke på uteseende ihvertfall! Og det skal visst telle en del i følge mine kontakter i utlandet! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg har også søkt på Zara!  :)  Tror og håper jeg blir kalt inn på intervju! Jeg vil anse meg som meget kvalifisert med tanke på uteseende ihvertfall! Og det skal visst telle en del i følge mine kontakter i utlandet!  ;)

Du må nok ha litt mer enn bare et okei eller pent utseende kjære deg, feks erfaring fra lignende serviceyrke, være serviceinnstilt, blid og hjelpsom. Samtidig som du må være en god selger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har 3 aars grad fra spania- business og ledelse...har ogsaa jobbet for tiger of sweden og tatler tidligere..var paa intervju..er faatt et tilbud hos Bertoni naa ogsaa..saa er litt usikker paa hva jeg gjor..vi faar se..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare handlet hos Zara, aldri jobbet for dem. Mitt inntrykk er at de prioriterer folk som rydder fremfor å ha folk i kassa. Som oftest en som sto i kassa der jeg har handlet. Køen var alltid laaaaaaaaaaaaaaaaang. Alle annsatte var meget pene og rene.

Lykke til med jobbsøkingen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje bere meg, men uansett kva slags Zara butikk eg har våre i møter eg sure ansatte. Virkar veldig uinteresserte i å hjelpe og spør du om hjelp blir mange nesten oppgitte... håpar virkelig ikkje det blir sånn i Oslo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare handlet hos Zara, aldri jobbet for dem. Mitt inntrykk er at de prioriterer folk som rydder fremfor å ha folk i kassa. Som oftest en som sto i kassa der jeg har handlet. Køen var alltid laaaaaaaaaaaaaaaaang.

Enig! Håper ikke de skal ha samme system i Norge; med lange køer som "merkevare".
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg har søkt deltidsjobb der jeg da, siden jeg skal studere ved siden av, så håper man ikke trenger å ha udannelse innenfor området, men jeg har arbeidet mye med kundebehandling og service fra før av da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Neffi
Jeg har bare handlet hos Zara, aldri jobbet for dem. Mitt inntrykk er at de prioriterer folk som rydder fremfor å ha folk i kassa. Som oftest en som sto i kassa der jeg har handlet. Køen var alltid laaaaaaaaaaaaaaaaang. Alle annsatte var meget pene og rene.

Lykke til med jobbsøkingen :)

Fantastisk :)

Hvor mange Zara butikker har du vært i da? ;) Du skulle vel ikke hatt mulighet til å legge til enda en "a"?

Jeg tror du kommer til å få en fin arbeidsplass, med mye jobb og hyggelige ordninger mht lønn og arbeidsforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kunne sikkert lagt til en a til, for køene i de Zarabutikkene jeg har vært i har vært lange. Jeg kan jo presisere at jeg bare har vært i fem-seks forskjellige, alle i Spania. De kan jo bare ha vært tilfeldig, men køene er det jeg husker best (utenom pene klær :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...