Gå til innhold

Bilsete, forovervendt/bakovervendt

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, jeg vet at det er anbefalt med bakovervendt bilsetet til barna helt til dem er 4 år. Men når man ikke har plass i bilen da? Er ikke bare å bytte bil heller. I hvertfall kan ikke vi bare gå ut og kjøpe ny og større bil når vi selv vil det. Det har med økonomi og gjøre.

I løpet av høsten må vi ha nytt bilsete til babyen her. Han er vel da ca. 8-9 mnd. når det skjer.

Vi har testet ut bakovervendt bilsete i bilen og oppdaget at vi ikke har plass. Har fått utrolig mange reaksjoner på dette. Enkelte går helt av hengslene og har faktisk fått høre at vi omentrendt er barnemordere som tenker å sette babyen forovervendt.

Synes det er utrolig sårende at folk kan si sånnt. Vi har ikke så god økonomi at vi bare kan gå ut og kjøpe større bil heller, og ikke kan vi la være å kjøre bil heller. Kommer oss jo aldri noen steder da.

Vi har Golf Stasjonsvogn og allerede nå med babysetet som står bakovervendt har jeg, som så og si alltid, sitter i pasasjersetet forran dårlig plass.

Er i ferd med å bli ganske oppgitt, vet liksom ikke helt hva man skal si når andre går så totalt i vranglås fordi vi må ha forovervendt sete.

Selvsagt tenker vi sikkerhet, men vi kan som sagt ikke kjøpe ny bil.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm....synes det høres rart ut at dere ikke har plass til et bakovervendt bilsete, men får plass til et forovervendt.

De setene jeg har hatt har ikke tatt noe mer plass om de har stått bakover enn fremover (heller tvert i mot, når de står fremover må jo bena til barna ta litt plass også.)

Er du sikker på at du har fått testet det ut riktig montert?

Jeg har hatt flere små biler, bla. Peugeot 205 og hadde aldri problemer med å få plass til bakovervendt sete.

At det derimot blir litt liten plass til bena til barnet etterhvert, det er en annen sak, men frem til en 2-års tid er det ikke noe problem på de aller fleste biler.

Gjest Gjest
Skrevet
Hm....synes det høres rart ut at dere ikke har plass til et bakovervendt bilsete, men får plass til et forovervendt.

De setene jeg har hatt har ikke tatt noe mer plass om de har stått bakover enn fremover (heller tvert i mot, når de står fremover må jo bena til barna ta litt plass også.)

Er du sikker på at du har fått testet det ut riktig montert?

Jeg har hatt flere små biler, bla. Peugeot 205 og hadde aldri problemer med å få plass til bakovervendt sete.

At det derimot blir litt liten plass til bena til barnet etterhvert, det er en annen sak, men frem til en 2-års tid er det ikke noe problem på de aller fleste biler.

Skrevet

I vår gamle bil måtte vi ha passasjer setet så langt frem som mulig for å få plass til setet bakovervendt.

Det ble veldig trangt der, men det gikk.

Synes det er rart det ikke går, men nå ikke jeg sett inni bilen deres heller.

Skrevet

Jeg mener å ha lest at det ikke er lov å ha barn under 1 år forovervendt.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok testet flere bakovervendte modeller før jeg kapitulerte på dette punktet. Jeg er på ingen måte fanatisk på dette, men for min egen del så syns jeg det er greit å ha litt dårlig plass til bena i passasjersetet foran. Det er uansett bare for en periode.

Lar det seg ikke gjøre så kjøper du det beste setet du kan finne som er forovervendt, men som sagt, sjekk ut det med alder og lovverket...

Skrevet

Vi prøvde flere bakovervendte i vår relativt nye Passat. Men skulle jeg få plass i bilen (gravid, bekkenløsning), så hadde vi ikke plass. Jeg var avhengig av å kunne bruke begge forsetene.

Det var et stort nederlag å måtte kjøpe fremovervendt. Men nå føler vi oss komfortable med det. Var bare ei sperre vi måtte over. Jeg snakker dog ikke høyt om at vi valgte fremovervendt, for svært mange mener at vi bare tenkte på meg og setter barnets liv i fare.

Nå må nestemann snart ha nytt bilsete, og jeg håper vi kan få tak i et bakovervendt nå. Men jeg tror vi ender med å kjøpe et vendbart et. For sistemann er svært utålmodig på biltur og bilturene vil kunne bli et h*lvete med et bakovervendt bilsete etter hvert (jaja, langturer nå er et h*lvete allerede...).

Skrevet

Vi har det også trangt i bilen pga bakovervent bilsete, men det får så bare være. Før vi kjøpte oss ny bil så ble det til at passasjersetet ikke ble brukt, så trangt var det på setet fremme, da satt jeg eller mannen bak sammen med poden. Det gikk fint det. Men det hadde naturligvis ikke gått dersom vi hadde hatt flere unger.

Men jeg hadde aldri plasert en unge under ett år fremovervendt.....

Vi drøyer det så lenge som overhode mulig, poden er nå 1,5 år og det går bra enda.

Jeg hadde testet ut flere modeller slik jeg fant et sete som fikk plass ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...