Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2002 #1 Skrevet 12. desember 2002 Hei alle.... Jeg er ei jente på 29 som, omsider får jeg si, har kommet skikkelig i gang med trening igjen. Har vært lat så lenge... Nå sykler jeg 45 min daglig for å forhåpentligvis gå ned en tre-fire kilo, men mest for kondisjonens og overskuddets skyld. I tillegg håper jeg selvsagt at det kan ha en oppstrammende effekt... Greit å tenke bikini allerede.... Så til poenget... I tillegg til syklingen tar jeg mageøvelser og diverse på matte. Har aldri hatt noe særlig mage, men den har i det siste begynt å bli litt slapp. :o Det jeg nå er bekymret for er at jeg skal ta gale øvelser... Har lest et sted at en kan få "utover-mage" av å trene feil magemuskler... Mulig dette er tull, men kan noen av dere gi meg råd slik at magen min til sommeren er FLAT og ikke for rund....? På forhånd takk! Koz, Junemor.
Petruska Skrevet 12. desember 2002 #2 Skrevet 12. desember 2002 Hei! Det sies at du skal holde magemusklene inne når du tar f.eks. situps. Tar man en øveløse som er for tung i forhold til formen man er i slik at magen presses utover, sies det at resultatet ikke blir særlig bra. Har du sterke nok magemuskler til å ta situps på vanlig måte er det en fin øvelse, men husk at du ikke skal løfte korsryggen fra gulvet! Noen løfter seg helt opp når de gjør denne øvelsen, men det blir helt feil. Tar ikke så mye på de musklene vi ønsker å "treffe". Altså: Ligg på ryggen med bøyde knær (det er lurt å krysse armene over brystet, holder du hendene bak nakken har du lett for å "dra" i hodet), løft deg akkurat så mye fra gulvet at du kjenner maksimalt press i magemusklene, hold magen inne mens du "cruncher" musklene, hold gjerne i noen sekunder på det tyngste punktet og rull S-A-K-T-E nesten ned igjen. Ikke helt ned, magemusklene skal ikke slappe helt av mellom hver repetisjon. På denne måten får magen kjørt seg, og du slipper å gjøre uendelige repetisjoner! Hvis man har en bred midje kan man kutte ut øvelsr som går spesielt på de skrå magemusklene, godt utviklede obliques (som de heter) kan legge ekstra bredde til midjen. Kjempefint at du har kommet inn i en bra treningsrutine! Føles bra og gir masse overskudd, ikke sant? Lykke tl!
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2002 #3 Skrevet 12. desember 2002 Dette har du tydeligvis peiling på...! Veldig takknemlig for svar...Så nå er det din fortjeneste at magen min blir perfekt i sommer! Skal innrømme at jeg stort sett har tatt sit-ups...helt opp. Dermed, helt feil. Godt jeg kan korrigere nå... Takk igjen! God jul! Koz, Junemor.
Gjest Kira Skrevet 13. desember 2002 #4 Skrevet 13. desember 2002 Ikke tren bare magen,- det er ikke bra. Ta altså og tren ryggmusklene dine, så du ikke går "fremover". Dette er veldig viktig. Det du gjør: Sett deg på knærne, og ha armene foran deg, løft deg helt opp, og hold deg oppe i 10-15 sekunder, og ned igjen, og det gjør du om og om igjen til du mener det er nok. - Miamor
Gjest Anonymous Skrevet 13. desember 2002 #5 Skrevet 13. desember 2002 Jeg trener rygg også. i tillegg til at jeg svømmer i blant. Så jeg tror egentlig det holder. Men nye og gode øvelser tas imot med takk! :D Koz, June. PS: Jeg har ikke syklet så mye tidligere (har trent aerobic og svømt), og lurer veldig...jeg risikerer ikke at lårene blir STORE og muskuløse etterhver vel...?? :o
Petruska Skrevet 13. desember 2002 #6 Skrevet 13. desember 2002 Hei igjen! Slapp av, du skal holde på med tung vekttrening i lang tid for å få STORE lår, i tillegg til at du må ha anlegg for å bygge muskler. Sykling er ikke en treningsform som er egnet til å bygge store muskler. Fortsett å sykle du, det er en super treningsform! God jul til deg også!
Gjest Fruktis Skrevet 14. desember 2002 #7 Skrevet 14. desember 2002 Beklager å bryte inn, men jeg bare lurer på om man får strammere rumpe av å sykle noen timer i uken? Jeg har minimalt med cellulitter i tilegg, er det mulighet for å bli kvitt de ved hjelp av sykling?
Petruska Skrevet 14. desember 2002 #8 Skrevet 14. desember 2002 Litt effekt har det vel, men hvis rumpa var hovedmålet for treninga ville jeg heller ha brukt stairstepperen, løpt i trapper, løpt i motbakke, eller gjort øvelser (med vektbelastning) for rumpa. Men for all del, all slags trening er positivt for å forebygge cellulitter. Du kan jo prøve å bruke rumpemusklene når du sykler da, ved å stå å sykle med tung belastning f.eks. Mulighetene er mange hvis man er litt oppfinnsom! Lykke til! :D
Gjest Kira Skrevet 14. desember 2002 #9 Skrevet 14. desember 2002 Hørt at svømming er den beste treningsformen av alt. Venninnen min har svømt i 8, snart 9 år. Og broren 12. Får skikkelige muskler av det. Og er ikke "feit", blir bare litt bred over skuldrene. Men fin kropp,- ja det har dem! :D - Miamor
Petruska Skrevet 14. desember 2002 #10 Skrevet 14. desember 2002 Svømming er en kjempefin treningsform, det har du rett i Kira. men ikke primært for mage (og rumpe) som de som ønsket råd på denne tråden spurte om!
Mathias Skrevet 16. desember 2002 #11 Skrevet 16. desember 2002 Les tråden om flatere mage... http://www.kvinneguiden.no/Forum/viewtopic.php?t=19425
Junemor Skrevet 16. desember 2002 #12 Skrevet 16. desember 2002 Heisann... :D Takk til alle for gode råd og tips! Er nå godt i gang med treningen og innbiller meg at jeg allerede ser resulater i speilet... Noe som er sikkert er at overskuddet har økt betraktelig. Ikke så dumt det, i disse jule-stresse-tider... Lurer litt mer... Hvor lenge bør jeg sykle om dagen for å få maksimalt utbytte? Holder det med 30 min, eller bør jeg øke? Takk igjen! Klem, Junemor.
Mathias Skrevet 17. desember 2002 #13 Skrevet 17. desember 2002 For MAKSIMALT utbytte må du trene mer... Men det er ok med 30 min et pat tre ganger...
Junemor Skrevet 17. desember 2002 #14 Skrevet 17. desember 2002 Hei Lasse... Takk for svar...men kan du være litt mer spesifikk...? Jeg sykler 30 minutter om dagen...fra mandag til torsdag, vel og merke. I tillegg tar jeg styrkeøvelser på matte. Mage, rygg og diverse. Svømmer også...men ikke så ofte som jeg burde. Omtrent en gang i uken. June .
Mathias Skrevet 18. desember 2002 #15 Skrevet 18. desember 2002 Vel, jeg kan ikke være mer spesifikk før du er det... Hva er målet ditt, styrkemessig, vektmessig, kondosjonsmessig. Trener du TIL noe spesielt, Er det rekevant i forhold til din medfødte fysikk.. Hvor mye og hva siser du osv... Deter farlig å gi for konkrete råd på nett, det er ofte mottat av folk som ødelegger seg fordi rådene ikke står i forhold til individuelle forskjeller...
Gjest Mazzy Skrevet 20. desember 2002 #16 Skrevet 20. desember 2002 Slik trener jeg mage: jeg fokuserer på å få trent hele magen. Riktignok er magemusklen ikke delt opp i flere deler, men jeg mener jeg får bedre effekt av å trene ulike typer øvelser. Dette kommer også av at det ved variert trening virker bedre (og over lengre tid) inn på musklene enn om du driver veldig ensidig trening. Vanskelig å beskrive øvelsene skriftlig, men jeg bruker iallefall bena i ulike stillinger for å forflytte vekten rundt. Som sagt før - pass på ryggen, og ikke ta militærvarianten som går helt opp. I tillegg til at den ikke er helt good for ryggen, tar den også lite på mage, og mye på hofteleddsbøyerne. Kort fortalt enkelte øvelser: heve bekkenet - hold - senk med stramme muskler medisinball - kaste til hverandre (kan beskrive bedre om du ikke er på nett) bena til siden, rett opp, ett over det andre, bøyd i 90 grader, et ben bøyd mens det andre er strakt... Bruk fantasien og test hvor du kjenner at det tar. Kjenner du det i musklene, gjør du det riktig - hvis ikke er det feil. Ganske enkelt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå