silja Skrevet 7. juni 2006 #1 Skrevet 7. juni 2006 ja det skal ikke være enkelt... jeg trenger tips til vennemiddag, vi blir 6 stk. Reker er uaktuelt da hun enen er allergisk (og en annen ikke liker;) ) naschos hadde vi sist, må finne på noe annet. grilling skal vi gjøre sammen på lørdag, så litt kjipt å grille begge kvedler. tenkte kanskje en god salat? men hva da oppi... mannen min er ganske kresen, kan ikke ha "sære" salattyper, isberg går an liksom er heller ikke så glad i sopp og tunfisk. Tenkte kanskje en god kyllingsalat? tips om en? jeg pleier å gjøre den enkel; isberg, pasta, bønner, mais, ananas, agurk, kylling... tips til noe annet jeg kan servere? som ikke tar for lang tid og som ikke er vanskelig?
Gjest Espera Skrevet 7. juni 2006 #2 Skrevet 7. juni 2006 Pastasalat kanskje? Da kan du gjerne droppe bladsalaten synes jeg... Jeg synes det er kjempegodt med f eks agurk, reddiker, sukkererter, vårløk, marinerte fetaost-terninger eller Babybel-ost delt i to (eller begge deler), grillkylling revet i biter eller (kalkun)skinke fra boks? Ja, også pasta da... Penne eller spiral. Gode rundstykker/brød til.
Gjest Cosmic Girl Skrevet 7. juni 2006 #3 Skrevet 7. juni 2006 Ingredienser i kjempegod salat: Issalat Tomater Avokado Pinjekjerner Rød løk (feta ost, hvis dere liker det) Dressing etter valg Denne er også utrolig god hvis du kjøper stekt kylling (eller steker selv), skjærer opp kyllingen og enten serverer ved siden av, eller putter den oppi salaten. Og kjøp gjerne med et grovt stenovnsbrød. Utrolig godt! En annen variasjon av salaten, er å kjøpe svinekjøtt og steke dette i strimler. Det finnes et glass i butikken (usikker på hvilket merke), som har en sort, kinesisk saus (det er norsk merke). Hell denne på kjøttet etter at du har stekt det, og server med salaten. Lykke til! Hold oss gjerne oppdatert om hva du endte med.
Rannva Skrevet 8. juni 2006 #4 Skrevet 8. juni 2006 Min favorittsalat: Pasta penne med pesto (hjemmelaget eller lignende, ikke fra glass) salat, bruker ofte lollo da min mann også er litt kjedelig der cherrytomater delt i to agurk mozzarella ferdiggrillet kylling i biter (eller en god skinke av type italiensk, men de er ofte veldig dyre) En skål ristede pinjekjerner ved siden av. Dersom de er oppi salaten blir de myke og forsvinner til bunns så de er vanskelige å få tak i. Serverer med godt brød til, og smør for de som liker det. Veldig enkel, veldig god, og ganske rask å lage dersom du kjøper pestoen ferdig.
Blueberry Skrevet 8. juni 2006 #5 Skrevet 8. juni 2006 * Gryterett * Lasagne * Pizza m/fyll av tomatsaus, purre, paprika, marinert kyllingstrimler, tomatskiver, mozarella-ost og pesto. Jeg pleier å kjøpe en sånn ferdig marinade i pose fra Santa Maria (Coop har de), blander med strimlet kyllingfilet i en pose og lar d ligge i kjøleskapet en halvtime eller mer, så steker jeg det på stekepanna og legger det over pizzaen. Hjemmelaget selvsagt.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #6 Skrevet 8. juni 2006 Hva med en curry? Kjøp kyllingfilet i strimler, en boks koksomelk og et glass ferdig currymiks litt grønnsaker oppi som løk, paprika og squash litt ekstra hvitløk og chili hvis dere liker det. Vips ferdig middag på 1-2-3. Serveres med mangochutney(også fra glass), ris, nanbrød og raita.
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #7 Skrevet 8. juni 2006 Du kan og lage kylling fileter surret inn i bacon, da kan du servere salat og ris eller ovnstekte poteter til. Syns at bare salat blir en litt kip middag. Ikke at jeg forventer så mye av vennene mine når jeg blir invitert til middag, men jeg forventer mer enn salat med agurk, tomat og rødløk...
Gjest Espera Skrevet 8. juni 2006 #8 Skrevet 8. juni 2006 Syns at bare salat blir en litt kip middag. Ikke at jeg forventer så mye av vennene mine når jeg blir invitert til middag, men jeg forventer mer enn salat med agurk, tomat og rødløk... ← Fikk inntrykk av at det var en helt "enkel" middag trådstarter var ute etter jeg - siden forkastede forslag var reker, nachos osv... Og skal de i tillegg grille sammen dagen etter, er kanskje en lettere middag å foretrekke? Uansett - andre "lette" forslag: - en curry/indisk er godt! Du kan gjøre det veldig lettvint ved å bruke krydder-mix'en fra Toro (Tandoori kylling), kyllingfilet og creme fraiche (jeg pleier å tilsette ekstra chili/tandoori masala). Server ris, agurk/rødløk/limesalat og naanbrød ved siden av. - Pai? Siden dere blir seks stk hadde jeg laget to forskjellige fyll, laget en enkel grønn salat ved siden av. Kanskje en rømme/yoghurtbasert dressing? - Lasagne el moussaka? Servert med godt brød, evt (gresk) salat. Tzatziki til moussaka er et must - og den blir kjempegodt om du bruker halvt om halvt med kjøttdeig og kvernet lammekjøttdeig..
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #9 Skrevet 8. juni 2006 Fikk inntrykk av at det var en helt "enkel" middag trådstarter var ute etter jeg - siden forkastede forslag var reker, nachos osv... Og skal de i tillegg grille sammen dagen etter, er kanskje en lettere middag å foretrekke? ← enkel middag det forsto jeg, men uansett så syns jeg salat av isberg, tomat og agurk og rødløk er tilbehør selv med litt kylling. Godt mulig jeg høres ut som en matsnobb, men det får jeg heller tåle. Tenkte kanskje en god kyllingsalat? tips om en? jeg pleier å gjøre den enkel; isberg, pasta, bønner, mais, ananas, agurk, kylling... tips til noe annet jeg kan servere? som ikke tar for lang tid og som ikke er vanskelig? ← hva med ovnsbaktfisk? Ovnsbakt fisk alla Kalvåg. Pr person 200 g fisk ¼ fennikkel ¼ paprika 4 cm purre hvitløk chili uten frø urter etter smak dill, persille eller koriander saft og skall(bare det ytterste grønne) av en halv lime eller sitron 4 ss olivenolje eller smør salt og pepper Skjær grønnsakene i strimler, og legg i bunnen av en form. Legg fisken oppå ha på salt og pepper, strø over med finhakket hvitløk, chili, dill og skallet av limen, press saften over og ha til slutt på olivenoljen og legg på lokk eller folie. Stek i ovnen på 220°C i ca 20-25 min avhengig av mengde. Jeg bruker å lage dette som pposjonspakker i aluminiumsfolie, da trenger hver pakke ca 20 min i ovnen. Bakt laks i tre varianter. Beregn ca 200 g laks pr pers Honning og sennep bakt laks Lik mengde honning og sennep blandes og smøres på fisken. Strø på hakket persille og litt rosmarin, press litt sitronsaft over. Sesam og chilibakt laks Gni fisken med litt sesamolje, dryss på sesamfrø, legg på hakket chili og press litt sitronsaft over. Akevitt laks Fenikkel, dill og karve frø ristes. Korianderfrø kunses. Gni frø blandingen på fisken og hell 1 ss akevitt over hver filèt. Stekes på 200°C i ca 15-20 min. Taco fiskepakke Til hver fiskepakke trenger du ca. 200 gram hvit mager fisk( torsk, lyr, hyse, sei) Til fire fiskepakker trenger du i tillegg: 1 liten boks maiskorn 1 hakket rød eller grønn paprika 1,5 dl ferdig salsa eller tacosaus 1 dl hakket fersk koriander eller persille. Litt smør eller olje. Fire store ark aluminumsfolie. Slik gjør du: Smør arket med olje/smør Fordel grønnsakene, legg på fisken og legg salsaen på toppen. Brett sammen til en tett pakke. Denne kan du steke i stekovn på 200 grader i ca 15 min Dryss persille over ved servering. Serveres med ris eller linser. Du kan og lage pakken i microen, men da må du bruke bakepapir. Legg på fat og ved 600 watt i 4-6 min la hvile i 2 min før servering.
silja Skrevet 8. juni 2006 Forfatter #10 Skrevet 8. juni 2006 takk for alle svar! det blir salat;) med godt brød og hjemmelaget dressing til ønsker ikke noen tung middag nei, helst så "lett" som mulig, da det gjerne blir litt sen middag, og nå i sommervarmen frister det iallefall ikke meg med den store middagen. takk iallefall!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå