Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #1 Skrevet 7. juni 2006 Om noen måneder reiser jeg alene på ferie... Det har jeg gjort flere ganger. Men folks reaksjon er stort sett som følger : "Jamen er du modig"! Eller:"Du er tøff, du"! Føler nå at jeg er litt frustrert , hvorfor kan de ikke ønske meg god tur og ferdig med det? Får legge til at jeg er godt over min første ungdom, har en mann som har null interesse av å reise, men som ikke "nekter" meg å reise.(Ja, det skulle tatt seg ut)! Så når ikke mannen vil reise , er det ingen andre jeg vil ha med, og jeg reiser alene. Skal på en ukes ferie på et typisk turiststed, bare bade, slappe av og lese. Ingen utskeielser på denne damen! Vil gjerne høre andres synspunkter ! Er jeg tøff, modig eller dum(dristig)? P.S. Har reist til Syden i lag med andre før.. Når sant skal sies liker jeg best å være alene og bestemme sjøl.. Er nok litt sær! D.S. :
*Emma* Skrevet 7. juni 2006 #2 Skrevet 7. juni 2006 Jeg kunne godt sagt at du var tøff og modig - men det hadde vært ment som komplimenter. Jeg kunne sikkert trivdes på en sånn ferie alene...bare slappe av, kose meg og gjøre det jeg vil uten å måtte bry meg om hva alle andre ønsket... ....samtidig tror jeg at jeg kanskje ville følt meg ensom...og det er vel grunnen til at jeg ikke har gjort det før.
Gjest Hilde K S Skrevet 7. juni 2006 #3 Skrevet 7. juni 2006 Jeg tror helt fint jeg kunne ha taklet en uke alene i syden. Jeg skulle ha hatt med solbriller, syv pocketbøker, solkrem og bikini. Jeg skulle ha kost nøtten av meg på en strand, ved bassengetog på den lokale kaféen. Nesen skulle ha vært plassert i boken hele tiden og jeg hadde ikke løftet den opp for å følge med på hvor ungene mine befant seg. Oh. Det hørtes helt vidunderlig ut.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #4 Skrevet 7. juni 2006 Det er bare det at jeg føler at folk ser på meg som "rar" når jeg reiser på ferie alene.. Hadde jeg vært mann hadde vel ingen sagt at jeg var modig og tøff.. MEN! Kvinner er da like modige som menn-- eller hva? Eller er en opphengt i vanetenking, at en skal være et par eller en gjeng på sydenferie? Har vært inne på tanken å avbestille, p.g.a . reaksjonene, men søren heller! Da vil jeg iallfall angre!
*Emma* Skrevet 7. juni 2006 #5 Skrevet 7. juni 2006 Syns du skal reise jeg!!! For ordens skyld ville jeg tenkt det samme om en mann. Modig og tøff er kanskje feil ord.....men jeg syns det er litt tøfft....å reise alene....kan ikke forklare det bedre..men som sagt....jeg ville syntes det samme om du var en mann Igjen...KOS DEG!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 Neste gang får du svare med "så feig du er da, som ikke tør"
hjertesukka Skrevet 7. juni 2006 #7 Skrevet 7. juni 2006 Jeg har prøvd det samme, og jeg trives i eget selskap. Men det eneste jeg synes er et litt kinkig "problem" på alene-turer, det er å gå ut om kvelden og spise alene. Føles som om absolutt alle andre er par, eller familie........og som regel får man uønsket oppmerksomhet av menn som tror at man synes det er stas å bli tilsnakket. Pleier dere som reiser alene å henge dere på noen andre på samme hotell som er ute i samme ærend, eller?....bare lurer ......
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #8 Skrevet 7. juni 2006 Jeg trives også godt alene på ferie. Og jeg synes ikke det gjør noen ting å spise middag alene. Til trådstarter: God tur!
Gjest Gjest_Million_* Skrevet 7. juni 2006 #9 Skrevet 7. juni 2006 Ooooooo! Høres kjempedeilig ut, og det er ikke noe rart med det. God tur! ....De som ikke gjør ting på egenhånd er de som ikke trives i sitt eget selskap stakkars :-)
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2006 #10 Skrevet 7. juni 2006 Uavhengig om det er menn eller damer som reiser alene så synes jeg det er tøft gjort jeg... Jeg kunne aldri reist alene
Dina Skrevet 7. juni 2006 #11 Skrevet 7. juni 2006 Jeg skal reise på ferie alene for første gang om kort tid! Jeg syns faktisk selv at jeg er både tøff og modig, for jeg har aldri gjort det før...! At du syns det er "piece of cake", fordi du har gjort det mange ganger skjønner jeg, men det er likevel en greie ikke alle ville turt å gjøre! Derfor; tøft og modig!
Gjest LilSweetie Skrevet 8. juni 2006 #12 Skrevet 8. juni 2006 Jeg synes det er mest kjedelig å reise alene, jeg... Prøvde det en gang, og synes ikke det var noe "skummelt", bare kjedelig. Men fordi som er spennende nok til å ha det gøy i sitt eget selskap er det sikkert glimrende
Bloody Archibald Skrevet 8. juni 2006 #13 Skrevet 8. juni 2006 Selvfølgelig skal du reise. Selv om du er lei av kommentarer om hvor tøff du må være etc fra din omgangskrets, vil jeg tro at de mener det godt. Og hvis du mistenker enkelte for å mene noe annet - fuck dem! Noen av mine beste ferieopplevelser har jeg hatt mens jeg har reist alene, riktignok backpacking og ikke pakketurer. I år har jeg kun mulighet til å ta en meget kort ferie, og vurderer sterkt en uke i Hellas. Jeg kommer i så fall til å reise alene, hvis jeg hadde dratt med en eller flere kompiser ville det bare blitt en klassisk "fyll i syden"-tur, noe som ikke frister. Jeg kommer til å bunkre opp med bøker og flate helt ut på stranden. Kanskje leie bil en dag eller to for å komme meg litt bort fra hotellet. Jeg er enig at det kan være litt kjipt å spise middag alene. Jeg pleier stort sett å spise relativt tidlig når jeg reiser alene for deretter sette meg på en cafe/bar og ta en øl eller tre. Bok er obligatorisk, selv om jeg ikke nødvendigvis leser hele tiden. God ferie! Archie
Gjest gjest1 Skrevet 8. juni 2006 #14 Skrevet 8. juni 2006 Jeg har reist på helgeturer til utlandet alene, og nyter å få spise hvor og når jeg vil, gå og se akkurat hva jeg vil, og ta pauser når jeg vil. Tilbringe laaang tid i MINE favoritbutikker uten å få dårlig samvittighet for at noen venter på meg. Mine venninner er stort sett i en annen fase av livet og opptatt med små barn etc, og jeg kan ikke vente på at de skal få tid når jeg selv har både tid og lyst og råd til å reise ofte. Jeg skjønner godt at trådstarter henger seg opp i kommentarer fra andre. Det gjør jeg selv også. Jeg føler at andre ser på meg som den stakkars, venneløse, ensomme taperen når de spør "hvem skal du reise med" og jeg forteller at jeg reiser alene. Så kommer de med forslag: Jammen den og den blir sikkert med, har du spurt ham/henne? el.l. Eller de sier "Så tøff du er" etec, og da tolker jeg det som "stakkars henne, jeg får prøve å si noe oppmuntrende". Jeg har helst lyst til å reise i smug, og slippe å fortelle folk om turen!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #15 Skrevet 8. juni 2006 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Var litt deppa i går , fordi jeg trodde at folk så på meg som "rar" som reiser alene.. Men nå er jeg så gammal at jeg kan blåse i hva folk synes- er over 50, altså ikke ung og pen, så jeg blir ikke nedrent av mannfolk, noe jeg heller ikke er interessert i! Når jeg reiser alene ,så vil jeg være alene, ikke "henge meg på" andre. Jeg trives i mitt eget selskap.Men en bok eller ti, det må jeg ha med! Og når det gjelder middag, så lager jeg et eller annet sjøl, bor helst i leilighet der det er kokemulighet. Og tar det veldig lettvint med maten! Neida, det er ikke skummelt,det værste er tankene på forhånd, om hva som kan gå galt! Når jeg sitter på flyet, da bare gleder jeg meg!
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #16 Skrevet 8. juni 2006 Gjett om jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Har selv vært alene på ferie i syden og lengre avgårde og det tiltross for at jeg har både mann og to barn her hjemme. Har fått nøyaktig de samme kommentarene som deg, men gidder ikke ta det ille opp selv om jeg nok har gjort meg noen tanker om hva de egentlig prøver å si meg.. Reis og blås i hva andre måtte mene og tenke. God tur!
Gjest splæsj Skrevet 8. juni 2006 #17 Skrevet 8. juni 2006 Har vært på backpack-tur alene flere ganger, jeg. Har også fått høre at jeg er tøff. Men man blir jo kjent med folk uansett, hvis en vil det. Eller kanskje noen drar fordi de trenger fred og ro. Når man reiser alene opplever man ting på en helt annen måte. Jeg liker å ta fri lenge, og reise, og da blir det alltid veldig intensivt å reise sammen med noen. Har prøvd begge deler, men skal jeg reise langt og mye, fortetrekker jeg å reise alene. Men på kortere ferieturer er det best å reise sammen med ande. Synes jeg.
Gjest Gjest_Sola_* Skrevet 8. juni 2006 #18 Skrevet 8. juni 2006 Så bra at du reiser alene!! og det mener jeg!! Har selv en mann jeg må "tvinge" til varmere strøk : ) har sagt til ham at dersom han ikke vil være med så reiser jeg alene eller med en venninne. Jeg syns at selv om vi er par så må det gå ann å gjøre noe som beriker livet vårt, det at du reiser alene og koser deg kommer også din mann til gode, nemlig en blid og opplagt "konemor" som får bruke livet sitt til å gjøre noe kjekt. Det er flott at din mann synes at det er greit at du reiser!! det må du påpeke til ham, det er nemlig ikke alle menner som er like positive til det Ha en kjempefin tur og kos deg, det er som du sier, du er en trygg og voksen dame på over de 50 Hilsen en voksen "ungdom" på 42
Gjest Embla s Skrevet 8. juni 2006 #19 Skrevet 8. juni 2006 Jeg tror helt fint jeg kunne ha taklet en uke alene i syden. Jeg skulle ha hatt med solbriller, syv pocketbøker, solkrem og bikini. Jeg skulle ha kost nøtten av meg på en strand, ved bassengetog på den lokale kaféen. Nesen skulle ha vært plassert i boken hele tiden og jeg hadde ikke løftet den opp for å følge med på hvor ungene mine befant seg. Oh. Det hørtes helt vidunderlig ut. ← Åhh, nå fikk jeg lyst til å reise til syden alene og TS: Min første tanke er nok også at du er tøff og modig som reiser alene. Eller, det kommer litt an på hvor du reiser. Det høres i utgangspunktet litt trist ut (men sånn som Hilde kS legger det fram, høres det jo bare helt fantastisk ut!). Det er jo litt uvanlig at man reiser på ferie alene, og for mange er nok det utenkelig. Ergo gjør du noe andre ikke tør/klarer og da er du jo litt tøff? God tur!
Cata Skrevet 8. juni 2006 #20 Skrevet 8. juni 2006 Håper du får en kjempefin tur. Har reist en del alene selv, -riktignok ikke til syden da. Synes det går helt fint i noen dager, men merker jeg har en max på ca. 4 dager før jeg begynner å bli selskapssyk. Men - når ikke venninnene mine har anledning, lyst eller råd til å bli med så må jeg jo reise alene. Er forøvrig enig med vedkommende som sa at det å sitte alene om kvelden og spise middag er litt kjedelig, så jeg bruker også trikset med tidlig middag - og gjerne på et litt uformelt sted. Men det er fint å kunne gå og se det jeg har lyst til uten endeløse diskusjoner med noen som kanskje har helt andre ønsker den dagen. Og det å kose seg i ro og fred med en bok eller flere er heller ikke ille. Kos deg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå