Gå til innhold

Hvor er etternavnet ditt i fra?

Anbefalte innlegg

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Mange av etternavnene kommer opprinnelig i fra en plass.

Hvor kommer ditt i fra?

Mitt kommer fra Voss.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etternavnet mitt er vel et av de vanligste i Norge, aner ikke hvor det kommer fra. Hvor finner man ut det?

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Mitt ene er fra en familiegård som har røtter tilbake til 1756. Det andre er svensk, vet ikke hvor langt tilbake det er fra. Det norske er det over 200 som heter, det svenske er visst "beskyttet", vi er 38 eller noe i landet som heter det

Endret av Frysepulver
Skrevet

Mitt kommer fra et lite sted i Nordland. Vi er 13 som heter det i landet tror jeg....

Gjest gjest1
Skrevet

Mitt kommer fra en gård ute på landet

Gjest gjest1
Skrevet (endret)

Fra en liten gård som lå nord i Østerdalen ved et elveos.

Det er ikke mange av oss heller. Under ti tror jeg.

Endret av mysan
Skrevet

Det ene navnet mitt kommer fra en gård langt øst i landet, det andre aner jeg ikke.

Skrevet

Mitt kommer fra en gård i et dalføre på sørlandet.

Skrevet

Mitt navn er en av de kjedelige -sen navnene, dere vet, Hansen, Nilsen, Jensen, Mikalsen, Kristiansen. Men jeg vet historia med det og det var at noen baki slekta i Tr.heim, (en tipp tipp noe) bytta det opprinnelige navnet (som jeg ikke husker) med en et slik -sen etter fars fornavnet. Mellomnavnet mitt sies å være Nederland, men er også et helt vanlig navn.

Så gjett om jeg skal ta *Emma* sitt etternavn når jeg gifter meg med bror hennes en gang. Litt mer spesielt med et navn med en skikkelig bakgrunn for og som få har. + at fint å ha samme etternavn som gutten min og kommende barn. :)

Skrevet

Etternavnet mitt er tyskt, og det er vel omtrent 30 i Norge som heter det. (Alle er i familien min.)

Skrevet

Bruker uglemannens etternavn, som stammer fra der hvor han bodde/vokste opp.

Her hvor vi bor er det bare meg, uglemannen og uglebarna som har dette navnet ("fam. ugle"... :ler:).

Gjest Emera
Skrevet

Mitt egentlige etternavn kommer fra Nord-Trøndelag.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det kommer opprinnelig fra Arathungastammen i Nord-Kenya, og betyr opprinnelig "Han som kunne reddet verden men ikke hadde tid akkurat den dagen."

Slekten har gradvis beveget seg nordover, og er i dag representert ved et flertall i Sametinget.

Gjest -eline-
Skrevet

Etternavnet mitt kommer fra Nord-Trøndelag, fra gården til tipoldeforeldrene mine. Mellomnavnet mitt er tysk og stammer fra hanseaterene som kom til Bergen.

Skrevet

Etternavnet mitt er det samme som plassen eg er frå.

Ei bittelita bygd i Sogn og Fjordane, som ligg 3 mil ifrå nærmaste butikk. :)

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)

Før jeg giftet meg het jeg det samme til etternavn som sånn ca halve telefonkatalogen. Derfor byttet jeg til mannens etternavn. Det kommer fra ett eller annet sted på Møre, og det er bare noen få som heter det.

Endret av Bodillen
Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg har et utrolig kjipt -sen-etternavn. Og det stammer fra mine adoptivbesteforeldre, så det har egentlig ikke noe med den biologiske meg å gjøre i det hele tatt.

Skulle heller hatt min fars fødenavn som er et slektsnavn fra Tyskland, eller min mors pikenavn som er et stedsnavn fra området der hun vokste opp på Vestlandet. Ellers får jeg gifte meg med samboeren min og ta hans etternavn som er en utflytterversjon av et stedsnavn på Vestlandet.

Skrevet

Det kommer fra en gård (som ikke var familiegården, men en gård der familien bodde (men altså ikke eide)) som min tipp eller tipp-tipp oldefar tok navn etter.

Ikke et spesielt vanllig navn, men det finnes en familie til som tok navn etter den samme gården, som altså ikke er i slekt med oss i det hele tatt. Og sikkert andre som heter det også, for det er ikke sånn såååå uvanlig.

Min mors pikenavn derimot, det er jeg usikker på hvor det kommer fra, men der er jeg i slekt med (eller, mamma er i alekt med, følgelig også jeg) hver og en av de rundt 20 menneskene som heter det. Et slikt navn ville vært litt stilig å ha og bringe videre, egentlig... (i min "gren" av familien er det på vei til å dø ut, dessverre (det er vel bare ett av mine søskenbarn som har det som etternavn), men jeg har flere tremenninger som har det fortsatt)

Skrevet

Er faktisk ikke helt sikker på hvor pikenavnet mitt kommer fra (har det som mellomnavn nå), men tipper at det stammer fra Nord-Trøndelag.

Mannens etternavn som jeg tok når vi giftet oss, kommer fra en liten bukt på Sørlandet, der farsiden hans kommer fra. Det var farfaren som tok til seg navnet, for han hadde visst ett sånn kjedelig -sen navn.

Begge etternavnene min er ikke så veldig vanlige, ca 100 som har mitt pikenavn, og ca 200 som har mitt nye etternavn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...