Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en lykkelig gift kvinne på 27 som gjerne vil ha barn. Vi har snakket om det en stund og min mann ønsker også dette. Jeg er dog noe overvektig og vi er blevet enige om jeg må gå ned 25kg før vi begynner å prøve. Har egentlig lyst til og prøve nu, da jeg ved mange prøver flere måneder før det lykkes...

Er der andre som har vært i samme situasjon??

Videoannonse
Annonse
Gjest Rognebær
Skrevet

Jeg synes du skal bestille en time hos legen for å drøfte saken. Er du spesielt overvektig, kan du få særskilt oppfølging i svangerskapet. Overvekt hos mor kan føre til komplikasjoner underveis, (bl.a. svangerskapsdiabetes, ekstra stort barn m.m.) men det går jo som oftest fint!

Men snakk med legen før dere tar noen avgjørelse, slik at du eventuelt kan få hjelp til å legge om kostholdet etc. Lykke til med prøvingen!

Gjest Gjest
Skrevet

Mitt råd er sett i gang!

Har to barn fra før og venter nå mitt tredje. Er 34 år og ganske kraftig overvektig. Var det også med mine to første uten at det ble noen komplikasjoner i det hele tatt.

Lykke til!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ER i samme situasjon, samsons mamma! ;)

Det vil si, jeg går på attføring og vil komme meg ut av det og inn i vanlig jobb før jeg får barn, det er vel hovedgrunnen til at jeg og min samboer vil vente... Men jeg er også relativt overvektig (165/77), og vil også gå ned i vekt før jeg blir gravid... :sjenert:

Jeg er litt enig med Rognebær, hvis dere begge ønsker dere barn så snart som mulig, og vekta er det eneste "hinderet", er det jo slike ting en lege kan hjelpe deg med... :)

P.S. Jeg kjenner mange som har blitt gravide på første forsøk, de hadde egentlig regna med minst 3 måneders prøvetid, men det klaffa med en gang... ;)

Uansett ønsker jeg dere lykke til, håper dere finner ut av det! :klem:

Skrevet

Jeg var overvektig, gikk ned 16 kg på et år og er vel nå bare "kraftig", hadde håpert på 5 kilo ned til, men nå er det for sent... ;)

Vi har vært prøvere i over to år, og de fleste skal vel ikke regne med å gå så lenge. Vet ikke om det er vekttapet som har hjulpet meg, men plutselig så klaffet det hvertfall! Snakk med legen din ja og forklar situasjonen, h*n kan sikkert hjelpe deg! Lykke til!

Skrevet

Tak for de gode kommentarer. Tror jeg vil ta en prat med legen min og høre hva hun foreslår. Er ellers sunn og frisk og feiler ingenting, så i utgangspunkt er det jo kun vekten som er problemet. Men er selvfølgelig obs på at sjansen for diabetes øker grunnet vekten.. Hadde egentlig tenkt å ligge om kostholdet permanent og de kan legen i alle fall hjelpe med også kanskje i løpet av noen måneder droppe p-pillen.

Skrevet

jeg var tykk før jeg ble gravid. Hadde et problemfritt svangerskap.

hvis man skal vente med elt en vil gjøre til en blir tyn så kan det hende man må vente lenge.

Skrevet

Enig med fruenge, det kan bli lenge å vente dersom man skal vente med alt til man blir tynn. (Hvor mange av oss er det vel ikke som skal begynne å slanke seg "på mandag"?)

Dersom du har en veldig usunn livsstil, vil sunt kosthold og mye trening utgjøre mye. Også etter at du evnt har blitt gravid. Nå har jeg aldri vært gravid selv, så kanskje jeg tar feil.

Skrevet
:):) Herlig med en masse positiv respons til dette. Utover vekten er jeg sunn og frisk, både i følge meg selv og legen. Jeg spiser fornuftig men kunne sikkkert bli ennå flinkere til det og begynne å trene mer. Ja skjenner godt det man utsetter ting til man blir tynn...... Har ingen planerom å bli super tynn, men å finne mer behagelig vekt, tror nemlig at jeg er i risikogruppen for å få diabetes hvis ikke jeg går ned noen kg. Har besluttet å endre kostholdet mitt og begynne å sykle til jobbogså slutte med p-piller engang til høsten. Så får vi se hva vekten og legen sir til den tid!
Skrevet

Jeg gikk ned 5 kilo bare av å slutte med p-piller. :sjarmor:

Skader absolutt ikke å slutte med p-piller allerede nå og heller bruke alternativ prevensjon inntil dere er klare til å begynne og prøve.

Skrevet

Jeg var overvektig da jeg ble gravid, men etter begge fødslene var jeg ti kilo lettere enn før jeg ble gravid. Endel overvektige går faktisk ned i vekt av svangerskap og fødsel, leste et sted at det kom av at vi hadde nok opplagsnæring på forhånd slik at kroppen ikke trengte å hamstre fett. Men dette gjelder selvsagt ikke alle, og uansett er et sunt, regelmessig liv med mye fysisk aktivitet bra enten man er prøver eller ikke. Jeg ville vel allerede nå ha kvitta meg med hormonell prevensjon så kroppen får litt tid på seg til å stabiliseres før pp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...