Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2006 #1 Skrevet 7. juni 2006 Jeg har brukt visa på nett, men det er en god stund siden. Trenger man kode for å f.eks. bestille varer/flyreiser/ferier, eller holder det å oppgi kortnummer og mnd og år for hvor lenge kortet er gyldig? Jeg vet man kan bruke andres kort, og bestille en vare i sitt navn, men kan man (hvis mitt kort blir stjålet) bestille ting på nett uten noen kode på samme måte som man må bruke kode når man tar ut penger via minibank? Da bør man jo passe bedre på kortene sine, men slik jeg husker det da jeg bestilte flybilletter så trengte jeg ingen kode på nett. Hvis det er slik jeg husker det, har bankene store hull i systemene sine. Spør pga. at en jeg kjenner ble frastjålet kortene sine, og han har sperret alle konti (morsomt nå før evt. bankstreik). En venninne av meg ble beskyldt for å ha tatt kortene, men han lovet å lete hjemme hos seg selv. Siden har verken jeg eller henne hørt noe. Snakket nettopp med henne i telefonen, jeg var ikke tilstede på det nachpielet, men hvis det går an å bruke mitt visakort om det blir stjelt til å handle på internet, uten kode, så skal jeg gå over til å bruke vanlig minibank-kort, eller be banken gi meg et vanlig kort, der pengene går inn, og kun bruke visa på ferier.
Hu i Svingen Skrevet 7. juni 2006 #2 Skrevet 7. juni 2006 Det går fint an ja, det er faktisk vanlig. Den firesifrede koden du bruker når du handler i butikken brukes ikke ved netthandel (jeg har aldri vært borte i at den har vært nødvendig i hvert fall). Alle opplysninger som trengs står derfor på selve kortet. Pass på.
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2006 #3 Skrevet 7. juni 2006 Ok, det var det jeg trodde, men jeg blir helt sliten av at hun blir beskyldt for tjuveri. Vi snakket i telefonen, hun og jeg, og hun sa at da kan jo en korteier, anmelde personen som har stjålet kort, enten det gjelder ferier eller andre ting. På den måten er det vel sikkert?
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2006 #4 Skrevet 7. juni 2006 Det er en ting som er dumt med å bestille ting hjem til seg på en annens kort også, og det er jo at da kommer politiet hjem på døra di, for leveringsadressen står jo der.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 7. juni 2006 #5 Skrevet 7. juni 2006 Det er en ting som er dumt med å bestille ting hjem til seg på en annens kort også, og det er jo at da kommer politiet hjem på døra di, for leveringsadressen står jo der. ← Man kan bestille tjenester på nettet også.
Gjest joje Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 Det er en ting som er dumt med å bestille ting hjem til seg på en annens kort også, og det er jo at da kommer politiet hjem på døra di, for leveringsadressen står jo der. ← Kjæresten min har bestilt ting til meg på internett med sitt VISA- kort og hatt adressen min som leveringsadresse, og det har aldri vært noen problemer med det.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 7. juni 2006 #7 Skrevet 7. juni 2006 (endret) Hun mente vel hvis noen hadde stjålet kortet og bestilt uten tillatelse fra korteier. Endret 7. juni 2006 av Slangen
Gjest joje Skrevet 7. juni 2006 #8 Skrevet 7. juni 2006 Jeg tror jeg missforstod litt. Men så lenge korteieren ikke har meldt i fra om at kortet er stjålet, er det jo bare å bestille i vei for den som har tatt det. Er det meldt i fra, blir jo kortet spærret og da er det heller ikke mulig å bruke det for andre.
Gjest Sorte Får Bææ Skrevet 7. juni 2006 #9 Skrevet 7. juni 2006 Jeg tror jeg missforstod litt. Men så lenge korteieren ikke har meldt i fra om at kortet er stjålet, er det jo bare å bestille i vei for den som har tatt det. Er det meldt i fra, blir jo kortet spærret og da er det heller ikke mulig å bruke det for andre. ← Det kan skje i etter at kortet er stjålet og før det blir rapportert stjålet. Det går også an å få kortnummeret på andre måter.
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2006 #10 Skrevet 7. juni 2006 Ja, alle som har mistet kortet sitt før evt bankstreik har lyn og torden i blikket i alle fall. Vet ikke om han fant det, jeg ba han lete, for han var full og hadde røyka, og han er ikke vant til å røyke. Men om min venninne bestilte noe via hans kort på nett, så ville jo hun blitt oppdaget ganske raskt.??? eller...
Gjest joje Skrevet 7. juni 2006 #11 Skrevet 7. juni 2006 Ja, det ville det nok. Kanskje ikke at det var akkurat hun, men at kortet har vært i aktivitet og hvilken nettside osv. Da kan banken eller kortets eier ta kontakt med f.eks nettbutikken og få tilgang til bl.a. leveringsnavn og leveringsadresse.
Majka Skrevet 9. juni 2006 #12 Skrevet 9. juni 2006 Jeg har et passord jeg må oppgi før jeg handler med VISAkortet mitt på nett. Husker ikke hva denne ordningen heter, men det er en kode jeg har laget i nettbanken for sikker betaling på nett. Det betyr at jeg må oppgi både kortnummer og dette passordet før jeg får kjøpt noe. Regner det som litt sikrere iallfall...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå