Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #1 Skrevet 7. juni 2006 Hei! Jeg har kjøpt en boks kastanjepuré, og trenger tips eller oppskrifter til hva jeg kan lage av den! Inneholder kastanjer, sukker, vann, glykose sirup og vanilje. Så jeg antar at det er til dessert eller kake? Takknemlig for alle tips!
Arkana Skrevet 7. juni 2006 #2 Skrevet 7. juni 2006 Jeg eeelsker kastanjepuré. Synes det er aller best som den er med bare litt pisket krem til. Ellers kan du jo prøve disse oppskriftene: Kastanje-iskrem 3 ss rom (kan sløyfes) 500 g søt kastanjepuré 6 dl kremfløte 100 g melis Bland rom og kastanjepuré. Visp fløte og sukker mykt og vend inn kastanjen. Frys. Kastanjekake 4 egg ½ kopp sukker 250 g kastanjepuré ½ kopp hvetemel 1 ts bakepulver 1 ss brandy/konjakk 150 g mørk sjokolade 6 dl kremfløte Visp eggene tykke og kremete med elektrisk mikser, visp gradvis inn sukkeret. Tilsett ½ kopp av kastanjepuréen og vend inn siktet mel og bakepulver og brandy. Fordel i 2 23 cm springformer og stek ved 180-190 grader i ca 20 minutter. Avkjøl på rist. Smelt sjokolade og bre over hver kake. Visp kremfløten og vend 1 kopp av kremen i resten av kastanjepuréen. Legg kakebunnene sammen med kastanjekremen og bre resten av kremen over og rundt kaken. Pynt med jordbær. Kastanje-crème caramel (6-8 pers.) ½ kopp sukker ¼ kopp vann 5 egg 2 ss sukker, ekstra ¾ kopp melk ¾ kopp kremfløte 2 ts rom 250 g søt kastanjepuré Bland sukker og vann i en kjele og kok opp. La koke uten å røre i 5 minutter, til blandingen er gyllen. Hell i en 23 cm rund form og avkjøl. Visp egg og ekstra sukker, visp inn melk, fløte og rom. Visp så inn kastanjepuréen. Hell i formen og sett i vannbad. Stek ved 180-190 grader i ca 50 minutter. Avkjøl. Sett i kjøleskap flere timer eller over natten før den hvelves på fat og pyntes med vispet krem.
Arkana Skrevet 7. juni 2006 #4 Skrevet 7. juni 2006 Hvor får man kjøpt? ← Ultra og Centra er de eneste dagligvarebutikkene jeg har sett det, samt en del innvandrerforretninger.
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 7. juni 2006 #5 Skrevet 7. juni 2006 Tusen takk! Nå blir det store dillemmaet om jeg skal lage kake eller is... Kanskje jeg må kjøpe en boks til?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå