Gå til innhold

når finner katten veien hjem?

Anbefalte innlegg

Gjest lureline
Skrevet

har en katt på litt over 4 mnd. til nå har jeg vært med den ut og passet på...når tror dere den er stor nok til å finne veien hjem om den blir sendt ut alene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror det er ved 6mnd alder stedsansen er ferdig utviklet, 6-8 mnd. Jeg ville ikke slippet den ut alene før det.

Hilsen katteeier til 2.

Gjest Gjest
Skrevet

Katten skal ikke slippes ut på egen hånd før den er kastrert. Katter kan faktisk bli kjønnsmodne tidlig (fra 5 mnd), særlig nå på denne årstiden når det er så lyst. Katter av begge kjønn kan kastreres fra de er 6 mnd gamle.

I tillegg er det riktig som det nevnes at kattens stedssans ikke er ferdig utviklet før den er 6-8 mnd. Man slipper ikke menneskebabyer ut på egen hånd, så kattunger skal heller ikke være ute på egen hånd.

Ved å holde katten inne en stund mens den er ung, vil katten utvikle mer tilhørighet til hjemmet. Dette er en fordel med tanke på at den ikke blir en streifer. Husk at katten kan bli over 20 år, den vil få mange år ute, så det er ikke noen hast med at den må være ute nå. :)

Skrevet

4 mnd er for tidlig å slippe ut en katt alene. Stedsansen utvikler seg ikke før 6-8 mnd.

Vær masse ute sammen med pusen din til å begynne med, la døren stå åpen så han kan gå ut og inn. Og la det gå mange dager før du lar ham være ute (uten mulighet til å gå inn) i lange perioder.

Gjest sassa
Skrevet

Min katt er 4,5 måneder og den luftes i bånd, det har den gjort i ca. en måned nå. Til å begynne med var den bare inne. Det er først nå at hun har begynt å huske hvor vår trapp er når panikken en gang i blant tar henne.

Denne uken har jeg begynt å slippe båndet mens jeg er ute med henne, da fyker hun fra busk til busk, elsker å sitte inne i åpninger i hekken. Har båndet for å kunne huke henne før hun sitter i toppen av et tre, hun elsker nemlig å klatre i trær. :)

Jeg ser det på min katt at hun ikke er klar for å greie seg selv ute ennå, det har vært greit å være ute sammen med henne og introdusere henne for nærområdet og hvilke dyr dette nærmiljøet inneholder. Hun skjønner ikke helt det der med at de andre kattene ikke vil hilse på henne, men bare freser. :) Og så har hun en sånn merkelig lyd, som en liten kinaputt, når hun er i nærheten av naboens hund.

Katten min skal steriliseres og etter hvert skal hun få lov til å være mer ute alene, men inntil videre får hun finne seg i mitt selskap.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi slapp ut lillepus da han var ca 5 mnd, var ute sammen med han osv. MEN! Da vi var "sikre" på at han var navigasjons-sikker, forsvant han, gitt. Var borte i 5 dager. Fikk da en tlf fra noen som hadde funnet ham, og de bodde ca 2 MIL unna der vi bor(?!?!) Så det var tydelig at stedssansen ikke var helt på topp.... :ler: Takk Gud for at han hadde halsbånd på seg! Så sett på den halsbånd, iallefall- de er ikke stødige før 6-7 mnd alder.....

Skrevet

Mine to små jenter (veldig snart 6 mnd) løper ut og inn hele dagen mens vi er hjemme. Har alltid ett vindu åpent slik at de kommer seg inn, men de er alene ute. De har holdt på alene i noen uker nå, men har hatt de ute sammen med meg (aldri brukt bånd) siden de var 4 mnd. Ikke noe problem det. :)

Jeg skal ringe dyrlegen neste uke for å sterilisere og ID merke dem.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har nå 2 katter som begge er 14 år.... ;) Vi kunne ikke slippe dem ut alene før de var rundt året... De bare gikk seg vill og vi måtte bruke mange lange kvelder på å finne dem igjen!!! det var ikke gøy... men vi kunne jo være ute med dem noen timer på dagen!!! Først med bådn deretter uten.... etterhvert lot vi de gå først mot døra og da har de jo på en måte funnet veien hjem alene.. de første gangene de var ute alene, ropte vi på dem med jevne mellomrom og gav dem noe godis... de forbant da dette med å komme hjem(til riktig hjem) med noe positivt.... :)

mvh: Vedvik86

Gjest Gjesta
Skrevet
4 mnd er for tidlig å slippe ut en katt alene.  Stedsansen utvikler seg ikke før 6-8 mnd.

Vær masse ute sammen med pusen din til å begynne med, la døren stå åpen så han kan gå ut og inn.  Og la det gå mange dager før du lar ham være ute (uten mulighet til å gå inn) i lange perioder.

Riktig.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Vår minste pus er litt ute på egen hånd, men hun har litt problemer med å finne riktig etasje, så jeg har vært i etasjen under et par ganger å funnet henne utenfor riktig dør, men i feil etasje. Hun er akkurat 6 måneder gammel, så hun har kanskje ikke utviklet stedssansen helt enda. Jeg ville uansett ikke sluppet ut en katt på egen hånd før den var 5-6 måneder gammel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...