Lemming Skrevet 7. juni 2006 #1 Skrevet 7. juni 2006 Her kan du lese om de 14-15 årige jentene som syr skjorter for hele 14 øre per stykke for H&M. -De fast ansatte jobber ofte fra 7 om morgenen til 9 på kvelden. -De som ikke er fast ansatte jobber hele natten gjennom, hver dag, og med bare 1 fridag i måneden i de travleste sesongene. -De må sy 6 dusin t-skjorter hver dag, ellers får de advarsel. Etter 3 advarsler får de sparken. -Noen jobber så mye overtid at de besvimer - da blir de tatt med til fabrikkens legekontor hvor de får en sprøyte for å gjenvinne kreftene. Den koster dem hele den dagens lønn.
Gjest Lovegeckos Skrevet 7. juni 2006 #2 Skrevet 7. juni 2006 Dette er grunn nok til å ikke handle på H&M! Boykott H&M folkens
Gjest klore Skrevet 7. juni 2006 #3 Skrevet 7. juni 2006 Hvordan trodde dere egentlig klærne ble så billige. Trodde ikke dette var noe nytt, at store mektige kjeder ofte bruker de aller svakeste til å lage klær. Nike er jo tidened verste. Har dere lest No Logo? Opplysende bok om dette temaet
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #4 Skrevet 7. juni 2006 Hva er alternativet for disse jentene? Jeg tror ikke boikott er den beste løsningen for å bedre arbeidskårene i slike land.
Gjest Varg-Menja Skrevet 7. juni 2006 #5 Skrevet 7. juni 2006 Det burde da ikke komme som en overraskelse på noen at disse klærne er billige av en grunn...
punktom Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 Hva er alternativet for disse jentene? Jeg tror ikke boikott er den beste løsningen for å bedre arbeidskårene i slike land. ← Boikott hjelper lite. Kjøp heller varer som sikrer fair trade.
Gjest -eline- Skrevet 7. juni 2006 #7 Skrevet 7. juni 2006 Hvordan trodde dere egentlig klærne ble så billige. Trodde ikke dette var noe nytt, at store mektige kjeder ofte bruker de aller svakeste til å lage klær. Nike er jo tidened verste. Har dere lest No Logo? Opplysende bok om dette temaet ← No Logo anbefales ja. ...å tro at klær kan bli laget så billige uten at det går utover hvor mye de som lager de får er rimelig naivt. Men ikke tro at det hjelper å kjøpe dyrere klær, det eneste det hjelper er å gi mer penger direkte i lomma til eieren, som nevnt over, Nike er en av de verste, Tommy Hilfiger og GAP er andre merker som er kjent for å utnytte arbeidskraften. Boikott er ikke veien å gå, hva skal de leve for om de får sparken pga nedlegging? Det er et veldig kompleks tema som desverre ikke har en enkel løsning. Innrømmer at jeg handler på HM selv, jeg er klar over hvordan klærne deres blir produsert (dette var da et tema for noen år siden også...), men jeg tror ikke boikott er veien og gå, OG dette er desverre en reaksjon av globaliseringen, mye vil ha mer og noen går det utover. Sier ikke at det er rett, overhode ikke. Desverre har ikke jeg funnet mange Fair Trade-klær som faktisk ser bra ut, mye hippiehippie ute å går. Dersom man bryr seg om at folk skal få godt betalt så må man visst også se ut som en hippie.
punktom Skrevet 7. juni 2006 #8 Skrevet 7. juni 2006 Sprøyt! Du kan kjøpe en Nudie-tskjorte med Amnesty-logo. Da får amnesty 50 kroner (og Nudie og butikken 450).... Eller du kan heller kjøpe en t-skjorte direkte fra amnesty.
Gjest -eline- Skrevet 7. juni 2006 #9 Skrevet 7. juni 2006 Sprøyt! Du kan kjøpe en Nudie-tskjorte med Amnesty-logo. Da får amnesty 50 kroner (og Nudie og butikken 450).... Eller du kan heller kjøpe en t-skjorte direkte fra amnesty. ← ...så man skal tusle rundt i kun en t-skjorte? Ikke er jeg spesielt glad i t-skjorter med logoer uansett... Dessuten sa jeg ikke at det ikke finnes i det _hele _ tatt, jeg sa at det ikke finnes så mange alternativene til "hippiestyle" fair trade.
Gjest -eline- Skrevet 7. juni 2006 #10 Skrevet 7. juni 2006 ...finnes jo noen fair trade-klær som ser ok ut, vanskelig å få tak i butikken, men dersom man bestiller online: Eco Eco People Tree Epona Sport Equa Clothing (ikke nettbutikk) The Natural Store ...men utvalget er ikke allverdens, men enkelte produkter finnes jo.
lillesky Skrevet 7. juni 2006 #11 Skrevet 7. juni 2006 Anbefaler denne artikkelen: http://www.kk.no/php/art.php?id=305451 H&M har retningslinjer når det gjelder bl.a. barnearbeid; fabrikker som ikke følger retningslinjer og bruker for unge arbeidere blir svartelistet.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #12 Skrevet 7. juni 2006 Ikke overraskende, nei. Jeg handler dessverre både på H&M og andre kjeder som sikkert driver like tvilsomt. Savner å bo i en skikkelig storby hvor det faktisk gikk an å basere seg på second hand-klær.
Caramia Skrevet 8. juni 2006 #13 Skrevet 8. juni 2006 Vil ikke si at ikke no skyld er å finne hos H&M, men det er et faktum at fabrikken selv bidrar til barnearbeid etc. Har også lest om denne saken, og det kommer faktisk frem at de yngste arbeiderne blir sendt hjem eller må gjemme seg på toalettet når H&Ms inspektører kommer. Så det sier jo litt om at begger parter burde tas. Videre er jeg helt enig i at man ikke burde boycotte H&M og andre butikker som anvender barnearbeid. Disse barna har ofte ikke noe annet valg. Hvis de blir nektet å jobbe hos H&M vil de enten finne en annen værre fabrikk, eller havne i prostitusjon eller som tiggere på gata. Jeg er selvfølgelig enig i at dette må få en slutt, men boycotting er ikke veien å gå. Bedriftene burde heller bli bedre til å finne ordninger for slike saker. Å opptre etisk riktig kan faktisk også være et mål for større salgstall. Så det behøver ikke bety mindre profitt for bedriftene heller. For det er jo hovedsaklig det som driver dem. Men H&M har faktisk i sin etiske kode at de ikke skal bruke barnearbeid, så denne saken er jo ikke akkurat heldig for dem. Bare synd de fleste leser avisen, og har glemt innholdet etter noen timer.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #14 Skrevet 8. juni 2006 Det beste hadde kanskje vært en brevkampanje? Vi kan sende brev til H&M og si at vi liker klærne, men vi er veldig bekymret for disse tekstilarbeiderene, og at H&M må gjøre mer for å sikre de akseptable arbeidforhold og lønninger. Tenk så mange brev det blir om alle som handler på H&M sender ett! Vi kan for eksempel lage et sånt e-kjedebrev og oppfordre folk til å sende brev til H&M, og sende e-mailen vidre til sine venner. Eller kanskje man kan sende e-mail til H&M også, men brev gir vel mer effekt vil jeg tro. Kanskje kan man sende brev direkte til Stefan Persson personlig?
Gjest Yzma Skrevet 9. juni 2006 #15 Skrevet 9. juni 2006 Er så trist å høre om de barna...Her sitter liksom sjefen og tjener inn flere millioner (og det uten å gjøre noe som kan kalles "hardt" arbeid") mens de barna tjener 14øre... Syns det er så urettferdig...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå