Gå til innhold

"først og sist"- ungen min

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage
Skrevet

Ja, nettopp det føler jeg at hun er.

Den allerførste som kommer i barnehagen og somregel en av de allersiste som blir hentet. Synes selv (både jeg og hun) at det fungerer greit- har forsåvidt ingen valg.

Skulle selvfølgelig ønske at jeg av og til kunne hentet henne tidligere, men er man alene, jobber fulltid og bruker sykkel istendenfor bil (20min hver vei), så blir det bare sånn.

Dette er barnehagen fullt klar over, så derfor syntes jeg det var sårt da jeg for en liten stund siden kom 5 min før stengetid og avdelingslederen (som vanligvis er ei kjempedame (ikke størrelse dah..)) kommenterte; Ja, det var akkuratt på minuttet det!!!!

Ble litt overrasket og trist jeg...

I allefall når de vet at jeg har valgt å komme til åpningstid (7.15) slik at jeg skal ha tid til å sitte sammen med gullungen i 10 min mens hun spiser frokosten sin (hun vil ikke spise frokost hjemme så tidlig) i rolige omgivelser.

Hat tenkt litt på dette i etterkant... Budre jeg la det passere som en engangs hendelse- eller burde jeg ta det opp?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville nok tatt det forsiktig opp på neste foreldremøte (ikke det fellesmøtet). Kanskje spørre om det virker som om datteren din har noe i mot å være først og sist. Eventuelt si at det var litt sårende å høre dette siden du gjerne vil ha det annerledes, men dessverre ikke har mulighet. Så lenge du er innenfor åpningstiden har de jo strengt talt noe de skal ha sagt.

Hilsen Lille meg

Skrevet

Hmmm...

Synes kanskje ikke det var så fint sagt. Men det kommer jo an på tonen da. Kanskje hun mente det litt spøkefullt, bare var en litt lite gjennomtenkt kommentar?

Jeg ville latt det passere, tror jeg.Men kan jo også være greit å nemne det,at det stakk litt, fikk deg til å lure. Det er jo bare du som vet hvordan det oppleves for deg.

Gjest lilletroll
Skrevet
Så lenge du er innenfor åpningstiden har de jo strengt talt noe de skal ha sagt.

Er jo en maks tid et barn kan være pr dag, da...

Gjest prestekrage
Skrevet
Er jo en maks tid et barn kan være pr dag, da...

Maxtid? Altså en kortere tid enn åpningstiden (7.15- 16.30)?

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg ville ikke tatt det opp hvis det bare har skjedd en gang. Kan hende avdelingslederen hadde hatt en lang og slitsom dag, at hun bare ville fortest mulig hjem, og at det egentlig ikke hadde noe med deg å gjøre. Selvfølelig noe hun ikke burde ha sagt da..

Gjest Gjest
Skrevet

Alle har vi dårlige dager og noen ganger går det ut over andre selv om vi ikke har tenkt at det skal gjøre det. Tenk om det var som følger avdelingslederens klokke gikk litt for fort og hun var ikke klar overe det og hadde kjempe vondt i hodet og bare ventet på at du skulle komme så hun fikk gå hjem å lagt seg. Eller at avdelingslederen var stresset hennes mor, sambo eller datter hadde spesielle behov for at hun kom til avtalt tid for å være der for dem, alle de andre barna har reist alle de andre ansatte har gått hjem og hun venter bare på deg, hun begynner å stresse seg opp av frykt for at hun ikke skal rekke fram i tide, i stede for å si så fint at du kom for jeg har det litt ekstra travelt i dag glefser hun.

Gjest Gjest
Skrevet

Klem til deg Prestekrage. Jeg syns du er flink som strever alene og får det til. Det er ikke så lett å skulle være perfekt, og det gjør vondt å få slike små stikk når man har nok av dårlig samvittighet. Syns det er tankeløst av dem i barnehagen å komme med sånne utspill. Jeg ville nok blitt lei meg jeg også, og tror nok jeg ville tatt det opp på et foreldremøte (som skrevet før ikke fellesmøte) eller nevnt det en morgen vi var alene der (ikke mens ungen hadde hørt på).

Husmusa

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg var også som deg når min datter gikk i barnehage, sånn var det bare når man hadde reisetid til jobb. Jeg synes du skal si fra om du synes det var sårende, men at du ellers skal tillegge det kvoten for sleivete bemerkninger uten særlig tanke bak.

Gjest Gjest
Skrevet

I vår barnehage har de makstid på 41 timer per uke (og ekstrabetaling på 100,- for hver påbegynte halvtime som går over makstiden), og jeg mener å huske at styreren nevnte på siste foreldremøte at de har adgang til å sette makstida selv, men øverste grensen de har lov å sette er 45 timer i uka.

Hvis barnet ditt daglig er i barnehagen i mer enn ni timer vil det med andre ord være lenger enn det er lov til å ha h*n der, så det kan kanskje være grunnen til kommentaren fra styreren? I så fall ville jeg tatt det opp med ledelsen i barnehagen, forklart situasjonen og bedt om forståelse for at det er vanskelig å gjøre det annerledes.

Gjest prestekrage
Skrevet

Takker for klem og gode råd. Har vel valgt å legge det på "hadde en dårlig dag"- kappen, men er gjerne sånn at når men selv har litt dårlig samvittighet for at barnet alltid er den første og siste blir nettopp sånne ting kværnende rundt i hodet på en.... Skal prøve å glemme hele greia....

Skal være sagt at gullungen ELSKER å være i barnehagen og har gitt utrykk for at hun synes det er godt å "ha de voksne litt for seg selv" av og til... Har ellers en helt super kontakt med personalet. I og med at jeg sitter der i 10 min mens gullungen spiser, får vi alltids tid en kaffe og å skravle litt ekstra (ikke bare de aller nødvendigste beskjedene).

Nei, nå må jeg avslutte sånn at jeg får reist fra jobben så jeg ikke kommer for seint i allefall!!

Gjest Gjest1
Skrevet
Takker for klem og gode råd. Har vel valgt å legge det på "hadde en dårlig dag"- kappen, men er gjerne sånn at når men selv har litt dårlig samvittighet for at barnet alltid er den første og siste blir nettopp sånne ting kværnende rundt i hodet på en.... Skal prøve å glemme hele greia....

Det med dårlig samvittighet hørtes kjent ut ja. Den kan tillegge en helt uskyldig kommentar skumle hensikter. :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville nok heller ventet til det evt skjedde flere ganger jeg. Jeg jobber ikke i barnehagen, men har ofte ansvaret for å stenge der jeg jobber. Alltid noen som kommer i siste minutt der og til og med litt etter jeg skulle ha stengt, men vet at de kommer så jeg venter alltid et par minutter etter......og jeg sier alltid at det var i siste liten det....uten at jeg er irritert for at de ikke kom før eller for at jeg mener noe med det. Men det sies i et spøkefullt tonefall da..........

Gjest Gjest
Skrevet

Det kan da skje med oss alle at vi noen ganger sier noe uten å tenke gjennom hva vi sier?

Hun mente sikkert ingenting med det, noen ganger sier man noe bare for å si det, uten å mene noe med det.

Hvis du har et godt forhold til denne damen fra før, hvorfor gjøre det dårligere ved å henge seg opp i detaljer.

Selvsagt må man skille mellom en ubetenksom kommentar og sjikane/mobbing. En slik engangshendelse fra en person du ellers synes er sympatisk ville jeg ikke hengt meg opp i. Bruk heller energien din på noe konstruktivt, ikke på å kverne rundt på noe denne damen helt sikkert ikke mente noe vondt med!

Gjest Gjest
Skrevet

Minstemann min begynte i barnehagen da han var 3, og gikk der i nesten tre år - hver dag fra 07.00.01 til 16.59.50. Jeg hadde lang pendlervei, og det var bare de dagene besteforeldre kunne hente at han dro tidligere. Det var ingen frokost på meg - jeg måtte spurte for å rekke toget, så jeg følte vel at jeg nærmest dytta ungen inn døra..... :sjenert:

Han hadde det helt fantastisk i barnehagen, fikk kjempegod oppfølging, og utviklet seg veldig bra. Han syntes det var deilig å ha litt rolig alenetid mot slutten av dagen. Nå er han en harmonisk tenåring som er dyktig i relasjoner til andre, trygg hjemme og borte.

Bare slapp av, du, trådstarter :)

Gjest lilletroll
Skrevet
Maxtid? Altså en kortere tid enn åpningstiden (7.15- 16.30)?

Ja, det er det i vår i hvertfall. 9 timer er maks pr dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...