Gå til innhold

Hva slags mel til grovbrød?

Varja

Anbefalte innlegg

Jeg baker mye brød, men lurer fortsatt på hva som er definisjonen av grovbrød er. Skjønner jo at siktet hvetemel og rugsikt ikke kan regnes blant grove meltyper, men regnes det finmalte sammalte melet heller ikke? Må man bruke mest grovmalt hvete og rug for å kunne kalle det grovbrød?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alt unntatt hvetemel teller vel med, men jeg ville ikke akkurat kalle et brød bakt utelukkende på fin sammalt hvete for et ordentlig grovbrød, selv om det helt klart er grovere enn loff. Et skikkelig grovt brød inneholder grove melsorter og gjerne også hele korn/frø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsmessig sett er det ingen forskjell på fin sammalt hvete og grov sammalt hvete. Begge deler males av hele kornet, så den eneste forskjellen er hvor fint melet er malt. Siktet hvetemel inneholder derimot bare en del av kornet, og har derfor mindre fiber og lavere innhold av vitaminer og mineraler.

Jeg vet ikke om grovbrød defineres ut i fra hvor fin/grovmalt melet er eller om det heller er ut i fra hvor mye innhold det er av fullkorn, men for helsa sin del kan du i alle fall bruke så mye eller lite fin sammalt som du ønsker. Om du derimot er ute etter den grovere konsistensen så er det vel å foretrekke mer grovmalte melsorter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte visst helt å takke for svar jeg! Tusen takk!

Det er egentlig det at brødet skal være sunt jeg er ute etter snarere enn konsistensen, så nå vet jeg at jeg kan bruke litt mere finmalt mel med god samvittighet. Synes det er så vanskelig å få brødet til å henge sammen når det er for mye grovmalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...