Gå til innhold

GutteKlær i konfirmasjon

Anbefalte innlegg

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Vi skal i konfirmasjon neste helg og dette kles spørsmålet kommer opp.

Jenta har skjørt og topp og fine klær hun skal bruke. For meg og samboeren blir det dress og bunad.

Men gutten på 10 begynnte jeg å lure på om han har fine nok klær. Han har ei mørk dongeribukse (nesten sort) og ei veldig fin skjorte til. Skjorta er i sort/grå/hvit, rutete.

men vi skal jo i kirka..... kan man koimme i dongeri i kirka????

Jeg er vokst opp med at hver søndga måtte man på med kjolen og sløyfe i håret og dra til kirka..... Dette henger vel såpass i meg ennda at jeg får meg ikke til å dra i for vanlige klær i kirka, der skal man pynte seg litt å se ordentlig ut. Men tidene forandrer jo seg. Og kjøpe dressbukse og finskjorte til gutten nå, får han jo bare brukt den en gang også er det for smått.....

Hva ville dere valgt å kle på en 10åring??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Olabukser er ikke penklær i mine øyne, uansett hvor mørk den er.

Gjest *Just-Me*
Skrevet
Olabukser er ikke penklær i mine øyne, uansett hvor mørk den er.

Det er det jeg liksom er enig med deg i.... vet ikke om jkeg får meg til å skal la han ha på seg dette i konfirmasjonen.... Hadde valget vært mitt hadde jeg kledd han i dressbukse og hvitskjorte.....

Men hjeg er jo "bare samboeren til faren" Og faren ser ikke problemet med at klærne ikke er fine nok.... Og mor til gutten kjøper jo nesten aldri klær til gutten og hun bryr seg jo ikke om han har noe fint på seg eller ikke.....

Og jeg har ikke fast jobb og jeg bruker så mye penger på barna, at jeg har ikke råd til å kjøpe klær til dem.... De har både mor og far så hvorfor skal jeg belastes så veldig for utfigter i henhold til klær til barna???

Siden jeg og barnefar er samboere er det jo naturlig at vi deler på økonomi og jeg kan jo ikke la være å handle mat til barna.... det blir jo feil...... jeg bruker mye penger på barna... men føler det blir feil at plutselig jeg skal stå for alt.....

Men jeg får ta meg en prat med far igjenn.... er jo ikke allverdens for å få kjøpt ei dresbukse til et barn da....

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg kjøpte finbukse til min 9-åring, synes ikke dongeri passer. Likevel ser jeg at den buksa blir brukt toppen en gang til. Prøv på finn.no, kanskje du får tak i en finbukse der som bare er brukt en gang?

Gjest Very Victoria
Skrevet

Olabukse er ikke pent antrekk uansett farge. Alt for mange foreldre gir faen i å se til barnas klær. Har sett mye rart, feks. joggebukse i bryllup.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde ikke latt min sønn gå i olabukse hverken i kirken eller på en konfirmasjonsfest.

Skrevet

Det er vanskelig med pentøy til gutter, alltid masse mer til jenter, men dongeri må man forsøke å unngå, synes jeg. Synes også man må forsøke å finne en hvit skjorte, uansett om man skal i kiren eller ikke. Selskap er selskap.

Gjest gjest1
Skrevet

På Fretex kan man ofte finne mye fint og nesten ubrukt i finklær til gutter og menn. Kjenner mange voksne menn som finner flotte dresser på fretex... :)

Skrevet

Jeg synes også at dongeri blir litt for hverdagslig i kirka og i en konfirmasjon. Men jeg forstår jo deg godt også da, men det må da gå an å få far til å kjøpe en litt finere bukse til gutten. Trenger jo ikke å koste all verden. Tror de har noen rimelige både på cubus og kappahl. Og da kan han jo ha denne buksa i andre annledninger resten av året også da( feks bursdager og til jul..)

Skrevet

Er enig med de øvrige her... dongeribukser er ikke penklær... Jeg hadde nok dressa opp min i dress.... med slips.... ;) Men det må du jo snakke med faren om, du som samboer skal ikke holde barna hans med klær, det må vel foreldrene kunne gjøre... :) Men at du tar det opp med ham synes jeg du skal gjøre, for det er nok ikke sikkert han som mann (*skjære alle med en kam*) helt tenker i de klesbanene?? :)

Skrevet

På Wearhouse har de dressbukser for ca. 1 hundrelapp og skjorte med slips for ca. 1 hundrelapp!

Skrevet

Enig i at dongri ikke er pentøy!!! Til poden på 2år har jeg i år kjøpt en pen mørkeblå bukse som etterhvert kan brukes til hverdags. Kan jo være en ide til gutten din å??? Eller hva med en pen mørkeblå cordbukse som å kan brukes til hverdags etterhvert...

Gjest *Just-Me*
Skrevet

Takker for svar

jeg er jo så enig med dere alle. Godt å høre at det ikke bare er megs om ikek vil sende gutten i dongeri i kirken......

Jeg skal snakke med samboeren min når han kommer hjem fra jobb....

En dressbukse som man kjøper nå kan han jo selvsagt også ha til jul. Og kansje barndåp også.... vi venter et barn til!! :) Jeg kan kjøpe den litt lang å legge den opp også.

Blir nok en shoppingtur i ettermiddag!!

jeg elsker jo å pynte meg slev og barna..... særlig på bursdager og festanledninger....

Har også sett alt for mange barn komme i lurvete uoassende klær i div sammenkomster.... :forvirret:

Gjest Alive
Skrevet

God shopping.

Det er ikke mange stedene man finner pentøy til gutter. Men jeg har klart det noen ganger på Kappahl faktisk.

Gjest Gjest
Skrevet

En ny, svart dongeribukse med fin skjorte til syns jeg kan være kjempestilig og fint til en 10 åring. Hadde han selv syntes han var fin hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med å la han ha det på seg i konfirmasjon og i kirka.

Husmusa

Gjest Gjest
Skrevet

Dersom buksen er ny og fin ser jeg ingen problemer med å gå med den både i kirken og på konfirmasjonsfest, gutten er bare 10 år! Ser det ikke som nødvendig å ha på seg dress og hvit skjorte for å i kirken og konfirmasjon, men det er fint at klærne er nye og pene og ikke gamle og lurvete. Gutten kommer uansett til å se litt slitt ut etter en dag i selskap, for sånn er 10 år gamle gutter (og jenter).

Skrevet

skjønner at mine gutter ikke har vært pent nok kledd maaange ganger...

de er 5 og 8, å de har ikke eid ei penbukse før nå til bryllupet...

alltid fått ny jeans eller kord bukse, å vi har vært i både konfirmasjon, dåp og begravelse med de...

Gjest Gjest
Skrevet

Dongri bukser er ikke fin klær. Men, du behøver for all del ikke å kjøpe dress.

Hva med en fin mørk (eller mørkeblå) bomullsbukse, eller cord bukse. Den kan han bruke i bursdagselskap, til jul og i det hele tatt. Og når de begynner å bli små kan de fint brukes til hverdags også.

Har du en Benneton butikk i nærheten. Der har de flotte bomullsbukser til en rimelig penge.

Skrevet

Jeg hadde ikke latt min stesønn gå i dongeri uansett hvor pen buksa er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...