Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Lønn i kommune

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest i lønnsforhandlinger
Skrevet

Har fått tilbud om jobb som førstekonsulent i en kommune. Jeg har 3 - årig høyskoleutdannelse og ca 6 års arbeidserfaring fra det private som jeg vil si er relevant for denne jobben. Jeg har fått et tilbud om en månedslønn på 25.000,- og det blir vel rett i underkant av kr 310.000,- i året.Dette er mindre enn det jeg har i min nåværende jobb, men jeg har lyst på denne jobben i kommunen også. Men de sa at de ikke hadde mulighet til å gå høyere, da måtte det eventuellt videre høyere opp. Er det noen som har erfaring med å presse lønn i kommunalsektor, og er det noen som har noen formening om den lønnen jeg har fått tilbudt?. Er litt redd for at jeg aldri kommer meg opp i lønn og derfor har jeg ikke lyst til å starte for lavt. I det private føler jeg ikke at det har vært noe problem for der har jeg alltid steget i lønn relativt raskt selv om jeg har startet lavt. Er og redd for å presse og si at det er uaktuellt med den lønna, risikerer jo da at de tar noen andre. Mener å ha hørt at det er en minstelønn hvis man har 3 - årig utdannelse. Er det noen som kjenner til det?

Setter kjempestor pris på litt hjelp her!

Gjest Hilde K S
Skrevet

Det er så og si umulig å presse lønnen høyere opp i kommunen. Man får på sentrale oppgjør og enkeltgrupper får på lokale forhandlinger.

Det ligger en del tråder om dette her på forumet. Jeg har ikke tid til å svare mer nå. Nå skal jeg på jobb i kommunen! Tuddelu!

Gjest Hilde K S
Skrevet

Forresten er 310.000,- ganske bra i kommunen for treårig høyskoleutdanning og seks års ansiennitet. Etter sist lønnsoppgjør ligger de med treårig utdanning og ti års ansiennitet på under 300.000,-

Gjest Gjest
Skrevet
Det er så og si umulig å presse lønnen høyere opp i kommunen. Man får på sentrale oppgjør og enkeltgrupper får på lokale forhandlinger.

Det ligger en del tråder om dette her på forumet. Jeg har ikke tid til å svare mer nå. Nå skal jeg på jobb i kommunen! Tuddelu!

I følge intensjonene med lokale forhandlinger i kap. 5, er det slik at man skal ta enkeltindividet med i betraktning og enkeltindividet skal få en lønnsvurdering/forhandling.

Greit at store organisasjoner med mange medlemmer forhandler for grupper (sosialistisk tanke... :klaske::roll: ), men i følge lokale forhandlinger-prinsippet skal man jo egentlig ha individuelle forhandlinger også.

Gjest Gjest
Skrevet
Forresten er 310.000,- ganske bra i kommunen for treårig høyskoleutdanning og seks års ansiennitet. Etter sist lønnsoppgjør ligger de med treårig utdanning og ti års ansiennitet på under 300.000,-

:overrasket: Herre min hatt! Tjener folk lite i kommunen?

Hjelp...privat sektor here i come!

Gjest Hilde K S
Skrevet
I følge intensjonene med lokale forhandlinger i kap. 5, er det slik at man skal ta enkeltindividet med i betraktning og enkeltindividet skal få en lønnsvurdering/forhandling.

Greit at store organisasjoner med mange medlemmer forhandler for grupper (sosialistisk tanke... :klaske:  :roll: ), men i følge lokale forhandlinger-prinsippet skal man jo egentlig ha individuelle forhandlinger også.

Problemet i kommunen er at enkelte grupper, feks de i leder eller avansementstillinger blir hengede etter lønnsmessig. Derfor er det sjelden at enketindivider får lønnsøkning. Det meste går til utjevning for de gruppene som kom dårligst ut i de sentrale lønnsforhandlingene.

Man kan vel i grunnen si at man ikke har den store reelle forhandlingsmuligheten i kommunesektoren. *sukker*

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 7 års utdanning, jobber som førstekonsuilent i kommunen, har 3,5 års erfaring og tjener 327.000. Dette er likevel 25.000 mer enn da jeg tidligere jobbet i staten. :overrasket:

Gjest Hilde K S
Skrevet (endret)

Altfor utleverende, derfor slettet.

Endret av Hilde K S
Gjest Gjest
Skrevet
:overrasket: Herre min hatt! Tjener folk lite i kommunen?

Hjelp...privat sektor here i come!

Så lite???? Mange ligger på 270.000,- etter 7 års ansinittet! Så å få tilbud om så høy lønn synes jeg var helt utrolig. Skulle gjerne visst hvilken kommune dette var :)

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har 7 års utdanning, jobber som førstekonsuilent i kommunen, har 3,5 års erfaring og tjener 327.000. Dette er likevel 25.000 mer enn da jeg tidligere jobbet i staten. :overrasket:

Dobbel oh my god :overrasket::overrasket::sjokkbla:

Det står så tragisk til i offentlig sektor at det er til å dø av. :overrasket:

Gjest Gjest
Skrevet
Så lite???? Mange ligger på 270.000,- etter 7 års ansinittet! Så å få tilbud om så høy lønn synes jeg var helt utrolig. Skulle gjerne visst hvilken kommune dette var  :)

Hvordan kan folk leve på så lave lønninger, og så mye studielån? :overrasket:

Tror du trekke fram noen merkelige eksempler her, for i vår kommune tjener man 275.000,- hvis man er sekretær uten noe særlig utdanning.

Gjest Gjest
Skrevet
Så å få tilbud om så høy lønn synes jeg var helt utrolig. Skulle gjerne visst hvilken kommune dette var  :)

Synes du det var høy lønn?

Er du syk i dag? Eller jobber du bare i KS? :frustrert:

Gjest Gjest
Skrevet

Det var lite! :forvirret:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har 2 års høyskoleutdanning, mange års erfaring fra privat sektor, jobber nå som mellomleder i et kommuneeid selskap, og tjener 370.000. Det er veldig bra sett i forhold til hva de ansatte i våre kommuner tjener, og jeg må innrømme at det føles nesten ubehagelig. På den andre siden er det litt i underkant av hva jeg tjente i privat sektor, og jeg ønsker jo ikke å gå særlig mye ned i lønn når jeg bytter jobb.

Gjest Gjest
Skrevet
På den andre siden er det litt i underkant av hva jeg tjente i privat sektor, og jeg ønsker jo ikke å gå særlig mye ned i lønn når jeg bytter jobb.

Problemet er at jeg og kommer til å gå ned i lønn, og det er fryktelig kjedelig når jeg endelig har klart å få en noenlunde OK lønn og vet at jeg kommer til å stige hvis jeg fortsetter i den gamle jobben. Ser for meg at hvis jeg aksepterer tilbudet på 310.000,- som jeg har fått så kommer jeg til å være i det lønnstrinnet, eller hva det nå er man kaller det, for evig og alltid. Men så får jeg kortere arbeidsvei og mer fritid, det betyr en del det også da. Det må jo være noen andre goder for å jobbe i kommune eller stat på tross av dårlig lønn?. Det er jo tross alt mennesker som jobber der....

Trådstarter

Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ingen vil jobbe i kommunen når det er så lave lønninger der. Å gå ned i lønn er naturligvis uakseptabelt.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvis man kun ser på lønn er det vel tvilsomt om noen burde jobbe i kommune. Heldigvis betyr andre ting noe også. Som at jobben er interessant, gode velferdsordninger, trygghet, reisevei, gode avspaseringsordninger osv.

Hvis du tjener 30 000 mer i året og betaler 35% skatt, utgjør det 875 i måneden. Er reiseveien kortere, mer ferie og ikke minst arbeidsoppgavene mer attraktive, så ville i allefall ikke jeg latt 875 i måneden være avgjørende!

Skrevet

Kap 4 B

Stillinger uten særskilt krav om utdanning

0 år 4 år 8 år 10 år

206 500 211 500 226 000 254 300

Fagarbeiderstillinger/ tilsvarende fagarbeiderstillinger

232 300 237 300 246 800 269 300

Stillinger med krav om høyskoleutdanning

270 000 276 000 283 900 308 200

Stillinger med krav om høyskoleutdanning med ytterligere spesialutdanning

289 100 294 100 3 00 600 325 000

Stillinger med krav om mastergrad

310 000 330 500 351 000 368 000

Dette er resultatet i kap. 4 B ved årets forhandlinger. Hvis du bare har tre-årig høyskole og 6 års ansiennitet, har du faktisk fått et ganske bra tilbud. Du kan neppe presse det høyere opp. Din sjanse til å få økt lønn kommer til høsten. Da skal det være lokale forhandlinger og du kan levere krav gjennom din fagforening eventuelt arbeidsgiver, hvis du er uorganisert.

Noen nevner kap. 5. Det er bare selvstendige akademikergrupper som får lønn etter kap. 5. De deltar ikke i det sentale oppgjøret, men får all lønn bestemt i lokale forhandlinger. De har mao. ingen streikerett. Som førstesekretær og høyskoleutdannet, er du ikke plassert der, men i kap. 4 B. Kap 4C består av lærerne. Kap. 3 av lederne.

Skrevet

Beklager at tabellen ble så "krympet". Fikk det ikke til på annen måte. Du skjønner den sikkert likevel!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...