Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Nå sitter jeg her med en hjemmeeksamen for første gang, og sliter en liten smule.. Noen som har peiling på hvordan man skriver referanser fortløpende i teksten? Kravene er at det skal stå (etternavn, årstall) midt i teksten og at man skal skrive en alfabetisk referanseliste, men selv om det kan virke klart har jeg noen spørsmål:

1. Hvis det er mange forfattere skal man vel skrive f.eks (Andersen et al., 2006), men hva om det er to forfattere?

2. Hvis man bruker en kilde sånn innimellom gjennom et helt avsnitt (plukker litt her og der og skriver med egne ord), hvor skal referansen stå? for hver gang man har brukt noe fra kilden eller på slutten av avsnittet? og hva om man bruker samme kilden på den måten gjennom flere avsnitt?

Er så frustrerende å sitte her og egnetlig vite ganske masse, men ikke kunne skrive det fordi man ikke har tilstrekkelig med kilder :grine: Dere som har erfaring med slik skriving; hvordan pleier dere å bruke kildene?

Gjest Cosmic Girl
Skrevet

JEg har selv studert på BI, hvor de også har egne retningslinjer for dette.

Ville nok anbefalt deg å ta kontakt med biblioteket på studiestedet ditt og hørt med de. Vet flere skoler har forskjellige regler, så jeg ville ikke tatt sjansen på å bruke noen tilfeldig.

MEN: Ut fra 7 års høyere studier, har jeg lært en veldig viktig ting. Når du skriver på oppgaven, legg alltid inn navn på forfatter og sidetall. Det gjør det så utrolig mye lettere å finne tilbake til senere, dersom du trenger det. Det har spart meg for masse tid!

Lykke til!

Skrevet

Har ikke skolen din noen retningslinjer som skal følges i forhold til oppgaveskriving? Det har vi, og jeg kan jo svare deg ut ifra hvordan vi gjør det.

Hvis det er to forfattere så skriver jeg f.eks. (Andersen og Olsen, 1999) i teksten. Hvis det er tre eller flere forfattere skriver jeg (Andersen m. fl., 1999).

Referansene bruker jeg som regel å skrive etter hvert avsnitt. Hvis man bruker samme referanse flere avsnitt etter hverandre kan man skrive ibid eller op.cit i parantes.

Håper du skjønte noe av dette :sjenert:

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Ettersom dette varierer noe etter hvilket fag du holder på med (det er forskjellige grunnsystemer for dette), vil jeg anbefale deg å ta en titt i noen av de mest sentrale pensumbøkene dine. Gjerne noen som en eller flere på instituttet eller faget ditt står bak ;)

Det viktigste rådet jeg kan gi deg er uansett at du er konsekvent, ryddig og tydelig. Få klart frem i teksten når det er dine egne meninger og synspunkter det er snakk om, og når det er andres. Noen ganger kan man henvise etter et avsnitt, andre ganger må man henvise i enkeltsetninger. Henvisningene dine skal etter sin intensjon gjenspeile kildebruken din.

Jeg pleier for øvrig å vise til alle forfatterne dersom det er tre eller mindre i en artikkel (Hansen, Larsen og Olsen 2001:246), mens jeg viser til (Olsen m.fl. 2000) dersom det er flere.

Lykke til!

Endret av Sprilla
Skrevet

Takk for alle svar, skal spore opp en studiehåndbok i mårra tidlig!

Men et spørsmål til deg Sprilla: du sier at det er viktig at det kommer godt frem hva som er mine egne meninger og hva som er kilder. Det høres jo veldig fint og litt selvsagt ut, men hvordan gjør man dette i praksis? Jeg sliter særlig med det i oppgaver der man skal gjøre rede for faktaopplysninger - da får jo ikke noe være egne meninger!?

Gjest Gjest
Skrevet

Du kan skrive: Andersen og Olsen (1999) sin forskning viser...

Dine meninger vil da være: Disse resultatene kan tyde på.../ Jeg tolker resultatene dit hen... /Ser man resultatene ut fra det instrumentelle perspektivet kan man dermed si... / Andre undersøkelser sier derimot...

På denne måten får du vist hva du tar fra en bok, og hva som er dine meninger.

Gjest Virvel
Skrevet
Denne ble lagt ut i en lignende tråd for noen dager siden. Skikkelig bra side.
Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Takk for alle svar, skal spore opp en studiehåndbok i mårra tidlig!

Men et spørsmål til deg Sprilla: du sier at det er viktig at det kommer godt frem hva som er mine egne meninger og hva som er kilder. Det høres jo veldig fint og litt selvsagt ut, men hvordan gjør man dette i praksis? Jeg sliter særlig med det i oppgaver der man skal gjøre rede for faktaopplysninger - da får jo ikke noe være egne meninger!?

Gjesten over hadde noen fine tips i denne sammenheng, så jeg regner med at du forstod forskjellen, og har fått fatt i en studiehåndbok. Henvisninger og kildebruk handler for øvrig som så mye annet her i livet om øvelse og erfaring. Etterhvert blir det nok veldig synlig for deg hvor i teksten du må og bør henvise.

Endret av Sprilla

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...