Gå til innhold

Katter som fanger fugler

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Holder på å bli sprø. De siste dagene, har katten levert 4-5 fugler på trappen hver eneste dag. En ting er de fuglene som er drept, verre med dem som fortsatt puster.

Går det ann å oppdra en katt til ikke å fange fugl / ta fugl med hjem :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg tror ikke at man kan oppdra katter til ikke å fange verken mus/rotter eller fugler - det er jo et rent instinkt hos dem, men min erfaring er at noen er større og bedre jegere enn andre, og du har sikkert vært like "heldig" som meg og fått en av de ivrigste! ;)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Går det ann å oppdra en katt til ikke å fange fugl / ta fugl med hjem

Nei. Dette er en av de tingene man må takle når man har katt. De er rovdyr, de dreper byttedyr, og trekker dem ofte med hjem for å vise frem. Og det er dårlig gjort å kjefte på dem også, de er jo bare stolte og vil vise hvor flinke de er.

Skrevet

Enig med vargen.

Takler du ikke dette, bør du kvitte deg med katta. Helt seriøst ment, faktisk.

Det er nok en av gledene ved å være utepus, det å fange mat til familien :)

Ha heller en stein liggende utenfor huset ditt, du kan slå ihjel fangsten som fortsatt lever, med. Mest humane du kan gjøre.

Det er ikke morsomt, men det er slik det fungerer å ha kattepuser.

Gjest Miloine
Skrevet

Absolutt enig med de over

Dette er som nevnt over her rovdyr, så du kan nok ikke forandre på det instinktet.

Jentekatter er de som gjør dette oftest, da de skal "oppdra" pusebarn til å klare seg selv etter at de er for store til å die fra mor!(selv om de ikke har kattunger også)

Så instinktet er sterkere hos jentekatter enn hos hannkatter, selvom hannkatter så klart også har dette instinktet (alle katter har dette instinktet) - og fanger ALT de kommer over av byttedyr som fugler, mus, rotter, padder osv. Husk at de er meget stolte når de har fanget et bytte!

Du skal IKKE kjefte på dem om dem drar med seg en halvskvisa padde med gørr utover og legger den i skoen din :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Helt riktig det de andre over her skriver.

Da hannkatten min kom hjem med sitt første bytte(eller hvertfall første han kom hjem med) ble jeg faktisk nesten like stolt som han.. Fordi han var 6år gammel da det skjedde.. :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Enig med de over. Katten er bare stolt over å kunne bidra til husholdningen. du bør faktisk rose den.

Ang. fugler som lever når han avlverer dem, de bruker jeg å drepe, er litt soft og liker ikke at de må lide unødig.

Skrevet
Enig med de over. Katten er bare stolt over å kunne bidra til husholdningen. du bør faktisk rose den.

Ang. fugler som lever når han avlverer dem, de bruker jeg å drepe, er litt soft og liker ikke at de må lide unødig.

Min hunnkatt tar med deg fugler inn, men dem har hun ikke drept. Så når jeg hyler høyt, slipper hun dem- så flyr dem ut. katter er rovdyr og instinkt kan man ikke hemme, MEN jeg roser aldri mine katter når de kommer hjem med byttet, tvertimot hvis jeg har sprayflasken så spruter jeg på dem. Jeg vil ikke ha mus og fugl i hus, og tror at kattene vil forstå dette med at jeg respondere slik jeg gjør. Men dette er opp til enhver å bestemme.

Skrevet
Jeg vil ikke ha mus og fugl i hus, og tror at kattene vil forstå dette med at jeg respondere slik jeg gjør. Men dette er opp til enhver å bestemme.

:ler:

lykke til! :sjarmor:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg gjør det rett, men når mine katter kommer hjem med mus o.l., bærer jeg bare byttet ut igjen. Hver gang jeg har båret ut et bytte, har jeg sagt "ut". Så nå trenger jeg bare å si "ut", så tar kattene med seg byttet sitt og går utendørs og gjør seg ferdige med det der. Jeg kjefter ikke eller noe, men roser dem ikke opp i skyene heller. Men de får den vanlige velkomsthilsenen og klappen hver gang de kommer hjem, med eller uten byttedyr, så det kan vel kanskje oppfattes som ros.

Skrevet

Altså, beklager at jeg ler, lillesøster.

Erfaringen min tilsier bare at katter gjør som de selv vil.. Stabeist!

"Får jeg ikke gjøre som jeg vil, så river jeg ned vasen din i stedet!"

Skrevet

Det er ikke lett å få de til å ikke fange fugler nei, men et alternativ er jo halsbånd med bjelle da.

Gjest gjest1
Skrevet
Det er ikke lett å få de til å ikke fange fugler nei, men et alternativ er jo halsbånd med bjelle da.

Nei, det er virkelig ikke noe godt alternativ! Halsbånd i seg selv kan gå hvis man har en type med "selvutløser" så katten ikke setter seg fast, men bjelle er nesten ren dyremishandling. Det kan være utrolig stressende for en katt å plutselig ha noe som lager lyd hver gang den rører seg. I tillegg er det over tid ikke særlig hjelp i bjelle, siden katter lærer seg hvordan de skal forhindre lyd, og fanger fugl likevel...

Skrevet
Nei, det er virkelig ikke noe godt alternativ! Halsbånd i seg selv kan gå hvis man har en type med "selvutløser" så katten ikke setter seg fast, men bjelle er nesten ren dyremishandling. Det kan være utrolig stressende for en katt å plutselig ha noe som lager lyd hver gang den rører seg. I tillegg er det over tid ikke særlig hjelp i bjelle, siden katter lærer seg hvordan de skal forhindre lyd, og fanger fugl likevel...

Låsen må selvsagt være kattesikker, så den låser seg ut. Ellers tror jeg det er delte meninger vedrørende det med bjelle. Men det er et alternativ iallfall. Vår pus får bare fange mus og fugler alt han vil, ikke noe halsbånd der i gården nei...

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Det er definitivt delte meninger om bjelle/ikke bjelle. I våres, når det tok helt av i forhold til fugleinfluensa, var det med bjelle på katt en gjenganger i de ulike nettdebattene forskjellige nettmedier hadde. Men min erfaring tilsier at denne bjellen hjelper lite i praksis. Katten tar i alle fall ikke med noe mindre fugl hjem enn til vanlig. Kanskje hun må jobbe mer, men sett opp mot at hun må høre den lyden kontinuerlig...

Endret av Sprilla
Gjest gjest1
Skrevet

Det er jo også endel bråk ute, vind som suser i trærne, trafikke, barn som leker. Så fuglene er vant til diverse lyder, det hjalp ikke med bjelle på gamlekatten hjemme, han fanget fugl og mus likevel, vi fant heller ikke en bjelle som var liten og som lagde nok lyd. Vi måtte bare innse at katten var for liten til sauebjelle...

En liten digresjon:

I ærfuglsesongen bandt min bestemor katten fast i trappa, 4 uker hver vår. Litt av et katteliv, men for henne var ærfuglene hellige.

Gjest Gjest
Skrevet

Går det ann å oppdra en katt til ikke å fange fugl / ta fugl med hjem :sjenert:

Nei desverre. De leverer på døra for å vise deg hvor flinke de er. Så klapp katten og kast byttet stille og rolig.

Skrevet
Altså, beklager at jeg ler, lillesøster.

Erfaringen min tilsier bare at katter gjør som de selv vil.. Stabeist!

"Får jeg ikke gjøre som jeg vil, så river jeg ned vasen din i stedet!"

Le bare du :sjarmor: men jeg vet bedre. Min hannkatt har ikke tatt inn mus på et år og jeg tror det har sammenheng med min atferd mot han. Avlæring med sprayflaske er helt genialt. Dessuten er jo ikke denne form for læring ny. Dette er ren atferdsteori og det fungerer. ;)

Skrevet

Jeg klapper pus på hodet og sier Tuuuusen takk. Så tar jeg den i en sort bikkjepose og hiver den i sjakta.

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet
Nei desverre. De leverer på døra for å vise deg hvor flinke de er. Så klapp katten og kast byttet stille og rolig.

Meeen, jeg synes så synd på fuglene jeg da. Ikke de som allerede er døde, men de som fortsatt lever. DET er mitt problem.

Katten har hatt bjelle på siden han startet med å gå ute, nytter ingenting. Kanskje han bare fanger døve fugler :ironi:

Takk for ideen om sprøyteflaske, det er verdt et forsøk. Har fungert godt tidligere, både med hensyn til kloring på møbler, klatring i juletre og i det hele tatt, så vi får prøve å sprøyte litt når han kommer med fugler også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...