Litt Lost Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 Hvilken grilltype liker du best og hvorfor? Vi skal gå til innkjøp av grill for sommeren. Har lyst på kull pga det er det jeg er vant med og liker tanken på det tradisjonelle og stemningsskapende ved grilling. Vil gjerne høre fra dere andre hva dere foretrekker og hvorfor?
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 Gass! Det har åpnet seg en helt ny verden med gassgrill altså, den er klar til bruk etter 5-10 min maks. Kjempefornøyd Jeg trodde at grillsmaken ble litt borte i forhold til med kullgrill, men den er overraskende bra. Mat grillet på elektrisk synes jeg ikke smaker grillet i det hele tatt.
Spirito Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 Jeg er tilhenger av kulegrill med kull. Vi har en stor Webergrill med askepotte, er kjempefornøyd med den. Grillsmaken blir ordentlig i den.
Plym Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 Det kommer an på om du vil prioritere optimal grillsmak eller bekvemmelighet. Maten smaker aller best på en kullgrill, men det tar jo mye lengre tid. Jeg har gått over til gass, og er fornøyd. Vi griller mye oftere nå som det er like enkelt som å bruke komfyren. Imidlertid angrer jeg på at jeg kjøpte en av de billigste modellene med lavastein. Jeg synes ikke de blir varme nok, og kommer nok til å investere i en ny med tiden.
Arkana Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 Kull, selvsagt. Ingen av de andre typene kommer i nærheten når det gjelder den gode grillsmaken.
Gjest Gjesta Skrevet 6. juni 2006 #6 Skrevet 6. juni 2006 Vi har hatt gass, og selv om det går fortere så er kull bedre. Så vi skal tilbake til en kulegrill i år. Smaken er mye, mye bedre med kull.
Mandel Skrevet 6. juni 2006 #7 Skrevet 6. juni 2006 Vi har gassgrill, og det er vi kjempefornøyd med. Jeg skal være enig i at det ikke gir helt den samme smaken som med kull, men fordelene med gassgrill er større enn ulempene. Det blir i alle fall til at vi griller oftere enn vi gjorde da vi brukte kull.
Cata Skrevet 6. juni 2006 #8 Skrevet 6. juni 2006 Jeg liker kullgrill best, men siden jeg ikke vil ha sinte naboer på nakken så må jeg nøye meg med elektrisk.... Bedre enn ikke-grill.
JallaJalla Skrevet 6. juni 2006 #9 Skrevet 6. juni 2006 Kullgrill helt klart! Elsker lukten og smaken. For meg blir alt annet helt feil. Kan jeg likegodt steke maten inne.
Impala Skrevet 7. juni 2006 #10 Skrevet 7. juni 2006 Vi bruker også kullgrill. Har ikke vurdert noe annet en gang
Gjest Espera Skrevet 7. juni 2006 #11 Skrevet 7. juni 2006 Jeg var veldig opptatt av at vi SKULLE ha gassgrill. Jeg har vært vant med det de siste årene og det er veldig lettvint - klar på veldig kort, ikke mye styr med kull og opptenning osv osv. Det endte med at sambo fikk viljen sin igjennom, og vi kjøpte en "simpel" kullgrill (KULEgrill til og med! ) på Plantasjen til 199,- ifjor vår. Og jeg er såååå positivt overrasket! MYE raskere og enklere enn jeg husket fra barndommen. Vi belager oss på opptenning ca en halvtime før kjøttet skal på - og den tiden trenger jeg uansett for å gjøre klart kjøtt, tilbehør osv... Så jeg vil absolutt anbefale kull!
Malama Skrevet 7. juni 2006 #12 Skrevet 7. juni 2006 Kull eller gass i alle fall, ikke noe alternativ for meg med elektrisk, da kan jeg like godt bruke steikovnen (hvilket jeg forsåvidt gjerne gjør om utegrilling ikke er en mulighet (hvilket det i realiteten ikke er der vi bor nå) , men det har da ikke noe med grillmat å gjøre.)
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #13 Skrevet 7. juni 2006 Uten tvil kullgrill! Gassgrill og elektrisk grill har samme effekt som en komfyr.
Tusenfryd Skrevet 7. juni 2006 #14 Skrevet 7. juni 2006 Kullgrill! Vi har gass på kjøkkenet og det er supert til "innemat" - men ute skal det være kos og langsom mat og da er kull tingen. Vi har en elektrisk liten grill fra et tidligere liv i blokk med veranda, og da var det supert og det hender det havner en ventepølse eller to på den. Men skal vi først grille ut, så helt klart kull. Hvis ikke kunne fvi bare tatt det på komfyren inne og båret maten ut...
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2006 #15 Skrevet 7. juni 2006 Skulle jeg fått velge så hadde jeg kjøpt en gassgrill. Det er det jeg er vant med hjemmefra, så det er grilling for meg. Her jeg bor nå så er det ikke lov med hverken kull eller gassgrill så vi har en elektrisk en. Det er ikke det samme som en mer ordentlig grill nei, men jeg vil likevel ikke sammenligne det med å lage maten i komfyren. Vi kan jo likevel sitte ute på altanen og kose oss med å lage til maten og kjenne den deilige grillukten kommer (ikke helt samme lukt som ved annen grill, men likevel godt). Mye av kosen med grilling er jo nettopp tilberedingen og å sitte ute å se maten bli laget, så i mangel av noe annet fungerer elektrisk grill helt fint. Har en gode rådvarer smaker det godt uansett
Angelheart Skrevet 7. juni 2006 #16 Skrevet 7. juni 2006 Kjøpte gassgrill for noen år siden og har aldri angret. Vi griller MYE mer nå enn tidligere. Selvsagt kan jeg savne den gode, gamle kull-grill-lukta, men smaken synes jeg ikke er så veldig forskjellig. Den store fordelen ligger først og fremst i tid, deretter et faktum at når man kun er to stk er det noe hersens pes å drive med denne kullgrillen. Du bruker da voldsomt mye kull, den er alltid varm i veldig lang tid etter at man er ferdig med å grille og det er noe herk med tømming og rengjøring. Argumentet om at man liksågodt kan lage mat inne kjøper jeg ikke. Hele vitsen er jo å sitte ute, alle griller egen mat, vi kjenner lukta og det er veldig sosialt. (Istedenfor "mor står på kjøkkenet og lager mat mens resten koser seg ute....") Nå bruker vi faktisk gassgrillen vår om vinteren også, vi, da......spiser selvsagt inne, men maten grilles ute. Blir absolutt ikke det samme å bruke grillen i stekovnen, nei.
Titti72 Skrevet 7. juni 2006 #17 Skrevet 7. juni 2006 Ender du opp med en elektriks grill så kjøp en som er teflonbelagt. De grillene med rist og plate unger er et helvete å vaske og så er det så styrete og drive å fylle opp med vann.
Gjest Barbacoa Skrevet 7. juni 2006 #18 Skrevet 7. juni 2006 Synes dette var en grei spørreundersøkelse jeg. Er du veldig lat og kun ute etter å få stekt noen pølser ute, så kjøp en elektrisk. Er du av den travle sorten som har utvidet reportuaret med sommerkotteletter og ferdigmarinert flintsteik, så kjøp en gassgrill. Er du derimot av typen som griller hele indrefileter og halve lammelår. ja så fyrer du opp grillen med den ene hånden mens du drikker rødvin med den andre. Jeg gjør det siste og kan anbefale å gå til innkjøp av elektrisk grilltenner.(ca.150kr) Raskt,enkelt,sikkert og ingen ubehagelig tennveskelukt.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #19 Skrevet 8. juni 2006 Kjøpte gassgrill for noen år siden og har aldri angret. Vi griller MYE mer nå enn tidligere. Selvsagt kan jeg savne den gode, gamle kull-grill-lukta, men smaken synes jeg ikke er så veldig forskjellig. Den store fordelen ligger først og fremst i tid, deretter et faktum at når man kun er to stk er det noe hersens pes å drive med denne kullgrillen. Du bruker da voldsomt mye kull, den er alltid varm i veldig lang tid etter at man er ferdig med å grille og det er noe herk med tømming og rengjøring. Argumentet om at man liksågodt kan lage mat inne kjøper jeg ikke. Hele vitsen er jo å sitte ute, alle griller egen mat, vi kjenner lukta og det er veldig sosialt. (Istedenfor "mor står på kjøkkenet og lager mat mens resten koser seg ute....") Nå bruker vi faktisk gassgrillen vår om vinteren også, vi, da......spiser selvsagt inne, men maten grilles ute. Blir absolutt ikke det samme å bruke grillen i stekovnen, nei. ← Signerer. Vi har gassgrill fra Weber, men har tidligere hatt kulegrill. Vi merker ingen forskjell på smaken. Har også en elektrisk grill i garasjen (arvet), og den har aldri blitt brukt.
momo Skrevet 8. juni 2006 #20 Skrevet 8. juni 2006 Vi har gassgrill nå og er utrolig fornøyd, skal aldri ha noe annet igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå