wind-up bird Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 Jeg ser stadig vekk både her, i blader og fra enkelte produsenter at man skal holde seg unna alt som heter mineraloljer i hudprodukter. Jeg har vanskelig for å tro at alt som heter mineraloljer nødvendigvis må være skadelig, og hvis man søker litt på internett, finner man f.eks. dette; http://www.sciencedaily.com/releases/2005/...50531075410.htm som hevder at mineraloljer brukt i kosmetikk ikke skader huden på noen måte. Så derfor lurer jeg på om noen kan vise til sikre kilder som beviser eller motbeviser skadeligheten av mineraloljer? Får litt følelsen av at det er opplest og vedtatt at "sånn er det", er vi bare offer for god markedsføring?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 Såvidt jeg har lest meg til, så behøver ikke nødvendigvis mineraloljer skade huden, selv om de for noen/i noen sammenhenger kan gi tilstoppede porer etc. Imidlertid tilfører heller ikke mineraloljer huden noe, da de ikke absorberes. Og jeg ser ikke helt vitsen med å tilføre olje som bare skal ligge som et lag utenpå huden uten å gjøre noen nytte for seg utover å gjøre at selve kremen/produltet kjennes smidig ut når du tar det på.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 Så derfor lurer jeg på om noen kan vise til sikre kilder som beviser eller motbeviser skadeligheten av mineraloljer? Får litt følelsen av at det er opplest og vedtatt at "sånn er det", er vi bare offer for god markedsføring? ← Folk blir nok lurt trill rundt ja, det finnes ingen vitenskapelige beviser på at mineralolje er skadelig eller "stenger" porene.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 Vet du hva mineralolje er? Parafin og vaselin som er utvunnet av råolje. Det er noe man bruker på biler. Mineraloljer legger seg derfor som en hinne på huden (som plastfolie) og vil ikke slippe noe ut eller inn. Resulterer i at underhuden din ikke får tilført fuktighet,og ikke renset ut slaggstoffer. Spaltet mineraloje kan føre til svulst i bindevevet. Problemet er at det ikke er mange som kan lese ut av ingrediensene hva som er mineraloje, og kjøper derfor produkter de tror er "rene". De aller fleste produkter inneholder mineralolje, og sist jeg sjekka, alle kremene på apoteket inneholder mineralolje!! ( også bodyshop og volare f.eks) Vanligste mineralojene er Paraffinum liquidum og trietanolamin. Man vet ikke enda hva lagtidsvirkninger av dette kan bli, så jeg bruker ikke kremer med mineralolje.(Tenk på babyer i dag, hvor mye de blir smurt med kremer og oljer. Natusan babyoil inneholder nesten bare parafin.)
wind-up bird Skrevet 6. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2006 Såvidt jeg har lest meg til, så behøver ikke nødvendigvis mineraloljer skade huden, selv om de for noen/i noen sammenhenger kan gi tilstoppede porer etc. Imidlertid tilfører heller ikke mineraloljer huden noe, da de ikke absorberes. Og jeg ser ikke helt vitsen med å tilføre olje som bare skal ligge som et lag utenpå huden uten å gjøre noen nytte for seg utover å gjøre at selve kremen/produltet kjennes smidig ut når du tar det på. ← Godt mulig at det er rett, men for å vise til en annen link, så sier de på siden nedenfor at det ikke er slik at mineraloljer ikke kan tilføre huden noe, snarere tvert i mot: http://www.cosmeticscop.com/learn/article....EFER=SKIN&ID=47 Cosmetics-grade mineral oil and petrolatum are considered the safest, most nonirritating moisturizing ingredients ever found (Sources: Cosmetics & Toiletries, January 2001, page 79; Cosmetic Dermatology, September 2000, pages 44–46). Jeg hadde håpt på noen gode kilder
wind-up bird Skrevet 6. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 6. juni 2006 Vet du hva mineralolje er? Parafin og vaselin som er utvunnet av råolje. Det er noe man bruker på biler. Mineraloljer legger seg derfor som en hinne på huden (som plastfolie) og vil ikke slippe noe ut eller inn. Resulterer i at underhuden din ikke får tilført fuktighet,og ikke renset ut slaggstoffer. ← Jeg vet at mineraloljer er et petroleumsprodukt ja. Men hva er det som skiller mineraloljer markant fra andre oljeprodukter? At biler bruker petroleumsprodukter som drivstoff er vel ikke noe argument i seg selv, det er ikke bensin vi driver og smører på oss. Man vet ikke enda hva lagtidsvirkninger av dette kan bli, så jeg bruker ikke kremer med mineralolje.(Tenk på babyer i dag, hvor mye de blir smurt med kremer og oljer. Natusan babyoil inneholder nesten bare parafin.) ← Ja, det har du rett i. Mange ting kan virke ufarlig, men senere vise seg å være skadelig. Føre var er et godt prinsipp å følge. Jeg tillater meg likevel å sette spørsmålstegn ved noen av argumentene i forhold til hvorfor det skal være så uheldig å bruke denne type produkter.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #7 Skrevet 6. juni 2006 Vet du hva mineralolje er? Parafin og vaselin som er utvunnet av råolje. Det er noe man bruker på biler. ← At det brukes på biler har da ingen verdens ting med dette å gjøre? Biler vaskes også med vann, betyr det at huden min tar skade av vann? Mineralolje som brukes industrielt er dessuten ikke den samme som brukes kosmetisk. Den industrielle mineraloljen er absolutt av en slik art at den stenger porer, mens den kosmetiske ikke er det, det har blitt visst i de studiene det refereres til i andre innlegg her.
Gjest gjest-gjest* Skrevet 6. juni 2006 #8 Skrevet 6. juni 2006 jeg har selv brukt kremer med mineralolje før, og nå bruker jeg kun kremer uten mineraloje. Forskjellen er merkbar, derfor vet jeg at og kjenner på huden at kremer uten mineralolje er bedre. Er det ikke rart at du smører og smører, men blir stadig like tørr på huden? -bruker du kremer uten mineraloje er det ikke nødvedig å smøre seg hver dag, fordi du blir ikke så tørr.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #9 Skrevet 6. juni 2006 At det brukes på biler har da ingen verdens ting med dette å gjøre? Biler vaskes også med vann, betyr det at huden min tar skade av vann? Mineralolje som brukes industrielt er dessuten ikke den samme som brukes kosmetisk. Den industrielle mineraloljen er absolutt av en slik art at den stenger porer, mens den kosmetiske ikke er det, det har blitt visst i de studiene det refereres til i andre innlegg her. ← Vasker du bilen med olje Oljen kommer fra den SAMME råolja. Huden vil, hvis den får til, absorbere det den får tilført. da bør kremen være så ren at du kan spise den. Jeg kan godt spise mine.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #10 Skrevet 6. juni 2006 jeg har selv brukt kremer med mineralolje før, og nå bruker jeg kun kremer uten mineraloje. Forskjellen er merkbar, derfor vet jeg at og kjenner på huden at kremer uten mineralolje er bedre. ← Ja, her har vi beviset folkens, med et bredt statistisk grunnlag i bunnen! :D
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #11 Skrevet 6. juni 2006 Huden vil, hvis den får til, absorbere det den får tilført. da bør kremen være så ren at du kan spise den. Jeg kan godt spise mine. ← Spis ivei, selv foretrekker jeg ordentlig mat
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #12 Skrevet 6. juni 2006 Jeg kjenner en dame med psoriassis leddgikt som klarer å holde sykdommen i sjakk med å bytte ut kortison og mineraloljer, til å bruke urter og kremer som kun er bygget på naturlige ingredienser.
wind-up bird Skrevet 6. juni 2006 Forfatter #13 Skrevet 6. juni 2006 Jeg kjenner en dame med psoriassis leddgikt som klarer å holde sykdommen i sjakk med å bytte ut kortison og mineraloljer, til å bruke urter og kremer som kun er bygget på naturlige ingredienser. ← Det er jo veldig bra at hun klarer å ha kontroll på sykdommen sin, men det beviser ikke akkurat at mineralolje er skadelig.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #14 Skrevet 6. juni 2006 Det beviser at huden kan klare å lege seg selv om den får naturlige ingredienser. Det må jo bety at mineralolje ikke er så bra...
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #15 Skrevet 6. juni 2006 Det beviser at huden kan klare å lege seg selv om den får naturlige ingredienser. Det må jo bety at mineralolje ikke er så bra... ← Ett slikt tilfelle beviser absolutt ingenting annet enn at i denne damens situasjon hjalp det kanskje å endre produkter (for ja, det kan ha vært noe annet som er årsaken). Om vi skulle trekke slike konklusjoner som du gjør, om alt vi opplevde, da ville verden vært fullstendig kaotisk.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #16 Skrevet 6. juni 2006 Vi har spist og brukt planteoljer i flere 1000 år og funnet ut at det er trygt, men brukt mineraloljer i kort tid. Jeg holder meg til føre var prinsippet, og smører ikke slikt på meg selv, og iverfall ikke barn.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #17 Skrevet 6. juni 2006 Denne dama gikk på krykker og hadde 80%av kroppen dekket av psoriassis, ingenting hjalp før hun lærte seg å rense kroppen og bruke rene produkter. Det gjelder ikke bare denne ene dama. De som har litt peiling på naturprodukter vet det. Du ville også merket forskjellen. Det er vel ikke så rart at naturlige ingredienser er bedre enn unaturlige? Synes ikke man skal være så ukritisk til alt man smører på huden!
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #18 Skrevet 6. juni 2006 Vi har spist og brukt planteoljer i flere 1000 år og funnet ut at det er trygt, men brukt mineraloljer i kort tid. Jeg holder meg til føre var prinsippet, og smører ikke slikt på meg selv, og iverfall ikke barn. ← Har du samme prinsipp ovenfor mat og drikke?
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #19 Skrevet 6. juni 2006 Har du samme prinsipp ovenfor mat og drikke? ← Ja.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #20 Skrevet 6. juni 2006 Denne dama gikk på krykker og hadde 80%av kroppen dekket av psoriassis, ingenting hjalp før hun lærte seg å rense kroppen og bruke rene produkter. Det gjelder ikke bare denne ene dama. De som har litt peiling på naturprodukter vet det. Du ville også merket forskjellen. Det er vel ikke så rart at naturlige ingredienser er bedre enn unaturlige? Synes ikke man skal være så ukritisk til alt man smører på huden! ← Hvor mange ganger må vi gjenta oss selv? Samme hvor mirakuløst denne dama har kommet seg - det sier ingenting om mineraloljer som sådann,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå