Gjest Sint Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 Min samboer og jeg har felles økonomi.Vi har flere felles lån, og kommer snart til å få vårt første felles barn. Har lenge hatt mine mistanker om at han unngår å betale regningene sine, og at de går til inkasso. Har konfrontert ham med det flere ganger, men fått til svar at det ikke er tilfelle. Nå har jeg imidlertid funnet flere brev som tilhører ham, med flere inkassosaker, om beløp han skylder div. firmaer. Utløpsdatoen har for lengst gått ut. Stiller jo ikke særlig sterkt i saken, i og med at jeg har lest brev som tilhører ham. Vet han kommer til å konfrontere meg med det. Vet jo selvfølgelig at det ikke er lov til å lese andres brev, men når jeg har store mistanker om inkassosaker må det da være lov? Vi har jo tross alt felles økonomi, og disse inkassosakene kan sette en stopper for evt. fremtidige lån. Skjønner ikke hvorfor han gjør dette.. Det rammer jo ikke bare ham selv, men også meg. Har flere ganger sagt ifra til ham at han må ihvertfall åpne regningene han får, men virker ikke som om det går inn på ham. Må legge til at vi har det kjempefint ellers. Han er en utrolig snill mann, som alltid stiller opp for meg. Hva ville dere gjort? Dersom jeg konfronterer det med ham, begynner han helt sikkert å kjefte pga. at jeg har lest et brev adressert til ham. Dersom jeg velger å la saken ligge, er jeg redd han lar vær å betale. Vi har rett og slett ikke råd til slike store regninger nå. Har MASSE restskatt(50 000) pga. han er selvstendig næringsdrivende, i tillegg til flere store regnigner...
Gjest Daniela Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 han er ikke mye snill når han holder på å ødelegge din fremtid her!! du kan blir svartelistet og ende opp som sosialklient pga han. ja han er snill.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 Han har jo et problem jo. De som ikke åpner sine egne regninger har hatt problemer i lengre tid. En venninne av meg tok typen med til kommunen/helsetjenesten. Jeg tror de har noen som kan hjelpe å nøste opp i all regningene og få orden i ting for han. Videre vil du ikke være direkte skadelidende siden dere er samboere.
Titti72 Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 Hadde dette vært meg så hadde jeg ikke bekymret meg for at jeg hadde lest posten hans. Jeg ville samlet sammen alle papirene jeg fant og tatt det opp med han (på en sakelig måte) når han kom hjem. Hvis han klager på at du har "snoket" i posten hans så får du bare si javel det burde du kanskje ikke gjort. Men gjort er gjort og dere har mye større problemer å diskutere en som så.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 Videre vil du ikke være direkte skadelidende siden dere er samboere. Huff jeg pratet i telefonen mens jeg skreiv...da ble det feil Jeg skjønner at du er skadelidende,men du vil ikke være direkte ansvarlig for hans økonomi. Det dumme er at når han betaler tilbake så går det utover deres økonomi. Men bedre nå enn senere.De vil ikke gå bort disse kravene.
Gjest Sint Skrevet 6. juni 2006 #6 Skrevet 6. juni 2006 Hadde dette vært meg så hadde jeg ikke bekymret meg for at jeg hadde lest posten hans. Jeg ville samlet sammen alle papirene jeg fant og tatt det opp med han (på en sakelig måte) når han kom hjem. Hvis han klager på at du har "snoket" i posten hans så får du bare si javel det burde du kanskje ikke gjort. Men gjort er gjort og dere har mye større problemer å diskutere en som så. ← Problemet er at brevene lå inni konvolutter.. De var selvfølgelig åpnet, men hadde jo vært annerledes dersom de lå utenfor konvolutten. Klarte bare ikke å dy meg, da jeg hadde så stor mistanke. Har konfrontert ham med slike brev før, tro meg. Da blir han bare ufattelig sint, og sier at det er hans problem og ikke mitt.
Titti72 Skrevet 6. juni 2006 #7 Skrevet 6. juni 2006 Jeg syns ikke post merket fra innkassoselskap er å snoke i ting. Hadde det vært en håndskrevet konfirlutt eller noe anet som ser privat ut så syns jeg det hadde vært snoking.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #8 Skrevet 6. juni 2006 Da blir han bare ufattelig sint, og sier at det er hans problem og ikke mitt. Det er fordi han har et problem...ingen liker å bli direkte konfrontert med det.
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #9 Skrevet 6. juni 2006 Problemet er at brevene lå inni konvolutter.. De var selvfølgelig åpnet, men hadde jo vært annerledes dersom de lå utenfor konvolutten. Klarte bare ikke å dy meg, da jeg hadde så stor mistanke. Har konfrontert ham med slike brev før, tro meg. Da blir han bare ufattelig sint, og sier at det er hans problem og ikke mitt. ← Jeg vil helt klart si at dette faktisk er ditt problem også! Dere har jo felles økonomi, og selv om du ikke blir personlig ansvarlig for hans gjeld, så vil dette uansett gå ut over den felles økonomien. Hvis han ikke kan bidra så må jo du bidra mer! Det vil også gå ut over fremtidige lånemuligheter for hans del, og dermed også for deg. Som lånetaker alene vil du få mye mindre lån enn dere to sammen. Jeg ville nok sett i brevene selv, om jeg hadde mistanker om at min samboer ikke betalte regningene sine og hadde inkassosaker mot seg. Han viser liten/ingen evne/vilje til å gjøre noe med problemene, så jeg ville nok krevd å snakke om dette.
Gjest Sint Skrevet 6. juni 2006 #10 Skrevet 6. juni 2006 Nå har jeg konfrontert ham med det, og han ble faktisk ikke sur i det heletatt. Han sa han allerede hadde betalt det, så får vel bare tro på det...
liv Skrevet 6. juni 2006 #11 Skrevet 6. juni 2006 Det hadde ikke jeg trodd på sånn helt uten videre da.. Ikke om det gjalt masse penger i allefall!
Viviwoom Skrevet 6. juni 2006 #12 Skrevet 6. juni 2006 Det ville ikke jeg heller. I og med at han har løyet for deg ganske lenge, om noe såpass stort, så synes jeg du har rett til å være skeptisk. Jeg ville forlangt bevis, jeg. I og med at dere er samboere, og har felles økonomi, så er det jo meningen at dere skal komme gjennom slike problemer sammen, og ikke skjule dem fra hverandre.
Gjest I samme bås! Skrevet 6. juni 2006 #13 Skrevet 6. juni 2006 Godt å lese at han ikke ble sur og sa han hadde betalt. Sliter selv med en mann som aldri åpner post og skylder penger laaaangt over evne til å betale tilbake. Han er ikke kredittverdig og hans gjeld stammer i hovedsak fra eget personlig firma hvor han aldri sender inn momsoppgaver, selvangivelse etc. Til slutt begynte jeg å åpne posten og nøste opp i dette, og han ble overrakset selv over hvor mye han egentlig skyldte og hvor langt dette hadde gått. Resultatet av dette har nå vært at pga lønnstrekk har vi nå måtte ta ut separasjon inntil han får åpnet en gjeldforhandling. Kreditorene legger også min inntekt til grunn når de beregner hvor mye de kan trekke han i lønn - fordi vi er gift. Han satt til slutt igjen med under 5000,- pr. mnd utbetalt, og det hadde vi ingen mulighet å overleve på. Selv har jeg alltid prioritert regninger og aldri hatt noen betalingsanmerkninger, så dette sliter på meg også psykisk. Men å skynde på han maner bare til bråk - han sier jeg skal passe på mitt og la hans være hans.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #14 Skrevet 6. juni 2006 Til trådstarter! Dette ville jeg funnet ut av. Hvis han er så rotete med økonomien, tror du at han gjør det noe bedre med firmaet sitt? Du kan jo risikere at hele firmaet går ad undas, da står dere med bare din inntekt..
razmatazz Skrevet 7. juni 2006 #15 Skrevet 7. juni 2006 Kan du ikke be ham vise deg betalingskvitteringer eller lignende? Hvis han blir sur for det er det jo da klart at han sa han hadde betalt bare for å få deg til å slutte å mase. Det er en alvorlig situasjon dere har havnet i. Det finnes kanskje noen som kan veilede dere litt med hvordan dere best kan håndtere situasjonen og kanskje sette opp et ordentlig budsjett for å se hva dere faktisk har råd til osv? En økonomisk rådgiver av noe slag?
Titti72 Skrevet 7. juni 2006 #16 Skrevet 7. juni 2006 Jeg hadde ikke tatt det han sa for god fisk. Jeg hadde ikke fått ro i kroppen før alt var sjekket, dobbeltsjekket og alle fakturaer var betalt. Han har vært/er utrolig uansvarlig så alt det økonomiske skulle kjapt ha blitt mitt ansvar. Finn fram alle brev/regninger, sjekk med kontoutskriften om de er betalt, ved tvil ring inkassobyrået og få bekreftelse. Stift kvitteringer og regning sammen og sett dem i en perm. Sjekk kontourskrifter for hele 2006 så du får oversikt over deres økonomi og vet om det er god/passe/dårlig. Leg deg et greit system hvor du tar vare på alle regninger og som du kan finne fram i. Kan godt hende at om 1 år så får du en purring og inkassokrav om noen og da må du ha kvittering liggende for å slippe å betale dobbelt.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #17 Skrevet 7. juni 2006 Jeg hadde en samboer som ikke åpnet posten sin. Sikkert fordi han visste at det var regninger Han sa at han hadde betalt, noe som ikke stemte. Det jeg gjorde var å ringe direkte til disse inkassobyråene. Jeg forklarte situasjonen og sa at jeg ønsket å betale disse regningene, men at jeg ikke visste hvilket beløp det gjaldt. Ikke noe problem å få det opplyst over tlf. I flere av tilfellene fikk jeg de til å sende regningene til MEG, slik at jeg åpnet de og hadde styring over økonomien. Jeg hadde til og med møte med skattefuten, bak min samboers rygg, for å diskutere den ENORME gjelden min samboer hadde fått. Hun var forståelsesfull og ville gi meg en mulighet til å orden opp i rotet. Vi er, naturlig nok, ikke sammen lenger. Jeg ble alenemor kort tid etter. Orket ikke mer av inkassosaker som haglet inn. Grip tak i det nå, slik at du har kontroll. Ikke stol på at din samboer forteller sannheten.
Mossa Skrevet 7. juni 2006 #18 Skrevet 7. juni 2006 Du får rett og slett kreve at dere lager dere en oversikt over betalte regninger. Kvitteringene/kontoutskriftene skal inn i egen perm, slik at dere begge kan følge med. At han (sier) har har betalt de er vel og bra, men det er unødvendig i det hele tatt at de var kommet så langt som til inkasso..så du har all grunn til å tvile litt på den økonomiske sansen hans. Når man har felles økonomi, så er det en selvfølge at begge har full oversikt over hva som går inn/ut av konto..og hva som skal gå inn/ut av konto. Ikke noe å føle deg som en spion for det, vel. Skal dere dele på pengene, må dere selvsagt dele på ansvaret også. Og da er det en nødvendighet at du også vet hvilke fakturaer som dukker opp.
Gjest Gjesta Skrevet 7. juni 2006 #19 Skrevet 7. juni 2006 Nå har jeg konfrontert ham med det, og han ble faktisk ikke sur i det heletatt. Han sa han allerede hadde betalt det, så får vel bare tro på det... ← Jeg hadde heller ikke trodd på det der.
Gjest regine Skrevet 7. juni 2006 #20 Skrevet 7. juni 2006 Hvordan kan man ha FELLES økonomi og ikke vite at den andre ikke betaler regninger??? og har masse inkassosaker? Jeg mener iallfall at dersom økonomien er felles så må da det også bety at regninger åpnes av begge, uansett hvem de er adressert til. Og at begge har ansvar for å sørge for at de blir betalt. dessuten: har man felles økonomi så vet man vel sånn omtrentlig hvor mye man har inn og ut hver måned??? Eller betyr "felles økonomi" at mannen har alt ansvaret for dette?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå