GĂ„ til innhold

Rosene er fulle av lus!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt beste tips mot lus pÄ roser?? Er veldig plaget fordi det stÄr en hekk i bakkant som er hjem for mange rare dyr...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg setter marihÞner pÄ jobben. Men mulig det fungerer dÄrlig hvis den er hardt angrepet, da. Kanskje mest forebyggende.

Skrevet

Ja, har hĂžrt det samme!! Men er lite marihĂžner her om dagen...

Tror jeg har spraya med eddik og noe fĂžr???? :klĂž:

Skrevet

Jeg mener Ä ha hÞrt at du skal spraye vann blandet ut med grÞnnsÄpe dirkte pÄ lusene. Gjentas noen kvelder. Jeg startet i gÄr kveld. HÄper de overlever.... :overrasket:

Skrevet

Ja, tror jeg har blanda grÞnnsÄpe og eddik!

Skrevet

GrÞnnsÄpe tar knekken pÄ lusa, ja. En mÄ ofte gjenta behandlingen noen dager pÄ rad.

Skrevet

Jeg mener Ä ha hÞrt at en kan spraye pÄ melk. Melka legger seg som en hinne og kveler lusa!

Men det er vel det grÞnnsÄpe ogsÄ gjÞr...

Skrevet

Hvordan ser disse lusene ut?

Fant til min ergrelse masse bittesmÄ, grÞnne, flyvende fluelignende smÄdyr pÄ de vakre rosene mine idag :sur:

Ble dere kvitt dem med grÞnnsÄpevann? I tilfelle - hva var blandingsforholdet vann/grÞnnsÄpe?

Skrevet

Spraye pÄ med grÞnnsÄpe vann ja.

Og plante lavendel. Har hÞrt at lusa holder seg unna da pga lukten. Jeg har derfor satt lavendel mellom rosebuskene og hÄper at det stemmer :ler:

Gjest gjest1
Skrevet

Tenk pÄ lusa som har masse smÄ lusebeibier hjemme og bare ville ut og kjenne pÄ den pene lukta da :grine:

Skrevet

:ler: Lusa setter seg pÄ rosa og drar ikke derifra! SÄ synd synes jeg ikke pÄ dem :ler:

Ja vi har satt lavendel pÄ en av rosebuskene, blir spennende Ä se om den blir lusefri! stÄr pÄ et annet sted pÄ tomta en den oppspiste rosa da..

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kverker de fleste lusene med fingrene fÞrst, sÄ sprÞyter jeg med grÞnnsÄpevann.

Har og prĂžvd med hvitlĂžk(leste det i en urtebok) innimellom rosene, men ble hverken mer eller mindre plaget med lus av den grunn.

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg bruker Ä fylle en bÞtte med lunkent vann, ha i 1 dl grÞnnsÄpe og piske dette sammen. SÄ tÞmmer jeg det hele over rosebuskene. Lusene bruker Ä komme nesten hvert Är, men jeg har alltid klart Ä fjerne de med grÞnnsÄpevannet...

Gjest BjĂžrnsdatter
Skrevet

Bruk samme blandingsforhold mellom vann og grÞnnsÄpe som du bruker til gulvvask. Ha pÄ en sprayflaske, og spray pÄ til du ikke orker mer. Gjentas hver dag i tre-fire dager. Da bÞr lusa vÊre borte for en stund. (Da har du forhÄpentligvis fÄtt med deg de som ikke "var hjemme" eller fortsatt bare var egg da du tok de fÞrste ;) )

Uheldigvis er det sÄnn at det er bladlus overalt om sommeren, sÄ de vil med all sannsynlighet komme tilbake. Da er det spraying med grÞnnsÄpe igjen. Det som skjer, er at grÞnnsÄpa fjerner overflatespenningen i vannet, slik at vannet trenger inn i pusteorganene til lusa og voila - lusa drukner. GrÞnnsÄpe er ikke farlig for blomstene.

Det kan ogsÄ vÊre lurt Ä kjÞpe maurmiddel hvis man er plaget av maur i tillegg. En del maur holder nemlig bladlus som husdyr (ja, faktisk), og bÊrer dem til plantene hvis de ikke er der fra fÞr.

Skrevet

Har planta ekte lavendel under to rosebusker, den ene i samme blomsterbed som den sterkt angrepne rosa.. Og den andre rosa stÄr pÄ andre siden av huset.. Disse buskene har ekstremt fÄ lus!!

sÄ kanskje det er noe med dette med lavendel???

*fortsettelse fĂžlger*

Skrevet
Har planta ekte lavendel under to rosebusker, den ene i samme blomsterbed som den sterkt angrepne rosa.. Og den andre rosa stÄr pÄ andre siden av huset.. Disse buskene har ekstremt fÄ lus!!

sÄ kanskje det er noe med dette med lavendel???

*fortsettelse fĂžlger*

Veldig spent pÄ fortsettelsen.

Jeg har lavendelplante mellom to rosebusker og har *bank i bordet* ikke fÄtt lus pÄ rosene enda.....

Skrevet

Lus pÄ rosene i bÞtter og spann her ogsÄ! Drueklaser med lus.

Har hÞrt at det er innsektsÄr i Är :forvirret:

ForÞvrig sÄ er det ganske sÄ vanlig med lus pÄ roser. Problemet kan enkelt holdes i noenlunde sjakk ved Ä dusje rosene ofte med hageslangen. Litt trykk pÄ vannet og lusene spyles av, iallefall de fleste.

FÄr du "drueklase" problem , som jeg har fÄtt sÄ lag en grÞnnsÄpeblanding og spray rosene med det. Det mÄ ikke vÊre for sterkt, da svir du bladene. Noen sier 1:50 , jeg bruker , nÄr det er sÄ ille som nÄ 1:15..sÄnn ca. Gjenta dusjingen et par dager pÄ rad, spyl sÄ busken meg hageslangen.

Lykke til!

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

NÄ er det lus her ogsÄ. Dritt.

BÞr man ogsÄ spraya roser som ikke man finner lus pÄ? Vi har ganske mye roser, sÄ det blir en stooor jobb.

Skrevet

Har lavendel andre steder, lurt tips. Ellers tok jeg knekken pÄ lusa med grÞnnsÄpevann tre kvelder pÄ rad.

Skrevet

Her kommer fortsettelsen...

:sur: Har lavendel under to rosebusker, og de har begge fÄtt mye lus. Ironien er at den uten lavendel er den minst angrepne :ler:

Men lavendelplantene er pene da! :)

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...