iss Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 Hva er ditt beste tips mot lus på roser?? Er veldig plaget fordi det står en hekk i bakkant som er hjem for mange rare dyr...
Sweet Marie Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 Jeg setter marihøner på jobben. Men mulig det fungerer dårlig hvis den er hardt angrepet, da. Kanskje mest forebyggende.
iss Skrevet 6. juni 2006 Forfatter #3 Skrevet 6. juni 2006 Ja, har hørt det samme!! Men er lite marihøner her om dagen... Tror jeg har spraya med eddik og noe før???? :klø:
Toyita Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 Jeg mener å ha hørt at du skal spraye vann blandet ut med grønnsåpe dirkte på lusene. Gjentas noen kvelder. Jeg startet i går kveld. Håper de overlever....
iss Skrevet 6. juni 2006 Forfatter #5 Skrevet 6. juni 2006 Ja, tror jeg har blanda grønnsåpe og eddik!
Saeria Skrevet 6. juni 2006 #6 Skrevet 6. juni 2006 Grønnsåpe tar knekken på lusa, ja. En må ofte gjenta behandlingen noen dager på rad.
Rioja Skrevet 7. juni 2006 #7 Skrevet 7. juni 2006 Jeg mener å ha hørt at en kan spraye på melk. Melka legger seg som en hinne og kveler lusa! Men det er vel det grønnsåpe også gjør...
Gjest Ava Skrevet 11. juni 2006 #8 Skrevet 11. juni 2006 Hvordan ser disse lusene ut? Fant til min ergrelse masse bittesmå, grønne, flyvende fluelignende smådyr på de vakre rosene mine idag Ble dere kvitt dem med grønnsåpevann? I tilfelle - hva var blandingsforholdet vann/grønnsåpe?
Mistyen Skrevet 11. juni 2006 #9 Skrevet 11. juni 2006 Spraye på med grønnsåpe vann ja. Og plante lavendel. Har hørt at lusa holder seg unna da pga lukten. Jeg har derfor satt lavendel mellom rosebuskene og håper at det stemmer
Gjest gjest1 Skrevet 11. juni 2006 #10 Skrevet 11. juni 2006 Tenk på lusa som har masse små lusebeibier hjemme og bare ville ut og kjenne på den pene lukta da
iss Skrevet 12. juni 2006 Forfatter #11 Skrevet 12. juni 2006 Lusa setter seg på rosa og drar ikke derifra! Så synd synes jeg ikke på dem Ja vi har satt lavendel på en av rosebuskene, blir spennende å se om den blir lusefri! står på et annet sted på tomta en den oppspiste rosa da..
Gjest gjest1 Skrevet 12. juni 2006 #12 Skrevet 12. juni 2006 Jeg kverker de fleste lusene med fingrene først, så sprøyter jeg med grønnsåpevann. Har og prøvd med hvitløk(leste det i en urtebok) innimellom rosene, men ble hverken mer eller mindre plaget med lus av den grunn.
Gjest Gjesta Skrevet 12. juni 2006 #13 Skrevet 12. juni 2006 Jeg bruker å fylle en bøtte med lunkent vann, ha i 1 dl grønnsåpe og piske dette sammen. Så tømmer jeg det hele over rosebuskene. Lusene bruker å komme nesten hvert år, men jeg har alltid klart å fjerne de med grønnsåpevannet...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 14. juni 2006 #14 Skrevet 14. juni 2006 Bruk samme blandingsforhold mellom vann og grønnsåpe som du bruker til gulvvask. Ha på en sprayflaske, og spray på til du ikke orker mer. Gjentas hver dag i tre-fire dager. Da bør lusa være borte for en stund. (Da har du forhåpentligvis fått med deg de som ikke "var hjemme" eller fortsatt bare var egg da du tok de første ) Uheldigvis er det sånn at det er bladlus overalt om sommeren, så de vil med all sannsynlighet komme tilbake. Da er det spraying med grønnsåpe igjen. Det som skjer, er at grønnsåpa fjerner overflatespenningen i vannet, slik at vannet trenger inn i pusteorganene til lusa og voila - lusa drukner. Grønnsåpe er ikke farlig for blomstene. Det kan også være lurt å kjøpe maurmiddel hvis man er plaget av maur i tillegg. En del maur holder nemlig bladlus som husdyr (ja, faktisk), og bærer dem til plantene hvis de ikke er der fra før.
iss Skrevet 14. juni 2006 Forfatter #15 Skrevet 14. juni 2006 Har planta ekte lavendel under to rosebusker, den ene i samme blomsterbed som den sterkt angrepne rosa.. Og den andre rosa står på andre siden av huset.. Disse buskene har ekstremt få lus!! så kanskje det er noe med dette med lavendel??? *fortsettelse følger*
Mistyen Skrevet 14. juni 2006 #16 Skrevet 14. juni 2006 Har planta ekte lavendel under to rosebusker, den ene i samme blomsterbed som den sterkt angrepne rosa.. Og den andre rosa står på andre siden av huset.. Disse buskene har ekstremt få lus!! så kanskje det er noe med dette med lavendel??? *fortsettelse følger* ← Veldig spent på fortsettelsen. Jeg har lavendelplante mellom to rosebusker og har *bank i bordet* ikke fått lus på rosene enda.....
Fam Skrevet 14. juni 2006 #17 Skrevet 14. juni 2006 Lus på rosene i bøtter og spann her også! Drueklaser med lus. Har hørt at det er innsektsår i år Forøvrig så er det ganske så vanlig med lus på roser. Problemet kan enkelt holdes i noenlunde sjakk ved å dusje rosene ofte med hageslangen. Litt trykk på vannet og lusene spyles av, iallefall de fleste. Får du "drueklase" problem , som jeg har fått så lag en grønnsåpeblanding og spray rosene med det. Det må ikke være for sterkt, da svir du bladene. Noen sier 1:50 , jeg bruker , når det er så ille som nå 1:15..sånn ca. Gjenta dusjingen et par dager på rad, spyl så busken meg hageslangen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #18 Skrevet 13. juli 2006 Nå er det lus her også. Dritt. Bør man også spraya roser som ikke man finner lus på? Vi har ganske mye roser, så det blir en stooor jobb.
Tusenfryd Skrevet 14. juli 2006 #19 Skrevet 14. juli 2006 Har lavendel andre steder, lurt tips. Ellers tok jeg knekken på lusa med grønnsåpevann tre kvelder på rad.
iss Skrevet 15. juli 2006 Forfatter #20 Skrevet 15. juli 2006 Her kommer fortsettelsen... Har lavendel under to rosebusker, og de har begge fått mye lus. Ironien er at den uten lavendel er den minst angrepne Men lavendelplantene er pene da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå