Gå til innhold

Hva hadde dere gjort?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har bare lyst å høre hva som er riktig av meg å gjøre.

Jeg har to ganger på en uke, fanget inn ei løs tispe der jeg bor. Hun er ei flott tispe og lydig og gla og alt som er. Selv har jeg hannhund og dermed er det jo bare stasen med de to.

Første gangen gikk jeg på måfå dit jeg etter litt tenking trodde den tilhørte og jeg traff blink. Hunden hadde stukket av fra hagen og vært borte i 4 timer. Mens folket satt rolig på verandaen sin og virket godt vant til at hu stakk iblant.

Så gikk det 5 dager til, og jeg syns jeg så samme hunden oppi gaten, tok med meg min hund oppover i møte. Det var helt riktig samme tispa.

Og vi tuslet ned til eieren og ringte på. Ikke noe svar. Nabodama kom ut. Fortalte at eiern(dame) hadde kjørt avsted. Hun ringte til eiern og prata og kjefta og styr. Til slutt tok hun med seg hunden bak huset (skulle tydeligvis slippe henne inn veranda-døra). Og ignorerte meg som sto avventende. Så da gikk jeg.

Hva ville dere ha gjort i denne situasjonen?

Hva ville dere gjort dersom dere støter på hunden en gang til?

Har også gått forbi de tidligere hvor eieren har kjefta og smelt når vi har passert, for å få den søte tispa til å bli værende.

Det er da båndtvang. Hunder vil da alltid prøve seg hvis de får sjansen og ikke er under oppsyn.

Ble skikkelig forbanna siste gangen da....

Noen med erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi leverte en kronisk løshund til dyrepensjonatet..så fikk eieren regninga i ettertid. Kanskje det hadde vært en lærepenge??

Gjest Gjesta
Skrevet

Vi hadde også en hund i nabolaget, som ofte gikk løs. Jeg ble kjempebekymret de første gangene jeg så henne, men skjønte at det var vanlig.. Den gjorde hvertfall ikke noe "ugagn", men litt kjedelig for det.

Hadde det være en av mine hunder hadde jeg VELDIG gla om noen fanget dem inn, hvis de hadde rømt. Det har nemlig skjedd noen ganger, men ikke ofte.

Jeg tror jeg ville sett det an om jeg var deg. tror jeg ville tatt en "alvorsprat" med eierne før jeg begynte å levere hunden til pensjonat, i og med at du vet hvor den bor. Men hvis det ikke hjelper så e det nok en god ide.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg hadde levert hunden til politiet faktisk.

Skrevet

Lever hunden hos falken hver bidige gang. La de svi å være sløv!

Gjest Gjesta
Skrevet

Slikt irriterer meg grenseløst, fordi mange farlige situasjoner kan oppstå. Så når eieren har en slik holdning til det hele og lar det skje gang på gang, ville jeg uten å mukke ringt Falken. Da må nemlig eier betale et gebyr for å få den ut igjen (er det 700,-?), og det tviler jeg på at de får lyst til å gjenta.

Skrevet

Har ikke noe forhold til hunder, og jeg må nok si at jeg sikkert bare hadde latt den løpe, og dersom den ble nærgående hadde jeg bare gått i skjul selv...

Gjest _trådstarter
Skrevet

Hei og takk for svarene :)

Var egentlig en bekreftelse på at jeg uten dårlig samvittighet kan kontakte politiet eller Falken neste gang det skjer. MEN da får jeg jo litt synd i hunden som blir hentet også da. Huff, vanskelig det skal være altså.

Igår skjedde det igjen, vofsegutt og jeg måtte følge en hund hjem til sin eier. Det var ikke samme hunden da så. Men en gla liten unggutt som hadde lusket seg vekk. :ler: Og denne gangen fikk jeg så mye takknemmelighet og glede hos eieren at det bare var en stor glede å gjøre det.

Greit å kjenne til nabolaget litt iallefall. ;)

Gjest Gjesta
Skrevet

Hunden har ikke vondt av å stå hos Falken litt. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med Pheps. Og når det skjer ikke en men flere ganger, tyder det vel på at eierne egentlig gir f... i båndtvang og hva hunden kan komme opp i (ulykke eller skade/skremme folk/dyr).

Jeg ringte Falken engang en løshund fløy rundt beina på dyra som gikk på beite. Jeg hadde ingen muligheter til å få dyra inn, så da var eneste redningen å få bort bikkja.

Skrevet

En ting er båndtvang, men tror de hunden f.eks plukker opp etter seg selv? USJ!

Gjest Gjesta
Skrevet
En ting er båndtvang, men tror de hunden f.eks plukker opp etter seg selv? USJ!

Akkurat det er det siste jeg bekymret meg om ang. løs hund.. Jeg plukker opp etter hunden min selv, men hvis jeg mister den ville jeg vært mer bekymret fo hvilken skade den kunne ha gjort/ ha fått.

Skrevet

Vi var ille plaget av nabohunden som sprang løs hele tiden. Han stod aldri i bånd, eieren slapp han ut om morgenen og tok han inn om kvelden.

Vi har selv en tispe og hanhunden kom hit hver dag for å sjekke territoriet sitt. Det ble spesielt ille når tispa vår hadde løpetid og etter x antall tilsnakk til eieren uten at noe skjedde dro jeg til politiet for å anmelde han. Der ble vi enige om at politimannen skulle ringe til han og si at naboen (jeg) stod klar for å anmelde han hvis han ikke begynte å sette sin hund i bånd.

Det hjalp faktisk. Dette skjedde i fjor sommer og jeg har knapt sett hunden etter det. Han har klart å stikke av noen ganger men da har eieren vært sitt ansvar bevisst og hanket tak i hunden igjen.

Skrevet
Akkurat det er det siste jeg bekymret meg om ang. løs hund.. Jeg plukker opp etter hunden min selv, men hvis jeg mister den ville jeg vært mer bekymret fo hvilken skade den kunne ha gjort/ ha fått.

Nå snakket jeg om de som gir faen og lar hunden vakne som den vil da. Om snuppa mi skulle komme på avveie gir jeg seff katta i om hun har tømt seg før jeg får henne igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...