Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mormor sitter på en eiendom som har vært i familien i genrasjoner.

Hun vil ikke at eiendommen skal selges ut av familien etter at hun er død. Det er 2 døtre som vil arve henne.

Kan min mormor skrive et testamente der hun spesifikt sier at eiendommen ikke kan selges ut av familien? Eller er dette ikke lov?

Arveloven sier at hvis en av arvingene vil selge så må eiendommen selges.

Min mormor vil forhindre at dette skjer, samtidig som hun vil at begge døtrene skal eie eiendommen. Det er stor sannsynlighet for at datter nr 2 vil kreve å få eiendommen solgt til høystbydene. Datter nr 1 har ikke råd til å kjøpe ut sin søster.

Noen som vet hvordan dette kan løses?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

I min familie er det hvertfall et hus som som selges til familiemedlemmer først. Men jeg vet ikke hvordan det ville vært om ingen hadde råd til det..

Skrevet

Som du selv sier så sier arveloven at dersom den ene krever det så må huset selges. Om den som ønsker å beholde det da ikke har råd til å kjøpe den andre ut, så selges huset på det åpne markedet.

Eneste løsning jeg ser er at din mormor allerede nå gir bort huset til den datteren som ønsker å beholde det.

Gjest Cerise
Skrevet

Det står i loven at man ikke kan bestemme hva som skal skje med arv som er pliktdelsarv til livsarvinger. Ergo kan din mormor ikke bestemme dette. Dersom det er to søstre som arver dette blir de sameiere, og den ene vil da ha forkjøpsrett om den andre vil selge. Men dette hindrer ikke at den søsteren som eventuelt overtar selger huset videre til andre senere. eventuelt at søstrene er enige om å selge det til andre i første omgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...