Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 Var nettopp til tannlegen da en rotfylling sprakk, og jeg må fjerne en hel tann. Dette var en tann jeg rotfylte for litt over ett år siden, for over 4000 kroner. Røttene til denne tanna må opereres ut, og jeg har fått avtalt flere nye timer for dette inngrepet. Det samme skjedde for tre-fire år siden, en to år gammel rotfylling (som også kostet 4000) sprakk, og jeg måtte fjerne tanna og lage bru (som totalt kom på 21000 kroner). Tannlegene beklager seg, dessverre, sier de, plasten som rotfyllingene er laget av blir lett sprø og knekker. Godtar folk virkelig bare dette, uten videre? Er det virkelig slik at man bare må punge ut og punge ut - er det ingen garantier som gjelder? Når man kjøper hvitevarer som er like dyre som rotfyllinger, er det jo garanti på to år med på kjøpet! Er det ingenting jeg kan gjøre med dette?
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 Hm, man skulle jo tro forbrukerkjøpsloven gjaldt her også? Hør med forbrukerrådet! Selv har jeg ikke vært hos tannlegen på mange år, så jeg vet ikke
Gjest splæsj Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 (endret) Plast ser penere ut enn vanlig fylling, men er dessverre ikke like holdbart. Tannleger bør opplyse om dette. Har du ikke fått opplyst det, stiller kanskje saken seg litt sterkere for deg, men det vil jo uansett bli påstand mot påstand. Send en mail til forbrukerrådet, kanskje de har råd. Endret 6. juni 2006 av G. Sky
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #4 Skrevet 6. juni 2006 Var nettopp til tannlegen da en rotfylling sprakk, og jeg må fjerne en hel tann. Dette var en tann jeg rotfylte for litt over ett år siden, for over 4000 kroner. Røttene til denne tanna må opereres ut, og jeg har fått avtalt flere nye timer for dette inngrepet. Det samme skjedde for tre-fire år siden, en to år gammel rotfylling (som også kostet 4000) sprakk, og jeg måtte fjerne tanna og lage bru (som totalt kom på 21000 kroner). Tannlegene beklager seg, dessverre, sier de, plasten som rotfyllingene er laget av blir lett sprø og knekker. Godtar folk virkelig bare dette, uten videre? Er det virkelig slik at man bare må punge ut og punge ut - er det ingen garantier som gjelder? Når man kjøper hvitevarer som er like dyre som rotfyllinger, er det jo garanti på to år med på kjøpet! Er det ingenting jeg kan gjøre med dette? ← Ikke helt det du spør om, men jeg synes det er viktig likevel. Store utgifter ifm tannlege kan trekkes fra på skatten. Da du måtte ut med 21000 for noen år siden, tror jeg dette er over grensen (husker ikke helt hvor mye det er) slik at jeg mener at du dengang kunne trukket av på skatten. Så får du regning i samme størrelsesorden en gang til, så bør du sjekke opp dette!
Gjest splæsj Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 Ja, det stemmer jo. Fratrekk for store utgifter innen helse, eller hva det heter. Egenandelen er ca 8000, også får du igjen resten.
Missbumblebee Skrevet 6. juni 2006 #6 Skrevet 6. juni 2006 Ja, det stemmer jo. Fratrekk for store utgifter innen helse, eller hva det heter. Egenandelen er ca 8000, også får du igjen resten. ← Tenker du på fradrag for store sykdomsutgifter, så gjelder det kun de som har en kronisk diagnose. Tviler på at man får dekket tannlege på det med mindre man har en sykdom som gjør at tennene blir dårligere.
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #7 Skrevet 6. juni 2006 Ikke helt det du spør om, men jeg synes det er viktig likevel. Store utgifter ifm tannlege kan trekkes fra på skatten. Da du måtte ut med 21000 for noen år siden, tror jeg dette er over grensen (husker ikke helt hvor mye det er) slik at jeg mener at du dengang kunne trukket av på skatten. Så får du regning i samme størrelsesorden en gang til, så bør du sjekke opp dette! ← Å? Hm, jeg skulle ønske tannlegene informerte om dette, eller at det var noe slags informasjon om slikt som lå ute i venterommene. På den tida var jeg arbeidsledig, og måtte låne beløpet hos familie. Uansett synes jeg det er veldig merkelig at det ikke følger noen slags garanti med operasjoner som rotfyllinger. Det er jo ganske dyre ting, og når tennene knekker etterpå er det ofte minst like dyre tiltak man må gjennom for å reparere skadene...
liv Skrevet 6. juni 2006 #8 Skrevet 6. juni 2006 Min tannlege sa at om jeg valgte porselensfylling hadde han tre års garanti på arbeidet men med plast var det ingen garanti for det er sprøtt matriale.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå