Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #1 Del Skrevet 6. juni 2006 Kanskje ikke lurt å poste denne på et kjæledyrforum (med folk som liker kjæledyrene sine). Får vel forvente litt pepper, men også ett og annet ærlig svar? Altså, jeg har "arvet" en kanin. Eller, fått den prakket på meg, og jeg klarte ikke si nei. Dette stakkars dyret ble kjøpt inn for fire-fem år siden av en helgepappa med dårlig samvittighet, og dessverre glemte han å sjekke om mor til barna var like entusiastisk. Hun var ikke det, og siden den gang har kaninen gått på rundgang- har bodd ihvertfall hos fire forskjellige familier før den ble dumpet hos meg. Jeg liker ikke kaninen. Den lager masse ekstrajobb, bryter seg ut av buret og spiser opp plantene mine og tisser overalt. Den er ganske sky og ikke noe kosete, og ikke har jeg plass til den heller. Tar opp halve verandaplassen min. Så det jeg lurer på er, hvor lenge må jeg holde ut med den? Blir disse dyrene gamle? Venner maser om at jeg må avlive den, men har ikke helt hjerte til det heller.... Det er jo ikke kaninen sin feil at ingen vil ha den, så jeg føler at jeg må holde ut med den selv om jeg egentlig verken har tid og ork. Er sikkert en grusom og kald person, men dersom kaninen ikke lever i det uendelige, skal jeg holde ut med den til da. Hvis den kan bli 10-12 år derimot... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #2 Del Skrevet 6. juni 2006 5-6 år er ganske vanlig, men de kan bli eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #3 Del Skrevet 6. juni 2006 Jeg hadde en hermelin som ble ti år, uten spesielt bra stell (sånn passe, bare). Verdens eldste kanin er visst 18 år, og jeg har hørt om folk som har hatt sine til de ble 13-14. Dersom du ikke trives med å ha kaninen ser jeg ikke noe galt i å avlive den, det er sikkert kjedelig for den også å sitte mest i buret. Du kan evt prøve å omplassere den ved å avertere på f eks dyrenett eller norsk kaninforum, men vær åpen om bakgrunnen til dyret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #4 Del Skrevet 6. juni 2006 Dvergkaniner lever mellom 8-10 år. Det er sjelden at de blir særlig eldre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trampe Skrevet 6. juni 2006 #5 Del Skrevet 6. juni 2006 Hvorfor ikke omplassere den? Tror ikke kaninen har det bra heller, om du ikke liker den. Det er ikke noe morsomt å ha dyr man egentlig ikke vil ha, jeg har opplevd det selv, og det beste for både deg og kaninen er at du kvitter deg med den. Ta kontakt med dyrebeskyttelsen eller et omplasseringssenter (om det finnes i nærheten av deg) evt en dyrebutikk. Sett inn annonse i avisen eller heng opp lapper på butikker. Du skal vel greie å bli kvitt dyret..? Og for å svare på spørsmålet ditt - du sier ingenting om hva slags kanin det er snakk om. Det er litt forskjellig fra rase til rase, men det "vanlige" er mellom 6 og 10 år. Jeg har hørt om kaniner som ble 15 år gamle, men mista selv en som bare var et år. Man kan aldri vite hvor gammel en kanin kan bli.. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå