Kosejenta Skrevet 6. juni 2006 #1 Skrevet 6. juni 2006 Har et litt merkelig spm,men tok meg i å lure her om dagen....Har en gutt på 2 1/2år.Vi pusser selvsagt tenna hans, men hvor lenge er det nødvendig/vanlig å pusse for å være sikker på at de blir pusset ordentlig?? Noen som vet? Hvor lenge pusser du tenna på ditt barn???
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #2 Skrevet 6. juni 2006 Tannpleier sa hun pusset om kvelden når barnet enda var 5 og kom til å gjøre det til barnet var minimun 8 år. Om morgenen kunne han pusse selv når han var 5.
Gjest Pet Skrevet 6. juni 2006 #3 Skrevet 6. juni 2006 Jeg hjalp til med tannpussen til sønnen min var ti år. Jeg hadde mye hull selv i oppveksten og var veldig nøye med tennene til sønnen.
Kosejenta Skrevet 6. juni 2006 Forfatter #4 Skrevet 6. juni 2006 Jeg hjalp til med tannpussen til sønnen min var ti år. Jeg hadde mye hull selv i oppveksten og var veldig nøye med tennene til sønnen. ← Jeg har å mye hull og dårlige tenner, og har slitt med tannlegeskrekk(er fortsatt ikke komfertabel med å gå til tannlegen...) så jeg vil helst unngå at dette skjer med ham å...
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #5 Skrevet 6. juni 2006 Tannlegen til mine barn har sagt at man bør hjelpe til med tannpussen fram til barnet er 10 år. Min eldste er 8, og vi prøver å lære ham å pusse riktig. I tillegg pleier jeg å pusse over tennene hans om kvelden. Men det virker som han synes han begynner å bli for stor til å bli pusset tennene på nå...
Gjest Gjesta Skrevet 6. juni 2006 #6 Skrevet 6. juni 2006 Vår tannlege har også sagt 10 år. Noen barn er flinke til å pusse tennene når de er 8 år, mens andre (som mitt eget avkom) må man pusse over tennene på litt lenger.
Gjest lilletroll Skrevet 6. juni 2006 #7 Skrevet 6. juni 2006 Vi pusser tennene til datteren på snart 5, mens venninnen hun hadde besøk av her om dagen pusset de selv. Vi kommer nok til å pusse tennene hennes i ganske mange år til.
Gjest Emera Skrevet 6. juni 2006 #8 Skrevet 6. juni 2006 Har hørt 10 år jeg og. Min er snart 9 og jeg pusser tennene hennes om kvelden ennå. Ikke fordi motorikken nødvendigvis er for dårlig, men fordi tålmodigheten er det. Tannlagen min sa at de hadde lært en regel for dette på studiet: Når ungene har stabil håndskrift kan de pusse tennene selv. Så da er det bare å avgjøre når håndskriften er stabil...
Nightingale Skrevet 6. juni 2006 #9 Skrevet 6. juni 2006 Min 1.5-åring er ikke glad i å pusse tenner, men pleier å pusse mens vi synger kanskje tre eller fire vers (kommer an på hvor mye vi må krangle) av denne sangen: Pusse tanna nede Pusse pusse tanna Pusse pusse tanna til veslegutten min Og så Pusse tanna oppe osv osv. Vet ikke hvor lenge det er meningen en skal pusse, men det skal godt gjøres å få han til å pusse lenger enn det.
Gjest Lompa i.i. Skrevet 6. juni 2006 #10 Skrevet 6. juni 2006 Har hørt 10 år jeg og. Min er snart 9 og jeg pusser tennene hennes om kvelden ennå. Ikke fordi motorikken nødvendigvis er for dårlig, men fordi tålmodigheten er det. Tannlagen min sa at de hadde lært en regel for dette på studiet: Når ungene har stabil håndskrift kan de pusse tennene selv. Så da er det bare å avgjøre når håndskriften er stabil... ← *Dør av latter* Hva regner de som stabil håndskrift, tro? Skulle nok egentlig hatt hjelp med tannpussen enda jeg da, for håndskriften min...nåja, det holder vel å si at mannen min engang påsto at jeg skriver som ei bikkje....!
Gjest Emera Skrevet 7. juni 2006 #11 Skrevet 7. juni 2006 *Dør av latter* Hva regner de som stabil håndskrift, tro? Skulle nok egentlig hatt hjelp med tannpussen enda jeg da, for håndskriften min...nåja, det holder vel å si at mannen min engang påsto at jeg skriver som ei bikkje....! ← Nei, jeg skulle nok ha bedt tannlegen spesifisere hva stabil håndskrift er... Ellers er det nok ikke mange leger som pusser tennene sine selv...
Gjest Bite me Skrevet 7. juni 2006 #12 Skrevet 7. juni 2006 hun er i den alderen hvor hun FÅR LOv og vil pusse tennene selv!! når jeg pusset for henne så holdt jeg kanskje på i ett minutt? hun holder på litt kortere.
Gjest *Just-Me* Skrevet 7. juni 2006 #13 Skrevet 7. juni 2006 Det er vel litt inviduelt også hvor gamla barna bør være før de kan få pusse selv. Noen er flinke tidligere enn andre. Et tips til barn som skal begynne å pusse tennene alene er slike elektriske tannbørster som piper når man har pusset lenge nok. Man skal pusse 1 min oppe og 1 min nede, visst det ike var 2 min, altså 4tilsammen.... Uansett er det viktig å følge opp tannpussen til barna å lære de gode vaner. Det vil de få igjenn for senere i livet!!
~umulia~ Skrevet 7. juni 2006 #14 Skrevet 7. juni 2006 Har et litt merkelig spm,men tok meg i å lure her om dagen....Har en gutt på 2 1/2år.Vi pusser selvsagt tenna hans, men hvor lenge er det nødvendig/vanlig å pusse for å være sikker på at de blir pusset ordentlig?? Noen som vet? Hvor lenge pusser du tenna på ditt barn??? ← Til ca 10 år som de andre sier her. Forsto egentlig spørsmålet ditt som hvor mange minutter du skulle pusse jeg da. Så jeg svarer på det for alle tilfellers skyld. Det er anbefalt å pusse tenner i minimum to minutter.
Nightingale Skrevet 8. juni 2006 #15 Skrevet 8. juni 2006 Til ca 10 år som de andre sier her. Forsto egentlig spørsmålet ditt som hvor mange minutter du skulle pusse jeg da. Så jeg svarer på det for alle tilfellers skyld. Det er anbefalt å pusse tenner i minimum to minutter. ← Ser at jeg har misforstått spm. jeg også. Leste det også som hvor lenge som i hvor mange minutter, det var derfor jeg la inn den fine sangen som skulle vise hvor lenge
Kosejenta Skrevet 8. juni 2006 Forfatter #16 Skrevet 8. juni 2006 Når jeg tenker etter lurer jeg jo litt på det å...hvor lenge (min) som er vanlig,så nå har jeg jo fått svar på alt(eh ) jeg lurer på.... Takk til alle som har svart
Gjest Miloine Skrevet 8. juni 2006 #17 Skrevet 8. juni 2006 Jeg husker faktisk ikke jeg, men sønnen min som i dag er 15 år har enda ikke hatt et eneste hull – så jeg gjorde det vel lenge nok da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå