Gå til innhold

Depositum

Malia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest prestekrage

Tror loven sier at depositum skal inn på egen depositumskonto som står i leietagers navn men med dere begges navn som disponenter. Uttak fra en slik konto kan ikke gjøres uten skriftelig bekreftelse fra dere begge. Kostnaden ved oppretting av en slik konto er det huskeier som skal dekke (her lurte huseieren min meg for 400.-).

Vet at det er endel som betaler inn ettpar mnd forskuddsleie direkte til huseier, med avtale om at dette kan brukes som siste husleie etc... Men du som leietager har KRAV på at det skal stå på egen depositumskonto....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal opprettes en egen konto i ditt navn, og det er også du som får rentene av depositumet. Dersom det er lavt depositum er det ikke uvanlig at det blir satt inn på en konto for huseieren, men det er ikke egentlig lov. Mange huseiere vil gjerne spare de 400 kr det koster å opprette en depositumskonto, men det er altså de som skal betale det. Pengene dine er også mye tryggere dersom det står på en skikkelig depositumskonto.

Huseier kan kreve å få opprettet depositumskonto i sin egen bank, men ellers er jo postbanken veldig grei ettersom en del postkonto har åpent sent. Begge, leietaker og utleier, må møte sammen for å opprette kontoen, og begge må ha med gyldig legitimasjon.

Når kontoen skal avsluttes må utleier skrive en bekreftelse på at leieforholdet er over og at pengene kan utbetales. Dersom noe skal trekkes fra depositumet, skriver han det og ber om at dette blir overført til sin konto (derfor konto i samme bank). Dersom du ikke er enig i trekket, leverer du da selvsagt ikke dette skrivet, men bestrider kravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg jobbet som kundebehandler i bank så måtte de som skulle åpne depositumskonto også ha med seg leiekontrakten. Denne tok vi kopi av og la ved bankens kopi av kontoåpningen.

Hvis kontoen skal åpnes hos huseiers bank og leietaker ikke har konto der, så lønner det seg for leietaker å ha med seg depositumspengene i kontanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huseier kan kreve å få opprettet depositumskonto i sin egen bank [...]

Dette visste ikke vi da vi opprettet depositumskonto for leietaker. Den ble opprettet i leietakers bank. Dette angrer jeg bittert på etter å ha fått opplyst at det i henhold til loven er vanskeligere å få tilgang til pengene dersom pengene står i leietakers bank. Da må man alltid gå via retten for å få løst en tvist. Eller noe i den duren. Jeg er i alle fall helt bestemt på at dersom vi skal inngå ny leiekontrakt med en fremtidig leietaker, så skal depositumskonto opprettes i vår bank, ellers kan de bare glemme å leie hos oss.

Og en liten digresjon, i en framtidig leiekontrakt skal vi ta med et punkt om at leietaker skal bidra til å holde orden rundt huset. De skal pent få signere på at de ikke skal slenge ting og tang overalt *klok av skade* :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...