Gå til innhold

Idealister anno 2006

Fremhevede innlegg

Gjest Roger Jurtappen
Skrevet

Jeg skriver en artikkel om idealisme, og trenger i den forbindelse tips om hvilke idealister vi har i Norge i dag? Evt. organisasjoner, men helst enkeltpersoner.

Steinar Lem? (Fremtiden i våre hender)

Ole Kopreitan? (Nei til atomvåpen)

Evt. enkeltpersoner dere vet om (og hva som gjør de til idealister), men som ikke nødvendigvis er kjente for Hvermannsen.

På förehand tack

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kalles ikke lærere de siste idealister?

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet

Du finner dem innen IT. Fri programvare, anti DRM, anti programvarepatenter, åpne standarder etc.

Gjest Gjest
Skrevet
Du finner dem innen IT. Fri programvare, anti DRM, anti programvarepatenter, åpne standarder etc.

Sant nok. Samtidig ofte mot copyright (noe jeg tildels er enig i, tildels uenig siden jeg lever av å få penger for åndsverk - og kopier av åndsverk - selv, og ikke f om jeg hadde gitt bort arbeidene mine for enda mindre enn jeg gjør nå), patentlover o.l.

Ellers kjenner jeg politiske idealister; folk som er med i Palestina-komiteen, Fritt Tibet (eller hva det heter) osv. NB - ikke politikere. Og noen er det kanskje på religiøst eller livsfilosofisk grunnlag? Veganere er kanskje idealister noen ganger?

Hm. Idealster er stort sett folk som ar et veldig sterkt engasjement for en side av en sak. Selv har jeg litt for lett for å se "alle" eller flere sider og bli mer passiv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var idealist inntil for ett år siden. Jeg jobbet som daglig leder for en forening som drev med ungdomsarbeide (ikke kristelig). Lønna var under halvparten av det folk mener er lavtlønt, og ingen ting å leve av. Så jeg tok en deltidsjobb ved siden av for å kunne fortsette med ungdomsarbeidet.

Nå er jeg utbrent og har sluttet. Skal begynne på studier til høsten i steden.

Gjest Gjest
Skrevet

Speiderledere

Amnestyfolk

Changemakers

Natur & Ungdom

Skrevet
Jeg var idealist inntil for ett år siden. Jeg jobbet som daglig leder for en forening som drev med ungdomsarbeide (ikke kristelig). Lønna var under halvparten av det folk mener er lavtlønt, og ingen ting å leve av. Så jeg tok en deltidsjobb ved siden av for å kunne fortsette med ungdomsarbeidet.

Nå er jeg utbrent og har sluttet. Skal begynne på studier til høsten i steden.

Da har du gjort mye fint da ivertfall, og vært et fint forbilde! :klem:

Kanskje det bare var tid for noe annet?

Gjest Gjest
Skrevet

Dyrevernere, dvs de som jobber frivillig med å rydde opp i andres lite ansvarsfulle hunde- og kattehold.

Gjest Labellamia
Skrevet

Hva er en idealist i dag egentlig? Er det de som jobber frivillig i ymse organisasjoner? eller de som reiser utenlands og jobber med de fattige rundt forbi? Eller de som jobber innen for rusomsorg frivillig?

Skrevet

:) Ja det lurer jeg å på?

Skulle vere artig å vist. ;)

Gjest splæsj
Skrevet

Har dere sjekket ordboka?

~is'me -n

1 filos: lære, oppfatning som ser på ideene som den sanne virkelighet

2 streben etter å virkeliggjøre et ideal, uegoistisk innstilling gjøre noe av ren i-

3 kunstretning som går ut på å framstille det typiske el. fullkomne el. å gi et idealisert bilde av virkeligheten

Dere lurer kanskje på hva som utgjør en idealist i praksis? Det kan være mye, og vil variere fra person til person. Jeg tenker på meg selv som idealist. Jeg er veganer, men det er bare en liten del av en idealistisk livsstil som jeg prøver å leve etter. Jeg er også miljøverner, dyreverner og prøver å leve en nøktern livsstil. Idealister får ofte mye pepper. "Du som er veganer, hvorfor gjør du ikke slik" eller "du som er miljøverner, hvorfor gjør du ikke slik". Det viktigste ved å være idealistik er i midlertid, slik jeg ser det, ikke å være perfekt - det er umulig, men å leve idealistisk så godt man kan og hele tiden prøve å gjøre det bedre.

Hva er en idealist i dag egentlig? Er det de som jobber frivillig i ymse organisasjoner? eller de som reiser utenlands og jobber med de fattige rundt forbi? Eller de som jobber innen for rusomsorg frivillig?

Ja, det er eksempler på hva idealisme kan være.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...