Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2002 #1 Skrevet 12. desember 2002 Vi skal ha julelunsj på jobben og jeg som avdelingsleder er med på planleggingen. Tradisjonelt har de som er i permisjon, de langtidssykemeldte og pensjonistene blitt invitert med, men i år lurer vi på om vi skal droppe pensjonistene. Grunnen til dette er at verken sjefen eller noen av oss avdelingsledere noen gang har jobbet med disse menneskene. (Det er kun en fem-seks stykker av alle ansatte som har jobbet med dem.) Kan vi droppe dem eller er dette veldig stygt gjort?
orakel Skrevet 12. desember 2002 #2 Skrevet 12. desember 2002 Så sant det ikke er økonomiske årsaker som ligger til grunn for å kutte ned på antall gjester, så synes jeg at dere skal invitere alle som pleier å bli invitert. Disse pensjonistene, har de jobbet flere år i bedriften? Er det flere av dem som har vært der i ti, tjue, tredve år eller liknende? Da synes jeg det er et hån mot dem å ikke invitere disse. Fordi om ikke det er så mange av de som jobber der i dag som kjenner dem, så betyr ikke det at disse ikke har gjort en stor innsats for bedriften og at disse pensjonistene setter pris på å bli husket. Min bestemor for eksempel gikk vel av med pensjon ca da hun var 65, hun ble alltid i alle år etter dette invitert på julelunsj og jubileer med jobben. Var hun for dårlig til å komme, så sendte de blomster hjem. Hun ble 86, så det var ganske mange år hun ble husket på, men hun satte stor pris på det. Selvfølgelig er policy'en på dette forskjellig fra bedrift til bedrift. Jeg vet ikke noe om din bedrift og hvor lenge pensjonistene har jobbet der. Men mitt råd vil nå være, tenk deg godt om før du kutter pensjonistene. Det er ikke snakk om veldedighet her, men flere av disse har kanskje jobbet mesteparten av sitt yrkesaktive liv i bedriften og vært med på å bygge den opp. En liten årlig julelunsj koster ikke all verden og er en grei påminnelse/påskjønnelse for den innsatsen de gjorde.
Tusenfryd Skrevet 12. desember 2002 #3 Skrevet 12. desember 2002 Jeg snakket med en pensjonist sist uke - og hun fortalte gledesstrålende at hun skulle på julelunsj til sin tidligere arbeidsplass. Dessverre hadde hun ikke anledning i fjor - men i år derimot...! Der jeg jobbet tidligere var det også vanlig. Og selv om ingen av oss ante hvem de var - så storkoste de seg! Husk at de treffer hverandre igjen - og de har kanskje jobbet sammen i årevis og har ikke noe særlig kontakt med hverandre utover dette. Men setter umåtelig stor pris på det - som vi ville ha gjort hvis vi møtte igjen gamle kolleger gjennom flere år i en sosial sammenheng. Jeg skjønner hva du mener - men jeg synes dere skal unne dem denne førjulskosen.
Elefantina Skrevet 13. desember 2002 #4 Skrevet 13. desember 2002 Jeg skal på julebord i kveld, og der har vi innvitert både pensjonister og de som er sykemeldte. Jeg for min del kjenner ingen av dem, men det er da koselig likevel? Nå skal det forøvrige sies at det kun er to av dem som har takket ja til å komme... Her hvor jeg jobber (offentlig) er det vanlig å også innvitere pensjonister også i andre sammenhenger, og jeg tror at jeg, dersom jeg var pensjonist, ville satt stor pris på å bli husket på!
Tjorven Skrevet 13. desember 2002 #5 Skrevet 13. desember 2002 Jeg synes absolutt dere skal invitere dem. Pensjonistene setter utrolig stor pris på slike tilstelninger, og den gleden synes jeg ikke man skal ta fra dem uten videre. En ting er om det er økonomiske årsaker bak, men hvis det kun er fordi ikke så mange har jobbet sammen med dem, synes jeg det er en dårlig grunn for å utelate dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå