Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært arbeidsledig i 2 og en halv måneder nå og går på dagpenger.

Jeg lurer da rett og slett på om man får skattefritt dagpengene i juni?

Jeg har fått skattefrie lønn i juni da jeg jobbet jeg.

hvis det da står på "min side" på aetat sin hjemmeside at jeg får brutto 5000, får jeg da 5000 inn på konto om noen dager nå da? eller blir det trukket skatt av det?, og dermed får jeg vel bare ca 4000 og noe.. som jeg alltid har fått siden jeg fikk dagpenger.

takknemlig for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du får ikke skattefritt dagpengene i juni.

Gjest splæsj
Skrevet

Det tviler jeg på, sjekket sidene til aetat nå, og det sto ingenting om det. Hadde det vært tilfelle, hadde nok aetat opplyst om det.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er vel kunn de som går på attføring som får det skattefritt! Urettferdig :sur:

Gjest allium
Skrevet
Det er vel kunn de som går på attføring som får det skattefritt! Urettferdig  :sur:

Hvorfor er det urettferdig?

Om man fordeler årets skattetrekk på 12 måneder eller på 10,5 spiller vel liten rolle, den samlede skatten blir den samme uansett.

Skrevet
Det er vel kunn de som går på attføring som får det skattefritt! Urettferdig  :sur:

Ta deg sammen. Skattefritt og trekkfritt er to ulike ting. For lønnemottakere er det slik at skattetrekket er fordelt utover året. For at feriepengene skal være trekkfrie, betaler vi litt mer skatt de andre månedene. En form for tvungen sparing, altså. Vi får derfor ikke mindre skatt i forhold til den totale årslønna, men trekkes ikke for skatt i juni.

Skrevet

Og hvis du ble arbeidsledig for ot måneder siden, så får jo du skattepenger fra den andre jobben din.

Er mange av oss som går på attføring som gjør det i mange år, og vi får ikke skattepenger, skal vi ta ferie, så mister vi pengene våres i den perioden.

Og tro meg, det blir ikke mye ferie av det lille ekstra jeg får av en skattefri måned. For meg vil det si 1800 kr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...