Gjest Gjest_Frua_* Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 Nå har jeg låst meg litt fast i en diskusjon med mannen min, og ønsker noen innspill fra siden. Saken er at vi bor med to barn i en generasjonsbolig, med hans mor. Jeg er ikke medeier her, og kan heller ikke bli det av diverse juridiske årsaker. Jeg (og mannen min) betaler en leie pr mnd, som er langt lavere enn markedspris. (det er forresten en til som eier her men ikke borher) Vi har vært sammen i ti år, og jeg har egentlig aldri ansett dette som en permanent ordning. Men det begynner å gå opp for meg at det gjør mannen min. Jeg hadde sett for meg at vi fant noe sammen, men han vil faktisk ikke det! Han tør ikke at vi tar opp et så stort lån som det vil bli hvis vi skal ha noe bedre i det området vi bor. Og vi ønsker primært å bo her. For meg er dette blitt en vanskelig situasjon som jeg ikke helt vet hva jeg skal mene om. På den ene siden har vi en fleksibel økonomi i en småbarnsperiode, og med tilgang til barnevakt. På den annen side er vi egentlig ikke inne på boligmarkedet (eller jeg er ikke) bortsett fra en hyttetomt. Det er i utgangspunktet greit å ha svigermor i samme hus og hun er virkelig alright, men det kan også være litt nært særlig i sommerhalvåret da vi er mye ute, og hun er sjef for hus og hage mm. På enkelte områder føler jeg meg altså litt som gjest, men det er ikke sikkert det behøver være slik hvis jeg sier ifra. Så jeg er i tvil om hva jeg vil rett og slett. Jeg føler jeg må ta et valg, og er forvirret over hva som er riktig løsning. Skal vi bli her og leie videre (det er vel sannsynlig at vi kan overta huset på udefinert lang sikt), eller skal vi kjøpet noe annet som kanskje ikke vil bli drømmehuset fordi vi ikke kan det nå (selv om vi har veldig gode inntekter) men som er vårt sammen. Noen synspunkter?
Gjest Embla s Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 Problemet slik jeg tolker deg, er vel i første rekke at h v i s det skulle skje noe med forholde deres, så står du på bar bakke i fht å være inne på boligmarkedet.? og det er jo faktisk verdt å tenke på, man vet aldri. En måte å løse det på er at dere sparer noe av de pengene dere sparer ved å bo billig hos svigermor på en konto/fond. En annen løsning jeg har hørt noen i lignende situasjon har gjort, er å kjøpe et utleieobjekt sammen. På den måten får også du spart i egen bolig og blir med på veksten. Syns også du bør tenke nøye gjennom fordelene og ulempene ved å bo i samme hus som svigermor. Det høres veldig lettvint og greit ut (billig, lett tilgang på barnevakt, noen som ser etter når dere er på ferie, osv) men det er helt sikkert bakdeler med det og. Hvis bakdelene er større enn fordelene tror jeg alle vil ha forståelse for at dette ikke er en boform du ønsker i lengden. og det syns jeg mannen din bør ha forståelse for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå