Gå til innhold

Gressklipping og saging på helligdager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en relativt rolig bydel, men nordmenn er jo helt utrolige, alltid noen oppussingsprosjekter på gang. Helt greit for meg, men søndager og helligdager skal det faktisk være ro her i verden. Vet ikke folk om det?

Jeg er drittlei alle som durer rundt med gressklipper, holder på med motorsag, kantklippere, hamring, boring og saging til alle døgnets tider - og på søn- og helligdager. Nå i pinsen har det vært virkelig ille. En ting er at det er en gammel skikk å holde fred på helligdagene, men jeg begynner å lure på om folk ikke aner at det faktisk finnes en lov her i landet som forbyr folk å bråke.

Bare et hjertesukk, og en oppfordring til alle her inne om å la bråkete utstyr stå i fred på dager som denne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Loven sier at det ikke skal være utilbørlig støy på helligdager. Politiet her i byen har sagt at de ikke regner lyd fra vanlig hage- og vedlikeholdsarbeid på private hjem som utilbørlig støy. De vil kun rykke ut om det f.eks er et byggefirma på et større byggeprosjekt som forstyrrer "freden". Dermed stemmer det du sier om at allslags privat "bråk" er forbudt, for dette er opp til politiet på hvert enkelt sted å vurdere.

En annen sak er selvfølgelig at det er mulig å ta litt hensyn. Tidlig på dagen kan man gjerne gjøre stille arbeid om man absolutt vil holde på ute, så kan gressklipperen og hammeren hvilke til litt utpå dagen. Hva som er skikken varierer vel fra sted til sted, men her er det ganske vanlig at folk benytter fridagene til å få gjort det som trengs, og derfor er det heller ingen som tar seg nær av det eller reagerer. Har skjønt at dette varierer fra sted til sted.

Skrevet

Om det er en privatperson eller en bygningsarbeider som holder på med en sirkelsag, er jo virkelig knekkende likegyldig for meg, der jeg sitter i hagen og prøver å kose meg med en kopp kaffe i fred og ro.

Poenget er at folk i dette landet er blitt så oppsatt på å få en perfekt hage og et perfekt hus at de mener at omverdenen skal finne seg i alt ståk og bråk og rot. Jeg synes det er veldig drøyt. Selv har vi to naboer i husrekken vår som holder på med noe hele tiden.

Og kan du virkelig vite at det ikke er noen som reagerer på det? Jeg kjenner mange som gjør det, men det er ikke så utrolig lett å gå og snakke til naboene heller, hvem vil vel være den onde, kjeftete naboen..?

Gjest Gjest
Skrevet
Helt greit for meg, men søndager og helligdager skal det faktisk være ro her i verden. Vet ikke folk om det?

Enig!

Utrolig kjedelig å høre på masse bråk når man endelig har fri.

Skrevet

Jeg bor heldigvis i et nabolag som respekterer denslags, men jeg ser og hører mye rart når jeg er ute og går tur. Gressklipping, snekring og saging på helligdager, og til og med gravemaskiner som er i gang i privathager.

Jeg vet godt at det er mange som ikke bryr seg om hele helligdagen, og som gjerne vil bruke ekstra fridager til å jobbe hjemme, men da går det faktisk an å ta noe mer rolig arbeid på sånne dager, og respektere naboer som vil ha fred. Jeg hører ofte det sier at "jammen, vi har ikke tid til å klippe plenen på andre dager enn søndag!" Pisspreik! Det tar en halv time. Har man det så travelt at man ikke kan avse en halvtime til denslags ellers i uka, ja så bør man kanskje roe ned på andre aktiviteter.

Oisann, hisser meg visst litt opp her ser jeg. :sjenert: Jeg er litt opptatt av dette, kan man si.

Skrevet

Jeg vet at ingen reagerer her fordi alle holder på, hver sin gang.

Og for deg er det sikkert det samme hvem som bråker (bortsett fra at det stort sett er mer bråk fra et byggefelt enn fra en nabo som setter opp dukkestue), men for politiet er det ikke det samme. Poenget mitt med å påpeke det var altså bare å understreke at det ikke nødvendigvis er ulovlig med bråk på helligdager, slik som du påsto i det første innlegget.

Personlig er jeg ikke religiøs og bryr meg ikke om helligdagene. For min del hadde det vært greiere om det var rolig på lørdagene. Da er jeg gjerne sliten etter en lang uke og vil slappe av. Søndagen har jeg hvilt, og er full av energi til å gyve løs på det som trengs å gjøres i heimen. Men det er selvfølgelig umulig å gjøre alle fornøyde ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg klipte plenen i dag.

Jeg var en av de som lot være å klippe på kr. himmelfartsdag, jf diskusjon under Generelt. Da hadde det regnet lenge før og akkurat den dagen var det opphold for så å regne videre.

Jepp, så i dag klipte jeg plenen. Hva naboene tenkte aner jeg ikke, men jeg tror de setter pris på en velstelt plen ;)

Gjest -eline-
Skrevet (endret)
Jeg klipte plenen i dag.

Jeg var en av de som lot være å klippe på kr. himmelfartsdag, jf diskusjon under Generelt. Da hadde det regnet lenge før og akkurat den dagen var det opphold for så å regne videre.

Jepp, så i dag klipte jeg plenen. Hva naboene tenkte aner jeg ikke, men jeg tror de setter pris på en velstelt plen ;)

...jeg kunne ikke bry meg mindre om naboen sin plen var velstelt eller ikke ;) Derimot synes jeg det er en uting å lage masse bråk på søndager, er greit å ha en dag man kan våkne opp uten at det hamres i alle vegger...

Endret av -eline-
Gjest gotthard
Skrevet

ok, jeg er ikke personlig kristen så hvorfor skal jeg bry meg om helligdagene deres? dere bryr dere ikke om de jødiske, muslimske og budistiske....

neida, jeg synes de dagene er helt kule og gjøre ting på, men lærte en ting når jeg var liten. men skal ikke lage unødvendig støy før kirka har ringt etter gudstjenesten(på søndager), ellers må jeg innrømme at jeg ikke holder viledagen hellig (og burde derfår i følge gamletestamentet bli drept av en slektning).

lit hensyn går det ann og vise selv om man ikke er kristen

Gjest Gjest
Skrevet

Greit nok at man kan vise hensyn når det gjelder sånne bråkedingser, men når man naboen sitter og irriterer seg grønn over at jeg er så frekk og lar klestørken henge ute på 1. pinsedag, da blir jeg rimelig oppgitt!!! Forstyrrer klesvasken min noen?

Gjest Thalassa
Skrevet (endret)

jeg bryr meg ikke om klesvask eller gressklipping, men begynner folk med sirkelsag og det som verre er kan jeg bli litt irritert ja. Synes forøvrig ungeskrik er det verste i verden av støy, og det kommer man ikke bort ifra mange ganger uansett om det er helligdag eller ei! Som regel i køen på ica - midt i øret, skikkelig digg! DA blir jeg irritert!

Endret av Thalassa
Gjest Gjest
Skrevet
Synes forøvrig ungeskrik er det verste i verden av støy, og det kommer man ikke bort ifra mange ganger uansett om det er helligdag eller ei! Som regel i køen på ica - midt i øret, skikkelig digg! DA blir jeg irritert!

Kjenner nakkehåra reise seg nå ja!!!!! Den gang jeg kjøper meg et sted å bo, skal jeg bo langt unna nærmeste nabo, i hvertfall nabo med småunger!!!! Men han kan gjerne ha hund! Og gressklipper! :sjarmor:

Gjest Gjest
Skrevet

Her på feltet vi bor er det regler om at det ikke skal brukes elektriske verktøy inkludert gressklipper på søndager. Dette overholdes av alle og ikkenoe problem. MEN - jeg irriterer meg mere over alle snøfreserne på vinterstid. I vinter våkna jeg halv-ni på 1.juledag med at det var ikke mindre enn tre fresere som gikk. Da ble jeg sint. 1.juledag er mer enn en vanlig søndag i mine øyne, og hvis de absolutt skulle ut med bil, går det an å måke den ut denne ene morgenen.

Skrevet

Jeg syns jeg er omgitt av så mye støy i hverdagen at det er deilig å kunne ha ro en dag i uka. Jeg bruker altså ikke støyende verktøy på søn- og helligdager, men jeg kan godt bruke noen timer på å luke i hagen og jeg tørker gjerne tøy ute!

Skrevet

Mulig jeg er litt rar, men jeg syns det er utrolig deilig å ha naboer som ikke bryr seg så fryktelig om det er bråk på en helligdag eller ikke. I går klippet naboen gresset, vannet plenen og holdt på med div ute i hagen. Jeg hang klesvasken min ut på snora i går (skrekk og gru, det var jo helligdag!). Hadde gressklipperen min ikke vært i stykker hadde jeg sikkert klippet plenen også. Greit med fridager altså, men for meg som ikke er kristen så er ikke disse "helligdagene" så fryktelig hellige...

Gjest Gjesta
Skrevet

Helligdag eller ikke helligdag: For oss er søndag i mange tilfeller den eneste dagen det er mulig å få gjort noe i hagen dersom vi må være sammen om jobben. Dermed blir det en del søndagsjobbing hos oss. Ikke hver søndag, men noen søndager. Plenen klipper vi den dagen det er såpass tørt at det er mulig å slå det, uten å studere kalenderen først.

Når det er sagt, så er jeg oppvokst med regelen om at i kirketida bråker vi ikke, så ingen blir vekt av meg og min hagejobbing. I uka går vi inn for å være stille senest klokka ni, så får i hvert fall barna og de gamle sove. ;)

Det er sikkert noen som irriterer seg over plenklipperen min på søndager. Det er de samme menneskene som irriterer seg over plenklipperen min på onsdags ettermiddag. Torsdag formiddag irriterer de seg også, for de er jo pensjonister eller hjemeværende, alle naboene mine. (OK da, det er ett par i tillegg til oss der begge jobber.)

Så jeg lurer, helt alvorlig, på hva jeg skal gjøre for ikke å irritere dem med plenklippinga mi. :sjenert: Skal jeg leie buss og spandere bingo på dem en gang i uka? DA må de vel bli glade? Plenen min blir like fin som deres OG de slipper å høre plenklipperen min. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg bryr meg "katten" og blir irritert når folk ikke tåler å ha naboer :frustrert: . Selvsagt går det ei grense ifht. hvor tidlig man begynner og hva man gjør.Går sirkelsaga fra morgen til kveld på en helligdag kan det jo være irriterende, men plenklipping osv. kan jeg ikke skjønne at man reagerer på!! :forvirret:

Forøvrig klyppa naboen her plenen i går i trusa..... ;)

Skrevet

Jeg bryr meg lite om at det er helligdag eller hva det er når jeg klipper plenen. Jeg klipper når det er tørt nok til det, om det så er søndag eller en annen hellig dag. Men som flere her har nevnt så venter jeg til "kirketiden" er over, for da slipper jeg å vekke noen.

Men så er jeg så heldig at jeg nesten ikke har naboer heller da, det er fordelen med å bo på landet. Så til dere som plages så veldig av alt hva naboen foretar seg,så synes jeg virkelig at dere burde vurdere bostedet deres en gang til. Vil man bo i byen og sentralt så får man jammen meg tåle at naboene har litt de skal få gjor de også. Det er nemelig ikke alle som ønsker å bruke fri dagen sin til å sitte på verandaen og drikke kaffe, men som isteden ønsker å få gjort noen ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...