Gå til innhold

Barnehagepersonale som barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min søster gifter seg om noen uker, og alle våre faste barnevakter er invitert. Minstemann på 1 1/2 er i en alder hvor hun er relativt skeptisk til folk hun ikke kjenner godt.

Er det mulig å spørre en ansatt på avdelingen hennes i bhg om å sitte barnevakt, eller passer ikke dette seg? Må jo da eventuelt legge det frem på en måte som gjør det uproblematisk å si nei, og sørge for ordentlig betaling. Hva mener dere som jobber i bhg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Klart det er mulig!

Vet at flere av de jeg jobber sammen med også pleier å sitte barnevakt for noen av barna på avdelingen sin, en kjempe grei løsning siden barnet kjenner personen godt, det samme gjør foreldrene!

Skrevet

Kanskje den personen trenger litt ekstra penger før ferien, pluss at det er jo bare å si nei..... Spør i vei, det må da være OK.

Skrevet

Ser ingen grunn til at du ikke kan spørre dem om det :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg satt fast barnevakt for en gutt jeg hadde i barnehagen. Har også tenkt å benytte meg av en av de ansatte i barnehagen som barnevakt nå, han er vikar og trenger de ekstra pengene.

Skrevet

Jeg ville i utgangspunktet synes at det blir feil. Det får enhver kjenne på seg selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg vet det finnes barnehagepersonale som har stilt opp for foreldre som sliter med å få barneavkt. Jeg har til og med passet selv et barn i to uker (kveldstid), men da var jeg tilkallingsvikar i barnehagen og hadde ikke annen jobb akkurat de to ukene.

Men nå skal jeg tenke meg jeg jobber fast i din barnehage. Jeg tror nok jeg hadde synes det var litt ekkelt å si nei, selv om jeg visste foreldrene syntes det var greit at jeg sa nei. For de hadde vel ikke spurt om de virkelig ikke var i krise? Og når jeg er i fast arbeid, så hadde jeg syntes jeg ville ha flyttet litt på de grensene å ha et profesjonelt forhold til jobben og at om foreldrene så på meg som profesjonell. Men dette er bare tanker jeg gjør meg akkurat nå. Kan hende jeg hadde syntes det var helt greit også. Det kommer liksom an på foreldrene og hvordan de er. Uff, dette ble vanskelig å forklare.

Men hva med slik vi har gjort det i vår barnehage da? Der har vi laget en ordning slik at foreldrene stiller opp som barnevakter. Helt frivillig selvsagt. Foreldre er alle på en lik linje med hverandre. De kan få gjentjenester med hverandre, de kjenner hverandre fra barnehagen, og barna kjenner hverandre. Hva med å spørre noen foreldre fra avdelingen du kjenner godt? Eller noen foreldre til et barn du vet barnet ditt leker mye med?

Ellers så må jeg si at det tar selvfølgelig ingen skade i å spøre personalet heller. Det verste du kan få er et nei. Ingen blir sur for å bli spurt i alle fall!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er viktig å huske på at de som jobber i barnehagen er profesjonelle; noen har utdanning og andre, vel, de har i hvert fall jobb og lønn for å passe barna. Det virker jo som du er bevisst på dette, og om du nevner det også, at du har tenkt å lønne utfra dette, ser jeg ikke noe galt i å spørre. Jeg vet ikke hva jeg hadde svart eller tenkt selv om jeg hadde jobbet i barnehage. Hadde jeg full stilling og var opptatt på fritida ville jeg konsekvent sagt nei, tror jeg, men om jeg var vikar eller hadde en liten stillingsbrøk kunne jeg godt sagt ja.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg syns i allefall du burde ta det gjennom styrer og la h*n formidle dette. Jeg vil tro det er lett for de ansatte å kunne føle seg presset siden dere er i en liten krise. Selv ville jeg nok ikke satt pris på å bli spurt, det er noe med å skille mellom jobb og privatliv og ikke blande kortene.

I din situasjone ville jeg nok heller snudd alle stener og sett om det ikke var noen på den andre siden av barnets familie som kunne trådd til, eventuelt spandert en flyreise hvis det er store avstander. Eller gjort som gjest over nevner; alliert meg med en eller flere av foreldrene i bhg i en slags barnevaktordning.

Gjest singel!
Skrevet

Det passer seg vel ikke helt det da....Jeg ville synes det var litt rart iallefall. Og samtidig ville jeg synes det var ekkelt å si nei også. Men det er meg det da :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg jobber i barnehage og personlig ville jeg nok ha tenkt det litt "sært" dersom noen av foreldrene kom og spurte meg om å være barnevakt.

Det du kan gjøre er å gå via styrer som det blir sagt over her. Jeg tror vel kanskje det er vanskelig å få noen som allerede jobber i 100% stilling til å være barnevakter - mange har gjerne egen familie og eget hjem å ta seg av utenom jobb, men en barnehage vil nok også ha tilkallingsvikarer som kanskje kan være interesserte i å tjene litt ekstra. Mange barnehager holder seg til faste vikarer og kjenner derfor disse og kan gå god for at de er "ordentlige" mennesker.

Skrevet

Det ville jeg ikke gjort. Det kan være veldig vanskelig å si nei til en person man er relatert til på en slik måte. Samme hvor enkelt du gjør det å si nei. Jeg hadde ikke satt pris på å blitt spurt om noe slik da jeg jobbet i barnehage.

Syns du skal ha respekt for deres privatliv.

Skrevet

Jeg synes du kan gå via styrer å snakke med e*n om det. Så kan denne vidreformidle dette.

Slik slipper noen å si nei ansikt til ansikt.

Jeg ville ikke hatt noe i mot å bli spurt. bare koselig det å kunne hjelpe til i et knipetak.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg ville i utgangspunktet synes at det blir feil. Det får enhver kjenne på seg selv.

:Nikke:

Skrevet

Jeg hadde syntes det var helt okey. Men så var jeg en ung assistent når jeg jobbet i barnehage, uten egen familie. Vet de litt eldre og med egne barn+førskolelærer ikke var interessert i å være barnevakt.

Jeg synes du kan spørre, men det kan lønne seg å ta sikte på noen uten familie.

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg hadde syntes det var feil for barnets skyld. Det er i barnehagen ellers i uken og jeg synes det er viktig at barnet dermed føler det har fri fra barnehage når det skal ha fri.

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke om du bor i Oslo, men der har de ihvertfall en barnevaktformidling! Om du ikke bor i Oslo så kanskje de har en oversikt over andre :)

http://www.barnevaktformidling.no/

Dersom alt skjærer seg mener jeg mht. barnevakt denne dagen.

Skrevet

Jeg ville heller ikke gjort dette. Hadde oppfattet det som litt frekt, de har jo jobb. Ville ikke spurt legen min om han gadd å ta en titt på bestemors vonde knær en kveld han hadde tid heller, liksom...

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg hadde syntes det var feil for barnets skyld. Det er i barnehagen ellers i uken og jeg synes det er viktig at barnet dermed føler det har fri fra barnehage når det skal ha fri.

Evt frivillig barnevakt fra barnehagen har vel neppe tenkt til å sette i gang samlingstund med sangtime, lesetime, utetime og diverse. Skjønner ikke helt at barnet ikke skal føle at det har fri fra barnehagen selv om en ung barnehageassistent er barnevakt en kveld. Har jo ofte med unga på lekeplassen tilhørende barnehagen etter stengetid eller i helger, skal jeg begynne å si nei til det for "nå har vi fri fra barnehagen"? Blir jo det samme...

Jeg ville heller ha vært redd for hvordan barnehagetanten ville tatt det ved en slik forespørsel. Men de fleste barnehage har jo deltidsassistenter eller lærlinger som sikkert vil tjene en ekstra slant.

Skrevet

Jeg forstår tankegangen din og er enig med de som foreslår at du fremlegger dette for styrer/enhetsleder i barnehagen.

Jeg tenker at alle barna skal ha like forutsetninger i barnehagen og lurer på om det kan være vanskelig å gjennmføre hvis en av de ansatte skal være barnevakt og på den måte få en nærmere "privat" relasjon til et gitt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...