Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 I føljetongen om våre forhatte eiendomsmeglere, kommer her en liten historie. Vi har tenkt å klage på megleren vi har brukt, rett og slett fordi vi summa summarum syns vi har betalt altfor mye for slett service. Om vi får noe avslag el.lign. vet vi ikke, men idioten skal ikke få "dø i synden" i alle fall.. I brosjyrene til firmaet står det masse pent, men her er en kort oppsumering av våre erfaringer; 1. Veldig hyggelig og profesjonell ved første møte. Tar gjennomgang av huset for å notere tilstand og sette opp punkter til salgsoppgave. 2. Vi avtaler på tlf når vi ønsker å starte annonsering. Dette fordi vi hadde småting å fikse i huset + ønsket at det skulle være litt mer grønt ute. 3. En fredag formiddag setter vi kaffen i halsen da vi ser et stort bilde av huset vårt i avisa; "kommer for salg". Mannen ringe melger og sier i fra at det var ikke dette vi hadde avtalt, vi er faktisk ikke helt klare ennå, vi har ikke godkjent hvilke bilder eller annonsetekst vi vil ha, og du har heller ikke prospekt klart til potensielle kjøpere som kan ta kontakt. Megler mente det ikke var så farlig. Det var bare for å "pirre nysgjerrigheten til folk". 4. Megler har rotet bort papirene han laget i første omgang og må komme opp igjen for å notere på nytt (malte vegger, parkett i stue osv, osv. Har glemt alt dette!) Skal også ta bilder (IKKE den datoen vi avtalte). Kommer selvsagt til et hus som "står på hode" da vi har reparatør til stedet akkurat då og holder på å ommøblere + ta ut møbler fram til visning. Tar noen få elendige bilder med eget amatørkamera. 5. Legger ut prospekt på nettet uten godkjenning og med kun 2 dårlige bilder. Mannen min sint igjen (med god grunn syns vi) og gir beskjed om at dette er for dårlig. Må selv ordne med fine bilder til prospektet vårt! 6. Avtaler at vi ønsker visning en lørdag, da det er en populær dag. Megler sier det er ok, men skifter siden dag til mandag kveld - en HALV TIME!! 7. Flere tar kontakt med megler pga visningstidspunktet ikke passer. De vil gjerne ha ordnet en visning en annen tid. Megler gir da ut privatnummeret vårt og ber kundene ta kontakt direkte for å få komme å se huset, noe som bl.a. førte til at jeg måtte avspasere fra jobb en dag for å ta en visning som ikke melgler gadd. (Han var på kontoret, jeg gikk inn og sjekket!) 8. Budene som kom inn syns vi var noe lave, men megler kunne ikke gi et eneste råd. Mannen min satt på tlf. med ham og spurte, er ikke dette litt lavt, er det lurt å ha litt is i magen nå, vi har jo ikke hastverk osv, osv. Hele tiden fikk han til svar at megler ikke visste. Det var alltid umulig å spå slike ting (tidliger har han skrytt av å være megler på 7. året og kjenne markedet...), men at vi risikerte jo å miste en handel om vi ikke slo til, osv. Før budrunden lovet han å sørge for 24 timers frist på budene slik at alle interessenter ble informert og slik at vi fikk tid til å tenke. I virkeligheten fikk vi 4 timer på oss, han fikk ikke ringt alle, og vi følte han presset på for salg. "Dere kan miste dette nå", osv, osv. (Mottoet er jo "intet salg, ingen kostnad, så vi skjønner jo hans innstilling, men dog...) 9. Vi valgte å akseptere et bud vi, og andre i eiendomsbransjen, mener er minst 50.000 for lavt, men dette, NB!, er selvsagt ikke noe vi kan kladre megler direkte for. Det var vårt valg, og selv om vi føler vi fikk svært dårlige råd underveis, og heller ble presset mot salg, må vi ta ansvar for selve aksepten selv. 10. Når vi så har akseptert, blir vi innkalt til et kontraktsmøte sammen med kjøper. Vi møter på meglers kontor og får vite at det passet KJØPER bedre å ha møtet på morgene, så han har allerede vært der og signert alle papirer og megler har tatt seg den frihet å bare sette en overtagelsesdato (som selvfølgelig ikke passer oss)!! Megler har begge jobbtlf.nr. våre, mobilnr. våre og hjemmenummer, så han har ingen unnskyldning for ikke å ta kontakt. I alle fall burde han ha ringt og spurt når det passet med overtagelse. Da sprakk det helt for oss. Mannen min sa at vi gjerne betalte for annonser osv, men at vi syns han opptrådte så rotete og uprofesjonellt og hadde oppfylt så lite av de forpliktelsene han hadde lovet oss på forhånd, at vi ikke ville betale fullt meglerhonorar. Da presterer megler å påstå at "det er tydelig at du har en dårlig dag i dag, så jeg ønsker ikke å diskutere dette med deg nå. Vi får heller prates en annen dag." Vi syns ledelsen i firmaet han jobber for bør vite hvilken dårlig jobb han gjør. Vi bør vel ha en ganske bra sak...?
Saeria Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 Makan til oppførsel! Gå til meglerkontoret, be om å få snakke med sjefen og klag (på en sindig måte)!
Kanutte Skrevet 5. juni 2006 #4 Skrevet 5. juni 2006 Skriv ned disse punktene og ta de med deg til daglig leder for kontoret hvor megleren jobber. Ha også et brev i bakhånd slik at du kan levere en skriftlig klage. Formuler deg nøkternt og saklig, men få med alle punktene du ønsker å få fram. Dokumenter det du eventuelt kan dokumentere.
Mistyen Skrevet 5. juni 2006 #5 Skrevet 5. juni 2006 Jeg hadde nå hvertfall klaget på dette. Utrolig at det går an, men detet beviser hvor viktig det er å bruke meglerer med gode referanser. Da vi skulle selge tok vi kontakt med noen han hadde solgt for like før, selv om dette var en megler vi kjente.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #6 Skrevet 7. juni 2006 Trådstarter her. Det ligger ikke i vår natur å kjefte eller heve stemmen, så når jeg sier at vi blir irritert, betyr det å si fra på en saklig, men bestemt måte. Har anonymisert historien og spurt to meglerkontor hva de syns om en slik oppførsel, og begge mente jeg hadde klagegrunn, selv om megler ikke hadde gjort noen lovmessige feil. Så nå sitter vi her å forfatter brevet...
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #7 Skrevet 7. juni 2006 Da jeg solgte huset, brukte jeg faks for å godkjenne prospekt og bilder osv. Jeg godtok ikke meglers første prospekt og megler måtte endre både noe tekst og par bilder. Jeg hadde selv bilder megler hadde fått på en cd. Megler ba meg ha is i magen da 1. bud kom. Budet ble stående, men var altfor lavt. Det gikk flere måneder før huset ble solgt, til takst. Men megler tok seg betalt med en masse tillegg som jeg ikke forstår noe av ennå.... Megler visste at jeg var villig til å vente på en mer riktig pris. Han prøvde å oppmuntre meg og si at det er flere interesserte, og de kommer da og da, men at noen synes prisen er for høy. Jeg valgte selv å sette prisantydning en del over takst siden jeg solgte boligen som frittidseiendom og det kom folk også fra utlandet. En autorisert megler er medlem av en forening (meglerforbundet, er ikke sikker på navnet) så jeg ville klaget han inn var jeg dere. Siden min megler via faks ba meg godkjenne prospekt, tror jeg det er vanlig praksis. Men han satte også inn en annonse før prospekt osv var ferdig både på nett og i avisa der han skrev kommer for salg, uten å spørre meg om bildet, men jeg syntes det hadde mindre betydning. Eiendommen til boligen jeg solgte var stor, men verken han eller takstmann orket gå noen hundre meter for å f.eks. ta en hyttetomt som jeg også skulle selge og se beliggenhet, strandlinje osv. Jeg spurte en annen megler og hans syn var at dette var meget uproffesjonelt. Men da hadde jeg alt valgt megler, og jeg angrer på at jeg ikke sjekket flere og visste hva jeg skulle spørre om på forhånd. Jeg synes dere har all grunn til å klage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå