VesleBråka Skrevet 11. desember 2002 #1 Del Skrevet 11. desember 2002 Jeg så ikke programmet, men leste en artikkel om Trond Giske i Adressa for en stund siden, og hans mål for karrieren. Da han gikk på gymnaset var han allerede engasjert i politikk, i SU, men begynte å tenke på å bli statsminister en dag. Da droppet han SU og meldte seg inn i AUF, der er jo karrieremulighetene større i den retningen. Så var han for EU, men de hadde allerede tett med folk som hadde topp-posisjonene der, så han så muligheten da Nei-siden hadde en åpning på toppen. Da ble han Nei til EU ved et trylleslag, og har ved slik seriøs politikk kommet seg opp og frem her i livet. Det var vendepunktet for meg, jeg mistet ALL respekt for ham spesielt og politikere generelt da. Og Bondevik! Han prøver så hardt å passe inn i idealpolitiker-rollen med sideskillen sin og sitt kristne livssyn og moral, flørter litt med at han røyker sigar i festlige anledninger... Fy flate, han er jo den mannsjåvinisten, det ser man jo når en kvinne går opp mot ham i debatt på tv. Og KRF skryter uhemmet av sine gode forslag, mens de prøver å dytte de mindre populære forslagene sine forbi når ingen ser på. KRF er imot selvbestemt abort og homofiles deltagelse i samfunnet, de må bare ikke rope høyt med det for tiden er ikke "riktig". I høst ble læreplanen for lærerhøgskolene revurdert, og det var forslag om å etablere et fag hvor studentene fikk lære klasseroms-administrasjon; bl.a hvordan lede en klasse og hvordan takle konflikter mellom elever (mobbing) etc. Bondeviken droppet hele greia og foretrakk å øke timeantallet i KRL, les Kristendomsundervisning for alle lærerstudentene..! Alle skal da vel ikke lære bort kristendom, men alle skal lede klasser! De prøver vel bare å fange dem rett før de tror det er for sent... La meg ikke engang begynne med FRP... :evil: UGH :x :x Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trifolii Skrevet 11. desember 2002 #2 Del Skrevet 11. desember 2002 Den "artikkelen" du leste om Trond Giske var vel ikke til feldigvis et leserinnlegg eller noe i den dur? Jeg har nemlig lest intervjuer med ham, og de forteller noe ganske annet...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BigGirl Skrevet 12. desember 2002 #3 Del Skrevet 12. desember 2002 Er programmer som Tabloid og lignende med på å øke politikerforakten??? Jeg mener ja. det begrunner jeg med at det blir såkalte "revolverintervjuer" hvor den/de som deltar aldri får sjanse til å gjøre ferdig et resonnement. Tenk deg selv dersom du hadde sittet i en diskusjon hvor tre parter var tilstede. Hvar godt hadde du klart å legge frem ditt syn på noe i løpet av maks 10 sekunder??? Det kan godt sies at dette bør politikere være trent på og godt kjent med. Er ikke det egentlig en ganske umenneskelig situasjon? Og hva skjer dersom man velger å ikke stille opp?? Da blir det slått opp som en negativ greie for politikeren personlig og for partiet. Hva er det egentlig vi forventer av våre folkevalgte? Er ikke de bare mennesker sånn som du og jeg? De har selvsagt selv valgt å stå i denne posisjonene, men neppe for å kunne være på TV, men for å påvirke politikken i Stortinget. Det er det de er valgt for. En annen ting er at det er vi velgerne som bestemmer og vi får de politikerne vi fortjener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melian Skrevet 12. desember 2002 #4 Del Skrevet 12. desember 2002 Er programmer som Tabloid og lignende med på å øke politikerforakten??? Jeg mener ja. det begrunner jeg med at det blir såkalte "revolverintervjuer" hvor den/de som deltar aldri får sjanse til å gjøre ferdig et resonnement. Tenk deg selv dersom du hadde sittet i en diskusjon hvor tre parter var tilstede. Hvar godt hadde du klart å legge frem ditt syn på noe i løpet av maks 10 sekunder??? Det kan godt sies at dette bør politikere være trent på og godt kjent med. Er ikke det egentlig en ganske umenneskelig situasjon? Og hva skjer dersom man velger å ikke stille opp?? Da blir det slått opp som en negativ greie for politikeren personlig og for partiet. Hva er det egentlig vi forventer av våre folkevalgte? Er ikke de bare mennesker sånn som du og jeg? De har selvsagt selv valgt å stå i denne posisjonene, men neppe for å kunne være på TV, men for å påvirke politikken i Stortinget. Det er det de er valgt for. En annen ting er at det er vi velgerne som bestemmer og vi får de politikerne vi fortjener. You go girl! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 12. desember 2002 #5 Del Skrevet 12. desember 2002 Javel - det hadde kanskje vært mye bedre om ingen stilte kritiske spørsmål til våre folkevalgte ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 12. desember 2002 #6 Del Skrevet 12. desember 2002 Javel - det hadde kanskje vært mye bedre om ingen stilte kritiske spørsmål til våre folkevalgte ? Det skal være åpent for kristiske spørsmål, ja. Men da må disse spørsmålene komme frem på en troverdig måte. Ikke i form av Tabloid. Grunnen til det er at programmet ser ut til å ha en funksjon: skape politikerforakt. Slike program holder jeg meg for gode til å se på. Dessuten har den liten verdi av kunnskapsformidling. Grunnen til det er at de folkevalgte aldri får lov til å forklare seg når de blir stilt et spørsmål. De blir tvuget til å svare et enten "ja eller nei". Når man har litt mellom øra, vet man at verden ikke er svart - hvit. ALt er nyansert og da må også de folkevalgte får lov til å ressonere seg frem til det svaret de vil gi. Å si at Tv2 stiller kritiske spørsmål, er etter min mening totalt på tryne. TV2 mangler troverdighet. Det er en kanal som baseres på profitt. Ut fra debattprogrammer og nyheter, oser det av høyrepolitikk - så for meg blir troverdighetern svært liten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 12. desember 2002 #7 Del Skrevet 12. desember 2002 Jeg følger aktualitetsprogrammer enten de er på NrK eller TV2 - og synes debatter som dette er uhyre viktige å få fram. Big Girl: så du i det hele tatt Tabloid denne uken ? Inge Lønning hadde mer enn nok med tid på å svare for seg - men det var rett og slett pinlig å se våre folkevalgte begynne å stamme og prøve å forsvare disse reglene for ventelønn og sine gullkantede pensjonsordninger. Noe må jo være gale siden så mange av disse ikke er istand til å få seg en jobb etter endt karriere på tinget ? Men det er klart at så lenge man kan gå på den såkalte "ventelønnen" i årevis så behøver man ikke akkurat anstrenge seg for å finne seg noe å jobbe med... ihvertfall ikke så lenge denne ventelønnen er på kr. 350.000, pr. år. Vanvittig !! De burde selvsagt stilt seg i akkurat den samme ledighetskøen som vi vanlige dødelige må, dersom vi blir arbeidsledige. Og her nytter det ikke å snakke om partier - for her er de akkurat like allesammen - ingen har så mye som løftet en finger for å få slutt på dette. Selv ikke partier som står for likhet, rettferdighet og deling av goder har gjort noe for å rette det opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 12. desember 2002 #8 Del Skrevet 12. desember 2002 Egentlig er det vår egen "skyld" at vi har de politikerne vi har. Det er vi som stemmer på dem. Og er vi veldig uenig i det som skjer er det rimelig enkelt å komme seg dit at man kan gjøre noe med det. Det er bare å stille til valg selv, det, isteden for å sitte i sofaen og se på delvis ferdigtygget drøv som liksom skal være revolverintervju eller kritiske spørsmål..... De fleste partier tar svært gjerne imot nye kandidater, for mange gamle ringrever gidder ikke mer. Vi blir jo aldri fornøyd likevel. Og så har vi vært i den situasjonen at det ikke har vært noe rent og pent flertall i Stortinget på en stund. Det gjør at det blir en masse vingling. Klart politikere må tåle kritikk, det mener også jeg, men det har noe med formen å gjøre, om kritikken oppfattes som konstruktiv eller bare klaging. Som sagt - den enkleste måten å gjøre noe med politikkerforakt, er kanskje å gjøre en innsats selv, og ikke bare sitte og forakte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 12. desember 2002 #9 Del Skrevet 12. desember 2002 Jeg følger aktualitetsprogrammer enten de er på NrK eller TV2 - og synes debatter som dette er uhyre viktige å få fram. Big Girl: så du i det hele tatt Tabloid denne uken ? Inge Lønning hadde mer enn nok med tid på å svare for seg - men det var rett og slett pinlig å se våre folkevalgte begynne å stamme og prøve å forsvare disse reglene for ventelønn og sine gullkantede pensjonsordninger. Noe må jo være gale siden så mange av disse ikke er istand til å få seg en jobb etter endt karriere på tinget ? Men det er klart at så lenge man kan gå på den såkalte "ventelønnen" i årevis så behøver man ikke akkurat anstrenge seg for å finne seg noe å jobbe med... ihvertfall ikke så lenge denne ventelønnen er på kr. 350.000, pr. år. Vanvittig !! De burde selvsagt stilt seg i akkurat den samme ledighetskøen som vi vanlige dødelige må, dersom vi blir arbeidsledige. Og her nytter det ikke å snakke om partier - for her er de akkurat like allesammen - ingen har så mye som løftet en finger for å få slutt på dette. Selv ikke partier som står for likhet, rettferdighet og deling av goder har gjort noe for å rette det opp. Herregud, jeg har nok fulgt lite med på nyhetene i det siste. Kanskje lite i det hele tatt ? Jeg visste jaggu ikke noe om denne ventelønnen dere snakker om - før nå da.... Fyttirakkern sier jeg! Det er det mest ignorante påfunnet på en stund økonomimessig :-( Det er blodig urettferdig at disse politikerne ikke klarer å finne seg noe å gjøre etter endt karriere i politikken og må suge ut masse mer cash fra VÅRE skattepenger ! Arrrhg! Jeg er så enig med deg Hilde ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 12. desember 2002 #10 Del Skrevet 12. desember 2002 BigGirl :Er programmer som Tabloid og lignende med på å øke politikerforakten??? Det trengs ikke slike programmer for å øke politikerforakten. Det klarer politikere fint selv å framprovosere. BigGirl :Det begrunner jeg med at det blir såkalte "revolverintervjuer" hvor den/de som deltar aldri får sjanse til å gjøre ferdig et resonnement. Det er ofte fordi politikere konstant avbryter hverandre! Bare se hvordan det var i strømdebatten med bl. a Olje og energiminister Stensnæs og Sylvia Brustad ? BigGirl :Tenk deg selv dersom du hadde sittet i en diskusjon hvor tre parter var tilstede. Hvar godt hadde du klart å legge frem ditt syn på noe i løpet av maks 10 sekunder??? Sånn er det dessverre i de fleste debattprogrammer,- de får så dårlig tid og det synes jeg er dumt. Da er det ingen vits i å ha debatter..... BigGirl :Hva er det egentlig vi forventer av våre folkevalgte? Er ikke de bare mennesker sånn som du og jeg? Klart de er mennesker de og, men de skal tross alt høre litt på de som valgte dem da ? Eller skal de bare mele sin egen kake ? Det er jo det de gjør BigGirl : De har selvsagt selv valgt å stå i denne posisjonene, men neppe for å kunne være på TV, men for å påvirke politikken i Stortinget. Det er det de er valgt for. Å være på tv, tror jeg er noe som hører med. De er vant til å snakke om det som er dem på hjertet og ta imot kritikk i Stortinget / Regjeringen, så de bør klare det samme på tv. BigGirl : En annen ting er at det er vi velgerne som bestemmer og vi får de politikerne vi fortjener. Ja, der kommer vi til en interessant sak. Dette engasjerer meg fortida, - - - Jeg vet om flere som velger å stemme blankt/ikke stemme, fordi de ikke vil gi sin stemme til NOEN av de som er aktuelle. Partienes syn samsvarer ikke med deres eget,- da blir det jo feil å stemme ? Ikke sant ? Men de som stemmer kan altså ikke klage..... MEN! Stemmer man, får man gjerne høre akkurat det du sier : At vi selv bestemmer og får de politikerne vi fortjener...... Dette holder ikke. Politikerne har massive valgkampanjer og lover gull og grønne skoger i den forbindelse. De lover og lover, og når det kommer til stykket,- viktige avgjørelser - da går det alltid i den favøren at det skal spares og kuttes ned og rasjoneres overalt. Grendeskoler legges ned, sykehjem får underskudd for nte gang og bemanningen er = elendig. Så det jeg skal fram til : gi heller lettpåvirkelige og godtroende mennesker som tror på disse vakre ordene fra politikerne skylda for at vi har det sånn, i stedet for å skylde på alle velgerne! Det er ikke alltid politikerne gjør det de sier de skal gjøre - heller sjelden......... og motsatt : de gjør ofte stygge ting som å sette opp avgifter, kutte ned på arbeidsledighetstrygd osv....lage litt flere avgifter! DET trenger vi jo :o Det skal ikke sees bort i fra at det også er mye lobbyvirksomhet som lurker i gangene...... Samme om vi stemmer, hva vi stemmer eller ikke stemmer, er det like ille og vi har selv skylda!!?! Skjønner dere hva jeg mener ? Hva skal vi gjøre da ? Og til dere som snakker om å stille til valg og gå inn i politikken i stedet for å sitte i sofaen og klage.... Det er nok ikke bare bare - kan jo dog hende mange gjør det - ihvertfall i lokalpolitisk sammenheng. Men det er ikke alltid det hjelper så inderlig mye da. Man skal helst være mange for å få gjennomført noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BigGirl Skrevet 13. desember 2002 #11 Del Skrevet 13. desember 2002 Til Kattepus. Du trenger ikke være veldig mange for å påvirke politikken. Dersom du finner ut hvilket du parti du ønsker å tilhøre, så kan du melde deg inn. Du kan da både lokalpolitisk og sentralt være med å påvirke. Dersom du velger å engasjere deg lokalt, ved å møte på medlemsmøter, ta del i diskusjonen. Kanskje komme med noen kloke betraktninger over hvem som skal stå på listene til valg, så kan man faktisk som enkeltpersoner være med å påvirke. Men det krever selvsagt et engasjement. Ved å være med å påvirke så er du i tillegg med på å utforme valgløftene, og du er med på å være et korektiv til sentrale politikere. Det er nemlig ikke sånn at når man er på stortinget så er man avskåret fra resten av verden. Man har også en forpliktelse til å rapporterer til sitt lokalparti, som igjen virker som en rådgivende og korrigerende faktor til stortingspolitikerne. Dette bindeleddet er utolig viktig i de demokratiske prosessene. Jeg er selv (som dere kanskje skjønner) lokalpolitiks aktiv, og det er ikke få brev som har gått til sentralstyret i mitt part med kjeft eller ros fra lokallaget. Det er heller ikke få krasse diskusjoner som har blitt avholdt med de politikerne som er på tinget fra vårt lokalparti. Det er faktisk ikke nok å sitte i sofaen og syte, det er den største faren mot demokratiet. Det å stemme blankt synes jeg er det sikreste tegn på likegyldighet. Man vil stemme, men vet ikke eller vil ikke gi sin stemme til noen. Min personlige mening er at dette er folk som ikke gidder å gå bak tabloidnyhetene for å se hva som i realiteten skjer. Finne ut hvor man selv ønsker å høre hjemme i det politiske bildet og hvilke partiprogram som stemmer med ens egne overbevisninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 13. desember 2002 #12 Del Skrevet 13. desember 2002 Det er faktisk ikke nok å sitte i sofaen og syte, det er den største faren mot demokratiet. Det verste jeg hører er når folk klager og syter. Kom deg opp av sofaen og gjør noe selv. Min personlige mening er at dette er folk som ikke gidder å gå bak tabloidnyhetene for å se hva som i realiteten skjer. Finne ut hvor man selv ønsker å høre hjemme i det politiske bildet og hvilke partiprogram som stemmer med ens egne overbevisninger. Hurra, så bra sagt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 13. desember 2002 #13 Del Skrevet 13. desember 2002 BigGirl og Care - tydelig at ingen av dere ser Tabloid. Dersom dere hadde gjort det og lest mitt innlegg over her, så hadde dere sett at dette dreier seg om privilegier for ALLE stortingsrepresentanter, uansett parti. Til og med de partiene som utad kjemper for likhet og deling av verdier i samfunnet vårt, da gjelder det tydeligvis alle oss andre - og ikke de. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BigGirl Skrevet 13. desember 2002 #14 Del Skrevet 13. desember 2002 Joda Hilde, jeg ser på tabloid. Og jeg er helt enig med deg. Disse privilegiene som stortingsrepresentantene får er faktisk helt horrible. Mitt poeng er at man får ikke gjort noe med noen skjevheter i samfunnet dersom man ikke engasjerer seg. Det nytter ikke å sitte i sofaen å syte, det hjelper i hvertfall ikke. Jeg vet at det er mange representanter på stortinget som ikke liker disse privilegiene, og det har vært forsøkt gjort noe. Dette har altså blitt nestemt i stortinget. Da er det vår oppgave som velgere å si ifra til alle våre politikere. De kan desverre ikke høre ditt syn fra sofaen din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 13. desember 2002 #15 Del Skrevet 13. desember 2002 Sant det, BigGirl - og denne gangen har jeg bestemt meg for å gjøre noe annet enn å skrike fra sofaen. Må bare finne ut hva lille meg faktisk KAN gjøre, har foreløpig skrevet noen leserinnlegg ikke at jeg tror DET har den store virkningen. Men jeg skal nok finne ut hvordan jeg skal få kontakt med disse grådige politikerne våre. Min stemme får de ihvertfall ikke før jeg ser at noe virkelig blir gjort ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 13. desember 2002 #16 Del Skrevet 13. desember 2002 BigGirl og Care - tydelig at ingen av dere ser Tabloid. Dersom dere hadde gjort det og lest mitt innlegg over her, så hadde dere sett at dette dreier seg om privilegier for ALLE stortingsrepresentanter, uansett parti. Til og med de partiene som utad kjemper for likhet og deling av verdier i samfunnet vårt, da gjelder det tydeligvis alle oss andre - og ikke de. Har jeg sagt at det motsatt? Dvs, at ikke alle stortingsrepresentanter ikke får det. Nå må du titte litt mer på det som blir sagt her før til tillegger andre en menig de ikke har. Det jeg appluderte med var at all denne sytingen og klagingen uten selv å løfte en finger, begynner å bli patetisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde Skrevet 13. desember 2002 #17 Del Skrevet 13. desember 2002 Care da ... slapp av - jeg bare trodde du mente det når du gav bifall til BigGirl i hennes innlegg - se her (spesielt siste avsnitt): BigGirl skrev: Det er faktisk ikke nok å sitte i sofaen og syte, det er den største faren mot demokratiet. Care svarte da: Det verste jeg hører er når folk klager og syter. Kom deg opp av sofaen og gjør noe selv. BigGirl skrev: Min personlige mening er at dette er folk som ikke gidder å gå bak tabloidnyhetene for å se hva som i realiteten skjer. Finne ut hvor man selv ønsker å høre hjemme i det politiske bildet og hvilke partiprogram som stemmer med ens egne overbevisninger. Care svarte da: Hurra, så bra sagt. Jeg har SÅÅ mange ganger sagt at dette dreier seg om noe som skjer på TVERS av politiske partier. Ingen er bedre enn de andre - alle har de holdt skjult for folk deres generøse "ventelønninger"..... så ikke kom til meg å si at jeg ikke tar ansvar ved å velge de rette representantene inn på Tinget ! I denne saken finnes det ikke såkalte "rette representanter" ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BigGirl Skrevet 13. desember 2002 #18 Del Skrevet 13. desember 2002 Enig Hilde, dette skjer på tvers av politiske partier. Stortinget vedtar selv disse ordningene. Jeg synes det er forkastelig at Tore Tønne har mottatt denne såkalte ventelønnen. Han er dog ikke den eneste. Folk fra de fleste partiene har gjort det. Oki Det er faktisk folk som prøver å endre ordningene. Jørgen Kosmo som er Stortingspresident og fra Arbeiderpartiet har forlangt gjennomgang av ordningene. Det kommer til å skje noe da. SV har i lengre tid fremmet forslag om endringer, men blitt nedtemt. SV stemte nei i stortinget for lønnsøkningen i høst. FRP er uvanlig taus i denne saken, de har rett og slett ikke ytret et ord, og set er vel sant som man sier at den som tier samtykker. Hagen ble konfrontert i sommer med at han i likhet med alle stortingsrepresentantene mottok diett mens han var på ferie (i Spania.) Han ville vente til han kom hjem med å kommentere det, siden har det vært stille. Høyre prøver så godt de kan å forsvare ordningene. KRF, V + SP er like taus som Hagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 20. desember 2002 Forfatter #19 Del Skrevet 20. desember 2002 Heia Kattepus! Endelig noen som er enig med meg, jeg er også lei av dette mantraet "du får hva du stemmer på". NEI, vi gjør ikke det, vi stemmer på et parti som lover ditt og datt, så viser det seg senere, gjerne i de årene det IKKE er valg, at de liker veldig godt å mele sin egen kake. Jeg forventer moral og etikk hos politikerne jeg stemmer på, men de er nok bare mennesker. OG, har dere fått med dere den store luresaken?? STUDENTENE. Hvert j..vla år lover de ditt og datt til studentene, studentene stemmer på de som lover, og etter valget - beklager, det ble ikke råd til det i denne omgang. Og de er ikke redde for å ta dette trikset om og om igjen, for de har skjønt det: Ved neste valg er det en helt NY porsjon studenter de kan lure, de som ble lurt sist er ikke lenger studenter så læringseffekten er tilnærmet null! Ved hvert valg er det studentene som er yndlingsoffrene for valgflesk. Ved siste valg tror jeg at jeg fant løsningen. Jeg drev en stund å sammenlignet partier for å finne mitt beste valg. Det var helt håpløst. Til slutt kom jeg på at man må jo snu situasjonen på hodet - stemme på det partiet som er minst ille. Poenget er ikke å oppnå mitt idealsamfunn, men å bruke stemmen min til å holde Norge lengst mulig unna det jeg synes vil være det verste. Gi stemmer i den retningen hvor alllianser kan formes mellom partier som er akseptable i regjering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå