Gå til innhold

Jeg trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan få inkorporert linser og bønner i et normalt kosthold? De eneste oppskriftene jeg klarer å huske på er linsesuppe og chili con carne, begge er retter jeg nesten aldri lager. Jeg er mest interessert i oppskrifter på tilbehør eller retter der belgfruktene ikke er hovedingrediens, men tar selvfølgelig også imot andre tips med glede.

Eksempel på oppskrift jeg gjerne skulle hatt er piafs ris- og linsepilaff.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Eksempel på oppskrift jeg gjerne skulle hatt er piafs ris- og linsepilaff.

Tenker du på pilaffen jeg hadde til middag på lørdag (jf middagstråden)? Det var isåfall et prøveprosjekt jeg forsøkte for første gang, der jeg tok utgangspunkt i 4-5 ulike oppskrifter, og der jeg nok kommer til å gjøre noen endringer neste gang jeg lager den... Men her er ihvertfall en av oppskriftene. :)

Og her er to oppskrifter til (som jeg har lagt ut flere ganger før, men det går vel greitt ;) ).

Linsesalat

2 dl Puy-linser (dvs. små grønne)

1/4 presset sitron (eller mer, smak til)

1 stor ts fransk sennep

3 ss extra virgin olivenolje

1 fedd hvitløk (most med litt salt, bruk knivbladet)

salt og pepper

1 finhakket rødløk

4 hakkede tomater

1 stor bunt hakket bladpersille

Kok linsene møre (ca. 20 min) i usaltet vann. Lag sennepsvinaigrette og ha i en bolle sammen med hakket rødløk, hvitløk og tomater. Ha i de varme linsene så snart de er ferdigkokte. Salaten kan gjerne få stå ca. 10 min så smakene blander seg bedre. Rør tilslutt inn persillen.

Provencalsk grønnsakssuppe med byggryn og linser

60 gram byggryn

60 gram Puy-linser

1 løk

1 selleristang

1 liten purre

2 gulrøtter

1 boks hermetiske tomater

12 dl vann eller grønnsakskraft

3 fedd hvitløk

timian

olivenolje

salt og pepper

Legg byggryn i vann over natten. Surr finhakkede grønnsaker (- purre), hvitløk og timian i oljen, tilsett tomater, vann, linser og byggryn og kok ca. 45 min, til gryn/linser er møre. Ha purre i de siste 15 min av koketiden, og gjerne en neve hakket frisk basilikum eller bladpersille tilslutt, om du har.

Server med litt extra virgin olivenolje på toppen.

Endret av piaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...