Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har noen hørt hvordan det går med meglingen? Har vært lite info i avisene denne uka.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

De pleier vel å holde kortene tett til brystet før fristen?

Vi får lønn den siste hver mnd og jeg regner vel med at streiken er over til det.

Skrevet

Vi får også lønna/feriepengene på fredag. Har ikke så mye penger på kontoen nå på slutten så det passer bra. Tar ut litt ekstra. Må nesten det med to små barn i heimen, bl. a.

Skrevet (endret)

Leste et sted i går at de ikke ble enige, og at det dermed gikk mot streik.

Endret av Rosenrød
Gjest Gjest
Skrevet

Hvis det blir streik kan den i verste fall vare fram til fredag. Hvis regjeringen går inn med tvungen lønnsnemd f.eks på onsdag (kan aldri forestille meg at de ikke går inn med TL), må partene akseptere det først. Dersom de ikke gjør det, må man vente til Kongen i Statsråd tar den endelige avgjørelsen på fredag.

Men om det faktisk skjer gjenstår jo å se. Jeg vil tippe at streiken (for den ser uungåelig ut) senest er over i løpet av onsdagen.

Skrevet

Minibankene kommer jo til å gå tom for penger iløpet av helga... Må vel kjøre langt ut på landet for å få tatt ut penger :ler:

En annen ting som er skummelt, er alle de gamle menneskene som skal gå i banken og ta ut hele pensjonen sin. De kan jo bli ranet av folk som følger etter dem utenfor banken. Mener å huske at dette var et problem når det var fare for bankstreik for endel år siden.

Skrevet (endret)

Slik rammer streiken:

Alle nett- og minibanker stenges ned

Det vil ikke bli mulig å betale regninger som legges inn i systemet etter klokken 10 fredag.

Lønnsutbetalinger fra 12. juni og senere blir utsatt.

Innsendte giroblanketter blir effektuert når streiken er over.

Kunder med fast betalingsdato på lån, blir belastet etter streikeslutt.

I utlandet kan betalingskortene fortsatt virke, inntil en fastsatt beløpsgrense.

Slik rammes vi av streiken

Banksjefene tar selv ut penger

Endret av LilleBille
Skrevet

Vi skal i banken i morgen og veksle og ta ut penger. Vi reiser til Paris neste helg og greit og ha litt penger og ha veksla i tilfelle streiken skulle vare lenge, men tror ikke den gjør det da.

Skrevet

Nesten litt godt at det blir streik så jeg får tømt fryser/kjøleskap og tørvareskapet mitt.

Jeg tror bare i båten så ligger det nok mat til 1 ukes opphold for meg og mine.

Jeg tar ut 500,- så jeg har til røys og is så belager jeg meg på å tømme lageret mitt.

Skrevet
Jeg tar ut 500,- så jeg har til røys og is så belager jeg meg på å tømme lageret mitt.

Jeg kommer nok til å ta ut mer!

Hva om jeg, eller noen av mine, skulle bli syke; lege/legevakt, medisiner, kanskje taxi...

Kan være så mangt man "brått" må ha noen hundre-lapper til... :tristbla:

Gjest Bare innom
Skrevet (endret)

Jeg vet i alle fall at her er minibankene alt tomme, har prøvd 4 stk... :tristbla:

Kanskje jeg må kutte ut tannlegebesøket på mandag fordi jeg ikke har penger (tenkte hun håpefullt) ;)

Endret av Bare innom
Skrevet
Hvis det blir streik kan den i verste fall vare fram til fredag. Hvis regjeringen går inn med tvungen lønnsnemd f.eks på onsdag (kan aldri forestille meg at de ikke går inn med TL), må partene akseptere det først. Dersom de ikke gjør det, må man vente til Kongen i Statsråd tar den endelige avgjørelsen på fredag.

Men om det faktisk skjer gjenstår jo å se. Jeg vil tippe at streiken (for den ser uungåelig ut) senest er over i løpet av onsdagen.

Ved tvungen lønnsnemd må ikke partene samtykke. Det er hele ideen bak at det er tvungen lønnsnemd. Tvungen lønnsnemd vedtas av stortinget ved lov. Akademikerne raser nettopp mot bruken av tvungen lønnsnemd og ville jo aldri akseptert det hvis de skulle gitt sitt samtykke.

Ved frivillig lønnsnemd må partene akseptere og det er ofte partene selv som ber om frivillig lønnsnemd i den grad det er brukt.

Jeg vet i alle fall at her er minibankene alt tomme, har prøvd 4 stk... :tristbla:

Går ut fra at bankene fyller opp minibankene i morgen som normalt, men i løpet av helgen vil det nok bli tomt igjen.

Sist det var bankstreik var i 1976 og da varte den hele 3 dager.

Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det var problematisk å ta ut penger her og i dag. En bank var allerede tom, og en kjørte på smuler.

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje jeg må kutte ut tannlegebesøket på mandag fordi jeg ikke har penger (tenkte hun håpefullt)  ;)

Du kan få regning hos tannlegen.... :ler:

Skrevet

Gidder ikke stresse. Kan handle på Statoilkortet hvis det blir nødvendig..

Gjest gjest1
Skrevet
Gidder ikke stresse.  Kan handle på Statoilkortet hvis det blir nødvendig..

Men kommer det til å fungere hvis det blir streik da?

Skrevet

Hva om jeg, eller noen av mine, skulle bli syke; lege/legevakt, medisiner, kanskje taxi...

Legevakta sender med pasientene regning hvis de ikke har penger. Jeg gidder ikke krisemaksimere situasjonen. 500,- holder til medisiner.

Skrevet

Det er nettopp derfor det blir TL: folk får ikke betalt for livsnødvendig mat eller medisiner. Og så snart det er fare for liv og helse blir det TL.

Og om en TL må godkjennes av kongen i statsråd, så kan en streik/lockout stanses med umiddelbar virkning uten dette, men at summen senere blir avgjort av kongen i statsråd.

Skrevet

*Må innom minibank når lønna kommer inn imorgen*

Gjest Gjest
Skrevet

I dagbladet i dag (papirutgave, derfor ikke link) sies det at reserveløsning på f.eks. visa vil virke. Da holder vel det til de får ryddet opp i rotet i banken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...