Gjest 2324 Skrevet 5. juni 2006 #21 Skrevet 5. juni 2006 Oj, hadde glemt dette jeg. Har veldig lite penger nå som det er, men får vel prøve å få tak i ca 500 kr i kontanter.
Impala Skrevet 6. juni 2006 #22 Skrevet 6. juni 2006 Jeg tipper at jeg tar ut noen kontanter før helgen, men ikke så veldig mye. Har også lønningsdato 12., men siden dette er en mandag, så kommer lønna inn på fredagen før. Har også ekstra penger på konto hvis lønna ikke skulle komme inn så det blir ingen umiddelbar krise for min del.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #23 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har netopp ringt lønningskontoret i kommunen der jeg bor, å de sitter i møte nå for å bestemme om lønningene skal utbetales til fredag istedenfor mandag. Får bare vente i spenning utover dagen.
Gjest -eline- Skrevet 6. juni 2006 #24 Skrevet 6. juni 2006 Tvilsomt om den streiken kommer til å bli langvarig, til det rammer den landet altfor hardt. Må vel ta ut noen lapper slik at man har til litt mat, men noen overdreven hamstring blir det ikke.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #25 Skrevet 6. juni 2006 Heldigvis har kommunen jeg jobber i fremskyndet lønning til 9., så jeg kan ta ut penger før helgen. Jeg får besøk fra utlandet fra helgen og en uke fremover, så jeg har ikke lyst til å sjanse på at streiken gir seg fort. Det skader jo ikke å ha pengene som kontanter i stedenfor i banken.
Cata Skrevet 6. juni 2006 #26 Skrevet 6. juni 2006 (endret) Kommer til å ta ut litt cash, ja. Regner ikke med at en streik kommer til å vare mer enn noen dager før det blir tvungen lønnsnemnd, - i motsatt fall blir det vel noe i retning av "kollektivt tyveri" . (Det er jo mine penger, -banken bare oppbevarer dem for meg....) Kommer vel til å ta ut såpass at jeg har for en ukes forbruk, eller kanskje litt mer. Edit: Skrivefeil Endret 6. juni 2006 av Cata
Gjest Gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #27 Skrevet 6. juni 2006 I dagbladet i dag (papirutgave, derfor ikke link) sies det at reserveløsning på f.eks. visa vil virke. Da holder vel det til de får ryddet opp i rotet i banken.
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #28 Skrevet 6. juni 2006 Den mulige streiken kommer ikke til å vare mer enn noen timer, eller en helg. Jeg kommer ikke til å ha mere kontanter på meg enn jeg pleier, dvs. ca. par hundre kroner. Media fråtser i saken, men er fullstendig klar over at det blir tvungen lønnsnemnd raskere enn det ellers pleier å bli. Tvungen l.nemd er sjelden brukt, men ofte brukt feil, men nå har de ikke noe valg.
Gjest Gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #29 Skrevet 6. juni 2006 Den mulige streiken kommer ikke til å vare mer enn noen timer, eller en helg. Jeg kommer ikke til å ha mere kontanter på meg enn jeg pleier, dvs. ca. par hundre kroner. Media fråtser i saken, men er fullstendig klar over at det blir tvungen lønnsnemnd raskere enn det ellers pleier å bli. Tvungen l.nemd er sjelden brukt, men ofte brukt feil, men nå har de ikke noe valg. ← De skjønner jo at folk trenger penger. Selv synes jeg at det er utrolig sleipt av arbeidsgiverorganisasjonen å gå til lock-out. Det lukter fremprovosering av tvungen lønnsnemd.
Pilar Skrevet 6. juni 2006 #30 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har ikke tatt noen forholdsregler nei, kanskje jeg tar ut noen hundrelapper om jeg husker på det, men jeg tviler på at streiken blir langvarig.
Gjest Gjest Skrevet 6. juni 2006 #31 Skrevet 6. juni 2006 Den mulige streiken kommer ikke til å vare mer enn noen timer, eller en helg. Jeg kommer ikke til å ha mere kontanter på meg enn jeg pleier, dvs. ca. par hundre kroner. ← Nå er det snakk om at streiken starter til mandag da, så den kan umulig vare bare en helg. Men når det er sagt så er en helg lenge å gå for de som ikke har full fryser eller såpass med kontanter at de kan fylle opp beholdningen sånn uten videre.
Grace Skrevet 6. juni 2006 #32 Skrevet 6. juni 2006 I dagbladet i dag (papirutgave, derfor ikke link) sies det at reserveløsning på f.eks. visa vil virke. Da holder vel det til de får ryddet opp i rotet i banken. ← Reserveløsninger vil ikke fungere.. Alle betalingsløsninger vil umiddelbart slutte å virke om streiken trappes opp.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #33 Skrevet 7. juni 2006 Da har jeg fått bekreftet at også min kommune betaler ut lønn fredag den 9 :
Malama Skrevet 7. juni 2006 #34 Skrevet 7. juni 2006 Vår lønn utbetalses ikke før den 12. og det var sagt i går at det skal være umulig å ha dem tilgjengelig før denne gangen (merkelig, jeg pleier alltid ha dem på konto et par dager før nemlig, men denne gangen skal det ikke være sånn) Ikke at det bryr meg i det hele tatt, jeg har nok penger til å klare meg til denne eventuelle streiekn er over uten å få feriepengene mine utbetalt uansett. Hadde det ikek vært for i at vi har et lite lager av kontanter hjemme for tiden ville jeg nok tatt ut penger. Men ettersom min samboer har en del kontanter etter et kurs han var ansvarlig for organiseringen av (og derfor fikk betalingen kontant... og viderebetalte en giro i banken...) liggende, så trenger vi ikke ta ut mer kontanter, tenker jeg. Vi handler uansett inn for en uke av gangen på lørdag, så om det blir streik på mandag har vi middagene for hele uka i hus allerede, og da er det da begrenset hvor mye kontanter i kan trenge. Om nettbanken blir nede så får vi ikke betalt regninger. Vel, det er ikke akkurat vår feil, så det bekymrer meg ikke. Og... det er ikke ofte det kommer regninger med såååå kort frist uansett. (jeg legger da inn regninger til betaling ved forfall etterhvert som de kommer) så jeg tror ikke noen vil merke at vi ikke betaler noe vi skylder heller, dersom det ikke blir en langvrig streik (regninger skal jo ha 14 dagers betalingsfrist?) (På jobb kan det nok merkes da, for etter planen skal vi nok utbetale et par millioner eller så på mandag, som kanskje blir forsinka da, men det er jo ikke akkurat noen krise, de går når banken åpner, so what?)
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #35 Skrevet 7. juni 2006 Jeg tror det største problemet ved en eventuell streik er at media har spillt så på folks frykt for streik(0 kontanter, stengte banker, minibanker mm) at folk kommer til å hamstre penger slik at bankene kommer til å gå tomme for papirpenger og det vil ta en stund før de får fyllt opp overalt igjen slik at det vil bli vanskelig å få tatt ut kontanter. En eventuell streik vil uansett ikke få lov til å vare så lenge.
Gjest Gjest med sko Skrevet 7. juni 2006 #36 Skrevet 7. juni 2006 De skjønner jo at folk trenger penger. Selv synes jeg at det er utrolig sleipt av arbeidsgiverorganisasjonen å gå til lock-out. Det lukter fremprovosering av tvungen lønnsnemd. ← Sleipt å gå til lock-out? Synes du ikke det er sleipt av de ansatte å streike i utgangspunktet da? Sorry, jeg har ingen sympati med bank- og forsikringsansatte som streiker.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #37 Skrevet 7. juni 2006 Jeg tror ikke streiken blir langvarig. Har 500 kr, men jeg har kjøleskapet fullt av mat og betaler regninger på forskudd.
Gjest Gjest1 Skrevet 7. juni 2006 #38 Skrevet 7. juni 2006 Sleipt å gå til lock-out? Synes du ikke det er sleipt av de ansatte å streike i utgangspunktet da? Sorry, jeg har ingen sympati med bank- og forsikringsansatte som streiker. ← Jeg er for arbeidstakeres rett til å streike, men synes det er rart når lockout brukes som et virkemiddel for å fremtvinge tvungen lønnsnemt slik det kan virke som kommer til å bli her.
Ephemera Skrevet 7. juni 2006 #39 Skrevet 7. juni 2006 Vi får vanligvis lønn den 15. men får lønn + feriepenger fredag den 9. denne måneden pga faren for bankstreik! Hurra!
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2006 #40 Skrevet 7. juni 2006 Ganske mange arbeidsgivere over hele landet har jobbet intensivt med å betale ut lønn nå så snart som mulig, slik at ikke de ansatte rammes av bankstreiken mht. lønn. Flott innsats av alle arbiedsgiverne
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå