Gjest Gjest_Tessa_* Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 Jeg har ugress i et par blomsterbedd. Bladene kan ligne på ormegress/bregne. Den får hvite små blomster. Jeg formelig ser den vokser fra dag til dag. Kan bli opptil en meter høy. Stenglene er hule og når jeg brøt av en bit så luktet det lakris. Den har et kraftig rotsystem og jeg må tydligvis grave opp hele beddet for å klare å få den opp. Den kommer tilbake på samme sted fra år til år samtidig som den spres seg. Brøyter vei mellom steinheller mm. Ikke aner jeg hva den heter og ikke vet jeg hvordan jeg skal bli kvitt den. Jeg har prøvd å lete på nett men finner lite om ugress. Noen som kan hjelpe?
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 http://www.hole.gs.rl.no/hagen/frame.htm Det er ikke så lett å si ut fra en beskrivelse bare, spansk kjørvel kanskje? Det er veldig godt, nyelig til fisk sammen med f.eks. fennikel. Hvis det har vært urter i hagen før kan den godt forville seg og bli "ugress".
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #3 Skrevet 5. juni 2006 Og vet du ikke sikkert hva slags plante det er, så ikke spis den. Spansk kjørvel har giftige slektninger... Det går an å slå opp i plantebøker på biblioteket, eller evt sende en plante til botanisk hage i Oslo og spørre. En god gartner kan kanskje også artsbestemme planten.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #4 Skrevet 5. juni 2006 Det høres ut som skvallerkål, synes jeg. Er stenglene "trekanta", altså ikke helt runde? De vokser i hvert fall inn i hampen og har masse røtter, og det lukter når man brekker av stilken. På den annen side burde den være lett å identifisere. Den eneste fordelen med denne planten er at den er næringsrik og god i f eks stuing eller som kaninmat. Men identifiser den før du smaker på den. http://www.hushjemhage.no/hage/prob_ugr_skval.htm
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 5. juni 2006 #5 Skrevet 5. juni 2006 Synes ikke det høres ut som skvallerkål hvis den har bregnelignende blader. Er mer med på at det kan være spansk kjørvel (Litt større bilde her). Tenkte også på sisselrot.
Gjest Gjest_Tessa_* Skrevet 5. juni 2006 #6 Skrevet 5. juni 2006 Ser ut som det er spansk kjørvel ja og jeg som trodde det var ugress Uansett så har den spredd seg så det blir et slit å få fjernet mesteparten. Ser ut til at den er så sterk at Roundup ikke kverker den. Nå vet jeg iallfall at blomster og frøkapsler må fjernes. Takk skal dere ha. Utrolig hva folk vet her på KG
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå