Gjest jakobine Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 hei! jeg er stolt, ny katteeier....har hatt katten i snart 2mnd og lurer litt på det med kattedoen. det jeg har gjort til nå er ta ut alt som har klumpet seg, både avføring og urin. det er jo greitt, men jeg har ikke tømt ut all sanden og fylt på helt ny, bare etterfylt ved behov. hvordan gjør dere det? syns dere min metode er ok?
Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 Hva slags type kattesand bruker du? Jeg vil hvertfall anbefale deg klumpesand, foreksempel: "Cat litter exclusive", 15kg for 180kr, kjøpt på dyrebutikken. Den trenger du bare ta vekk klumpene i annenhver dag, og skifte all sanda en- to g pr år(hvis det er 1 katt som bruker den, jeg har 2 og gjør det dobblt så ofte). Jeg har brukt diverse vanlig kattesand fra rema før, og den begynte å stinke ganske fort, pluss at tissen la seg som et belegg på bunn av kassa. Med den måtte jeg skifte all sanda en gang i uka, det ble masse pes og faktisk mye dyrere på sikt.
Gjest Pet Skrevet 5. juni 2006 #3 Skrevet 5. juni 2006 Jeg tømmer doen og vasker den ca en gang i måneden.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 5. juni 2006 #4 Skrevet 5. juni 2006 Metoden din virker helt fin, men som Binna skriver, kommer det an på hvilken kattesand du bruker, og ikke minst på hvor mye katten bruker innedoen. Skifte ut og fylle på etter behov er bra, men å spyle doen og skifte alt med noen måneders mellomrom er også noe du bør gjøre i tillegg.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 5. juni 2006 #5 Skrevet 5. juni 2006 Jeg skifta sand og skrubba doen to ganger i uka da jeg hadde innekatt. Stinka jo som et h*** med en gang...
Gjest Pet Skrevet 5. juni 2006 #6 Skrevet 5. juni 2006 Jeg skifta sand og skrubba doen to ganger i uka da jeg hadde innekatt. Stinka jo som et h*** med en gang... ← Hvis man bruker klumpesand og fjerner klumper og bæsj hver dag, er det ikke nødvendig.
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #7 Skrevet 5. juni 2006 Jeg bruker klumpesand og skifter så og si aldri ut all sanda. Men siden kattene mine må grave seg helt ned til bånn av kassa (hjelper ikke å fylle på mer sand), så må jeg vaske kassa ganske ofte. Men fyller på med den gamle sanda igjen ette jeg har vaska kassa. Når man bruker klumpesand er jo litt av poenget at man skal slippe å skifte ut sanda like ofte. Klumpesanda er jo dyrere enn friskies-sanda, så det skulle jo bare mangle at man ikke skiftet like ofte. Jeg har ikke noe lukt inne, trass i at jeg altså har to innekatter. Plukker klumper i kassa 1-2 ganger daglig.
Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 Jeg må bare legge til noe om den kattesanda jeg anbefalte.. ble anbefalt bla everclean her inne. Da jeg var i dyrebutikken for å kjøpe everclean sa de at denne sanda var bedre og billige, nesten halv pris. Greit å vite hvertfall..
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 5. juni 2006 #9 Skrevet 5. juni 2006 takk for alle svar! godt å se at jeg ike har vært altfor uhygienisk...bruker everclean som jeg har kjøpt på dyrebutikken. virker bra og lukter lite. har også kjøpt kattedo med tak, dør og filter for å unngå mest mulig lukt. er det altså nok med full rengjøring og utskifting av sand 2-3 ganger i året? katten er innekatt,men får også være litt ute. har enda, så vidt jeg vet, ikke lagt igjen noe ute, men begynner å mjaue når han vil inn på do...flink pus kom gjerne med flere synspunkter!!
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2006 #10 Skrevet 5. juni 2006 Jeg bruker Everclean akkurat nå, men har også brukt en annen som også er kjøpt i dyreforretning. Har også prøvd en som jeg kjøpte i Sverige, som jeg dessverre ikke husker navnet på men jeg kjøpte den inne på matbutikken. Den var halv pris av de jeg kjøper i Norge og like god. Men til poenget. Jeg har fire innekatter, som kun er inne, og selv om jeg plukker klumper daglig så må jeg skifte ut all sanda hver uke.
Gjest Varg-Menja Skrevet 6. juni 2006 #11 Skrevet 6. juni 2006 Jeg har fire katter og to kattekasser med Cat Exclusive klumpesand. Plukker klumper 1-3 ganger i uka, bytter all sanden 2-4 ganger i året, og vasker kassa samtidig. Kattene mine går hovedsaklig på do inne, selv om de er utekatter.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 6. juni 2006 #12 Skrevet 6. juni 2006 Men èn katt som gjør alt den skal inne og bruk av Everclean, ville jeg ha skiftet ut all sanden og vasket doen skikkelig ca annenhver måned selv om den ikke lukter, oftere hvis du synes det begynner å lukte.
jordbær Skrevet 6. juni 2006 #13 Skrevet 6. juni 2006 Vi må skifte to ganger i uka. Ene kattebeistet tisser andre steder hvis vi ikke gjør det. Prøvd det meste. Katteperler er ikke godkjent av katt og vondt å tråkke på for oss! Vi bruker CatSand for økonomien sin skyld. Dette er den dyreste butikksanden, men det er også den eneste som ikke stinker parfyme eller gjr gulvet ditt rødt av fargen på det. Og så ser det mer delikat ut..ehrm.
Gjest Gjesta Skrevet 6. juni 2006 #14 Skrevet 6. juni 2006 Når jeg bruker Everclean, plukker jeg klumper daglig og etterfyller etterhvert. Og så pleier jeg å skifte ut all sanden ca annenhver måned, selv om det nok ikke er nødvendig. Nå bruker jeg Friskies pga at jeg har kattunger som ikke skal ha klumpesand, og der plukker jeg bæsjeklumper (fant ikke noen mer delikat måte å si det på ) daglig og skifter all sand to ganger i uka.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå