Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg skal bestille bøker fra amazon. Foreløpig har jeg en fyldig liste av fagbøker, men jeg skuller gjerne hatt noen gode romaner også. Så kom igjen:

Anbefal meg gode engelskspråklige romaner!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

The Joys of Motherhood

Om kvinneliv gjennom mange år i Afrika, gjennom en enkelt kvinnes øyne. Veldig fin.

The Known World

Om rasekonflikter i Sørstatene i USA

Skrevet

"The Barrytown Trilogy", bestående av bøkene "The Commitments", "The Snapper" og "The Van". Skrevet av Roddy Doyle.

Gjest Gjest_Lillebi_*
Skrevet

"Fine balance" av Rohinton Mistry (Balansekunst på norsk)

"The Secret life of Bees" av Sue Monk Kidd

Skrevet

"The Shadow of the wind" av Carlos Ruiz Zafon

Gjest Gjesta
Skrevet
"The Shadow of the wind" av Carlos Ruiz Zafon

Det er vel strengt tatt ikke en engelskspråkelig roman, men en spansk roman som er oversatt til engelsk. Har forresten lest den - på norsk.

Skal jeg lese oversatte romaner, kan jeg like gjerne gjøre det på norsk. Derfor er jeg spesielt interessert i romaner som er skrevet på engelsk i utgangspunktet.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, det kommer jo helt an på hva du liker å lese.

Selv er jeg en stor fan av kriminallitteratur og leser gjerne Agatha Christie på engelsk. Jeffrey Deaver har også gode kriminalromaner.

Er du ute etter mer klassisk litteratur, anbefaler jeg Shakespeare dersom du har interesser i den retningen. Ellers er jeg stor fan av Brônte søstrene, kanskje spesielt romanene Jane Eyre og Wuthering Heights - begge klassikere innen engelsk skjønnliteratur.

Skrevet (endret)

North and South av Elizabeth Gaskell

Wives and Daughters av Elizabeth Gaskell

Middlemarch av George Eliot

The Portrait of a Lady av Henry James

The Catcher in the Rye av J. D. Salinger.

Palliser romanene av Anthony Trollope (serie);

Can You Forgive Her?

Phineas Finn

The Eustace Diamonds

Phineas Redux

The Prime Minister

The Duke's Children

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Gjest Gjesta
Skrevet
Vel, det kommer jo helt an på hva du liker å lese.

Godt poeng! Jeg foretrekker litteratur fra vår tid. Klassikerne tar mannen seg av, så en del av de står i hyllene allerede.

Noe av det jeg har likt tidligere er The Secret History av Donna Tartt, Secret Lives of Bees av Monk Kidd, I Capture the Castle av Dodie Smith, mye av Martin Amis, enkelte ting av Paul Auster. Av ikke engelskspråklige saker (bare for å vise hva jeg liker), så har jeg også sansen for Jonny Hallberg og Haruki Murakami.

Skrevet

The Blind Assassin av Margaret Atwood. Ingen krim, selv om tittelen gir inntrykk av det... FANTASTISK!

Gjest Gjest
Skrevet
The Blind Assassin av Margaret Atwood. Ingen krim, selv om tittelen gir inntrykk av det... FANTASTISK!

Ja, denne er bra!

Skrevet
Jeg skal bestille bøker fra amazon. Foreløpig har jeg en fyldig liste av fagbøker, men jeg skuller gjerne hatt noen gode romaner også. Så kom igjen:

Anbefal meg gode engelskspråklige romaner!

Helt klart et par av bøkene til Coetzee, spesielt Disgrace, men også Youth. Anbefales dersom du vil lese et engelsk som man sjelden ser maken til.

Om du liker småsurrealistiske bøker- The Wind-up bird chronicles av Murakami er en av mine favoritter. Den norske utgaven er faktisk oversatt fra den engelske oversettelsen, så vidt jeg vet. Den norske oversettelsen er dessuten dårlig. Har lest begge. Cloud Atlas av Mitchell er også meget interessant, samt Life of Pi av Martell.

Muligens vil du like The secret history av Donna Tartt. Kan anbefale den.

Kule And

Skrevet
enkelte ting av Paul Auster.

Da vil du kanskje like Austers kone Siri Hustvedts "What I loved". Hun er fra USA, til tross for navnet, men med norske foreldre. Hun er beskyldt for å skrive meget likt sin mann.

Kule And

Gjest gjest1
Skrevet
Noe av det jeg har likt tidligere er The Secret History av Donna Tartt,

Åhh dette er en fantastisk bok!

Da jeg leste denne boka, holdt jeg også på med Brett Easton Ellis, American Psycho for eksempel. Men jeg ble anbefalt hans Glamorama av de samme som hadde anbefalt meg The Secret History, og den har jeg alltid hatt lyst til å lese, men ennå ikke gjort. kanskje det kan være noe?

Gjest Gjesta
Skrevet
Muligens vil du like The secret history av Donna Tartt. Kan anbefale den.

Kule And

Muligens? Siden jeg allerede har listet den opp som en av bøkene jeg liker, er det vel heller garantert! :ler:

Jeg har også lest Wind-Up Bird Chronicle, i tillegg til Sauejakten, men kanskje jeg skal forsøke meg på et par andre av bøkene hans som jeg ikke har lest ennå,

Da vil du kanskje like Austers kone Siri Hustvedts "What I loved". Hun er fra USA, til tross for navnet, men med norske foreldre. Hun er beskyldt for å skrive meget likt sin mann.

Kule And

Takk! Jeg mener å ha tenkt å lese henne før, så det var bra du minte meg på!

Åhh dette er en fantastisk bok!

Da jeg leste denne boka, holdt jeg også på med Brett Easton Ellis, American Psycho for eksempel. Men jeg ble anbefalt hans Glamorama av de samme som hadde anbefalt meg The Secret History, og den har jeg alltid hatt lyst til å lese, men ennå ikke gjort. kanskje det kan være noe?

Jeg begynte på Glamorama, men la den fra meg etter 30 sider. For meg var ikke det noe tess i det hele tatt.

Skrevet
Muligens? Siden jeg allerede har listet den opp som en av bøkene jeg liker, er det vel heller garantert!  :ler:

Jeg har også lest Wind-Up Bird Chronicle, i tillegg til Sauejakten, men kanskje jeg skal forsøke meg på et par andre av bøkene hans som jeg ikke har lest ennå,

Jeg har lest Norwegian Wood og Kafka on the Shore også. Den sistnevnte vil jeg i grunnen bare anbefale dersom du virkelig liker de surrealistiske innslagene i Wind up bird chronicles. Norwegian Wood er en mer tradisjonell roman, jeg likte den godt.

Kule And

Skrevet (endret)

Ååååååhhh! Her må jeg slenge med mine favoritter - en del av dem i alle fall ;)

I Know This Much Is True - Wally Lamb

She's Come Undone - Wally Lamb

The Dogs of Babel - Carolyn Parkhurst

Talk Before Sleep - Elizabeth Berg

Open House - Elizabeth Berg

Never Change - Elizabeth Berg

True To Form - Elizabeth Berg

My Sister’s Keeper - Jodi Picoult

The Pact - Jodi Picoult

Practical Magic - Alice Hoffman

Illumination Night - Alice Hoffman

What looks like Crazy on an Ordinary Day - Pearl Cleage

A Million Little Pieces - James Frey

A Lesson Before Dying - Ernest J. Gaines

The Secret Life of Bees - Sue Monk Kidd

The Mermaid Chair - Sue Monk Kidd

The Bluest Eye - Toni Morrison

Extra Virgin - Annie Hawes

Ripe For The Picking - Annie Hawes

Journey to the south : a Calabrian homecoming - Annie Hawes

Om du liker morsomme bøker - så må jeg få anbefale David Sedaris også! Elsker det jeg har lest av ham så langt! :)

Håper du får tak i mange gode bøker! :)

Endret av nostalgia
Gjest gjest1
Skrevet

Det ser ut som vi har veldig lik litteratursmak, Spinone :) I tillegg til flere av de som allerede er nevnt kan jeg anbefale Don DeLillo - Underworld og Ian McEwan - Atonement

Skrevet
Det ser ut som vi har veldig lik litteratursmak, Spinone :) I tillegg til flere av de som allerede er nevnt kan jeg anbefale Don DeLillo - Underworld og Ian McEwan - Atonement

Hmm, har liggende begge to- på vent. Er litt ork å sette i gang med DeLillo etter at jeg leste Ratners star. Den var tung. Har hørt at Underworld også er tung. Hva var det du likte med de bøkene du nevnte?

Kule And

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...