pumpkin Skrevet 11. desember 2002 #1 Skrevet 11. desember 2002 Og jeg som skulle boikotte programmet etter fadesen for litt siden... men dette var jo et veldig interessant tema! De tok opp spørsmålet om fostervannsprøve for gravide over eller under 38 år. Slik det er nå må jo alle under 38 år til utlandet hvis de vil ha denne prøven. Typisk Norge, mener nå jeg. Dette burde være lovlig her også, det er tross alt foreldrene som må leve med et handikappet barn og de ting det medfører. Flere som så programmet? Hva mener dere? Pumpkin
Kid-a Skrevet 11. desember 2002 #2 Skrevet 11. desember 2002 Når fikk vi rett til å sortere ut og velge bort mennesker før de engang blir født? Dere er jammen meg fryktelig dårlige i logikk... men i og med at det var tv2 som sendte programmet, og at de fortsatt er på nybegynnernivå i journalistikk, kan jeg muligens unnskylde. Dersom man ønsker barn, og blir gravid, får man ta det man får... høres kanskje kynisk ut, men INGEN har rett til å sortere ut mennesker. Det er noe av det mest kvalmende jeg kan tenke meg. Hvis foreldrene mener de ikke har ressurser nok til å ta seg av et funksjonshemmet barn, er det kanskje like greit å droppe hele greia? Ha en fin dag.
Gjest care Skrevet 11. desember 2002 #3 Skrevet 11. desember 2002 Vi har en liten søster, vi har en liten bror. Som er litt annerledes enn andre barn på jord. De kom til denne verden, det vanskelige sted Med mindre håndbagasje enn vi er utstyrt med. Har vi rett til å selektere bort mennesker som ikke er lik oss? Skal vi skape en verden, der det bare bor "perfekte" mennesker? Hvilken rett har vi til å gjøre dette? Det er mange etiske spørsmål i kjølvannet av en slik debatt. Håper vi kan nyansere debatten, slik at vi også inkluderer de etiske prinsipper.
Gjest Zalomine Skrevet 11. desember 2002 #4 Skrevet 11. desember 2002 Jeg så ikke programmet, for jeg ser det aldri. Jeg liker det rett og slett ikke. Når det gjelder å "velge ut hvilke mennesker vi vil føde" så synes jeg det er en anelse kynisk, rett og slett. Det er ingen selvfølge at alle babyer er friske, selv om de fleste er det. Og foreldre til handicapede unger elsker dem like mye, selv om det er mer arbeid med det... Jeg ville ikke valgt bort min unge fordi den var litt skadet (hvor trekker man grensa??) og ville derfor ikke likt å ha valget engang. Dersom det er snakk om at barnet aldri vil få et verdig liv, kanskje dø ved fødselen, kanskje dø før, kanskje ha store lidelser de timene det lever, så er det noe annet.. men så store "feil" oppdager de vel ofte ved ultralyd, eller? Dette har jeg lite kjennskap til, og vil ikke uttale meg så bastant om det. Jeg er ikke gravid, og har heller aldri vært det, elelr prøvd å bli det, så mitt grunnlag for å uttale meg er hypotetisk... Men, jeg mener at... hvor trekker man grensa dersom man begynner å velge mellom hvem som har livets rett? En som er lam? blind? hjerneskada/tilbakesatt? ms? downs? Hvor? Nei, det valget vil jeg slippe å ta!!
Gjest Anonymous Skrevet 12. desember 2002 #5 Skrevet 12. desember 2002 Når fikk vi rett til å sortere ut og velge bort mennesker før de engang blir født? Dere er jammen meg fryktelig dårlige i logikk... men i og med at det var tv2 som sendte programmet, og at de fortsatt er på nybegynnernivå i journalistikk, kan jeg muligens unnskylde. Dersom man ønsker barn, og blir gravid, får man ta det man får... høres kanskje kynisk ut, men INGEN har rett til å sortere ut mennesker. Det er noe av det mest kvalmende jeg kan tenke meg. Hvis foreldrene mener de ikke har ressurser nok til å ta seg av et funksjonshemmet barn, er det kanskje like greit å droppe hele greia? Ha en fin dag. Hvorfor skal man ta det man får når man kan velge (eller burde kunne velge, som denne debatten handler om)? Hvorfor skal man føde "feilvarebarn" uten at det er nødvendig? I naturen er det den sterkestes rett som gjelder og dyr med misdannelser kommer alltid til kort. Selvsagt er vi mennesker bedre rustet til å ta vare på de svakeste individene og jeg beundrer de som velger å gjøre det, men jeg mener likevel at dette bør være opp til hver enkelt. Jeg synes alle gravide kvinner, uansett alder skal kunne ta en fostervannsprøve. Jeg tror dessuten at mange av de som evt tar en slik prøve og får vite at fosteret de bærer er misdannet, vil gå frem med svangerskapet og dermed være godt forberedt når ungen kommer. Jeg skjønner heller ikke argumentet om at man like så godt kan la være å få barn dersom man ikke er klar til å ta i mot et misdannet barn. Vet du egentlig hva som kreves av ressurser for å gi feks et mulitihandikappet barn en god oppvekst? Det er snakk om økonomi, tid og ikke minst psyke. Og hva om man har barn fra før? Skal de lide for at mor og far bare har tid til den nye ungen? Jeg synes ikke det er riktig at myndighetene skal bestemme hvem som får friske barn eller ikke, når det er en relativt enkel prosess å finne ut om det foreligger misdannelser. (Ja da, jeg vet at prøven medfører en viss risiko, men hva gjør ikke det? Nok en gang bør dette vurderes av den enkelte.) Det er ikke myndighetene som skal leve med et misdannet barn i hverdagen. Og til sist synes jeg du er veldig barnslig, Kid-a, som angriper tv2 fordi du er uenig i dette med fosterdiagnostikk. Begge sider av saken fikk da komme til orde, eller hur?
Lille Emma Skrevet 12. desember 2002 #6 Skrevet 12. desember 2002 Alle burde få lov til å ta fostervannsprøve. Det er en ting at mynighetene vil ha et mangfold av forskjellinge mennesker her i landet, men man ser ikke hjelpen den dagen en står der men barnet. Hvor er hjelpen og myndighetene da?????? Vil staten så absolutt at vi skal føde disse barna så burde altså forholdene også være lagt bedre til rette for det. Nå skal det også sies at det finnes forskjellige grader av missdannelser, men jeg har sett flere tilfeller av barn som bare sitter i en stol og ikke vet at de en gang eksisterer. Unger som må ha hjelp til å puste, holde øyne åpne..ja... Det er en vanskelig debatt, men jeg synes jo det er typisk at Norge skal være den som treig, og som gjør at vi atter en gang må reise til Sverige!
Olse Skrevet 12. desember 2002 #7 Skrevet 12. desember 2002 Jeg er enig i at alle som vil ta fostervannsprøve bør få muligheten. Det er da lov med frivillg abort her i landet, og det er jo før man vet om barnet er friskt eller ikke. Skal Norge begynne å forby det og da? Og som hun ene moren sa i programmet i går. At etter du har født et handicapet barn, hvor er staten da? Nei da skal man klare seg på egen hånd.
Lorelai80 Skrevet 12. desember 2002 #8 Skrevet 12. desember 2002 Selv om en får vite at det er noe galt med barnet en venter, er det slett ikke sikkert at en tar abort. Noen vil nok gjøre det men slett ikke alle. Det kan også handle om at foreldrene vil være godt forberedt og ikke få det som en overaskelse ved fødselen.
mira1 Skrevet 12. desember 2002 #9 Skrevet 12. desember 2002 Så på Schrödingers katt i kveld. Nå kan du også få bestemme om du vil ha gutt eller jente. :o Skal ingen ting være tilfeldig lengre.... Blir man gravid, så må man ta det som en gave. Tenk på alle de som ikke kan bli gravide. Ikke rett å velge bort et barn syns jeg egentlig. Litt annet hvis legene/jordmor ser på ultralyd at barnet feks ikke vil overleve etter fødsel kanskje. Vet ikke helt, men det hadde blitt vanskelig.... vanskelig....
Cassandra Skrevet 14. desember 2002 #10 Skrevet 14. desember 2002 Jeg har forstått det slik at ved en fostervannsprøve så kan du få svar om noe er galt, men ikke alltid HVA som er galt. Å kalle funksjonshemmede feilvare synes jeg er grotesk. Rett og slett. Noen som vet hva definisjonen på funksjonshemmet er? Noen som vet HVOR mange som faktisk kommer inn under den definisjonen? Jeg kan nevne at de som har diabetes kommer under definisjonen skjult funksjonshemming, de som har dysleksi kommer under den samme funksjonshemmingen. Hva med de som er blinde, svaksynte, skal vi luke dem vekk? Passer de ikke inn i vår perfekte verden? Alle gravide har rett på ultralyd, og på den kan mye oppdages. Og dersom det er veldig store avvik, så kan legen muligens stille en prognose ut fra tidligere erfaring. Basert på det får jo hver enkelt foreldre par bestemme seg for hva de skal gjøre. Men jeg synes heller ikke at ALLE må ha rett på en fostervannsprøve. Å si at Staten omtrent tvinger foreldrene til å føde hva som helst for så å la foreldrene seile sin egen sjø, synes jeg er drøyt. Ja, jeg er enig i at funksjonshemmede bør ha flere rettigheter i dette landet, og ja, jeg er enig i at det ikke bør være vanskelig for familier å få den hjelpen de har behov for. Men heldigvis... det er i endring. MYE positivt har skjedd de siste tyve årene når det gjelder integrering for funksjonshemmede. De av foreldrene som får barn og likevel ikke ønsker seg det har jo andre muligheter. Det er ingen som TVINGER noen til å ta seg av barna sine. Jeg blir rett og slett LEI meg når jeg leser enkelte innlegg som her. Det viser hvor liten toleranse som finnes hos mennesker.
Gjest care Skrevet 14. desember 2002 #11 Skrevet 14. desember 2002 En sann historie fra virkeligheten: Jeg vet om et par som tok fostervannsprøve. De fikk så beskjed om at det var noe feilt med barne, sannsynligvis led det av Down syndrom. Men paret vil ha barnet alikevel. Da de hadde født barnet, kunne legene konstantere at barnet var friskt.
Tusenfryd Skrevet 14. desember 2002 #12 Skrevet 14. desember 2002 Jeg så heller ikke programmet, for jeg synes ikke noe omd et. Men jeg har absolutt sterke meninger om temaet. I teorien har du allerede tatt valget om utsiling av mennesker i det du tar fostervannsprøven. Å si at man skal bestemme seg når svaret foreligger er tull. Du har tatt valget at du vil kunne velge bort. At teori og praksis er to forskjellige ting er en annen sak - du har tatt et valg i hodet ditt. Av den grunn har vi valgt dersom jeg blir gravid - å ikke ta fostervannsprøve. De er usikre, man vil ikke nødvendigvis få korrekt svar, eller gi deg svaret på alle sykdommer eller handicap. Dessuten er vi i mot siling av mennesker og tror at hvis vi i det hele tatt er så heldige å få et barn, så er det det barnet vi skal ha. Teori og praksis er som sagt to forskjellige ting, kanskje vi må svelge en kamel eller to mothårs hvis den dagen kommer, men vi har i alle fall snakket om det, diskutert og drøftet og tenkt - og så gjort oss opp en mening. Det er det mange andre som burde gjøre også. Ikke bare seile til en forstervannsprøve uten å være gjennomtenkt, at man bare gjør det fordi det er vanlig, man er over en viss alder eller fordi man er så j... redd for å få et barn som ikke er som alle andre. Vi mener ikke at "lykken er å få et barn med Downs" eller noe, men vi tror at ting skjer av en grunn - hvilken vet ikke vi. Det ligger ikke noe religiøst eller noe sånn bak dette, bortsett fra at vi tror at om det er noen som skal bestemme hvem som skal få leve eller ikke - så er det i hvert fall ikke oss! Så høyt tror vi ikke om oss selv. Jeg er litt enig i det Kid skriver - kan man ikke tenke seg et barn som ikke er som alle andre, kanskje man skal la det være med hele greia. Man har aldri garantier for a et friskfødt barn forblir friskt. Man har aldri garantier for at et barn ikke kommer utfor ulykker. Man har aldri garantier for at man blir gravid igjen, hvis man velger bort et barn. Vi ser på et barn som en gave og som et mirakel. Og oss selv som uendelig takknemlige og lykkelig lottet hvis vi noen gang skulle få et selv. Ta aldri ting som en selvfølge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå