Netten Skrevet 5. juni 2006 #1 Skrevet 5. juni 2006 Nå sitter jeg her og vet ikke helt hvordan jeg skal begynne på talen min til min kjære... Har ikke akkurat god tid, i og med at jeg gifter meg på lørdag, men jeg er NØDT til å si noen ord til ham, ellers kommer jeg til å angre så veldig etterpå. Pga. et ufattelig eksamensstress så har jeg altså ikke hatt tid til å sette meg ned med dette før nå... HVA bør jeg ha med i talen? HVEM skal jeg takke? Noen som kan sende meg en tale PM? Så har jeg litt inspirasjon? Er ofte det å komme i gang som er vanskeligst. Veslo: Var det ikke din tale som lå ute her for en stund siden? Mulig å få en aldri så liten sniktitt?
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2006 #2 Skrevet 5. juni 2006 Veslo: Var det ikke din tale som lå ute her for en stund siden? Mulig å få en aldri så liten sniktitt? ← Sjølvsagt! Talen min er framleis på kladdestadiet (det minna meg om at eg må kikke meir på den snart...), men slik er rå-teksten: Bryllupstale til Torgeir (Ein morsom ting til kvar takk?) (prøve å vere litt tøff og morsom og, ikkje bare dillete og sentimental) (Må bruke manus eg, for viss eg sleppe meg laus uten, er eg redd eg blir skravlande til imåro?) Eg vil begynne med å si takk eg, trur eg. Takk til familie og venner som har tatt turen hit i dag. Det er dokke som gjør at bryllupet vårt skiller seg ut frå andre bryllup, det er dokke som gjør dagen vår spesiell. El, uten dokke hadde vi ikkje fått den bryllupsfesten vi vil ha!! Kjære svigerforeldre; Takk for at eg har blitt tatt så godt i mot av dokke (takk for at dokke har oppdratt Torgeir til å bli den flotte mannen han er ) Kjære besto og besten; Takk for at eg får lov til å vere reserve-barnebarnet dokkas !?!?!? Kjære mamma og pappa; Takk for at dokke har gjort meg trygg og sterk, (samtidig som dokke har gitt meg evnen til å vere) ydmyk og sårbar. Takk for alt eg har fått lære av dokke (!?!?!?!?) Takk for måten dokke har tatt Torgeir inn i familien Kjære Liv, Anne Grethe, Ørjan og Tonje; Takk for at dokke er de dokke er! Noe med nye søsken!?!?!?!? + + + Kjære jentene mine; Takk for at dokke er verdens beste gjeng Takk for at dokke alltid stille opp, for at dokke får meg til å le og for at dokke ler av meg. Takk for alle minnene vi har sammen. Takk for at dokke har holdt ut med bryllupsmaset mitt, heretter love eg at det bare blir ”vanlig” mas fra meg igjen. Hehe.. Dokke betyr veldig mye for meg, eg er så utrulig stolt av dokke Det er stort for meg å kunne dele ein dag som dette med dokke. Eg er glad i dokke! Nevne artige historiar? Ski, hytteturar, festar, osv… Kjære Torgeir; i dag har eg blitt ”kåno” di, og eg kan endelig kalle deg ”mannen min” på orntlig. !??!?!?! Eg vart forelska i deg ein aprildag for fire år siden. Måten du tøysar med meg for å få meg til å le, dei viltre krøllene dine når du nett har vakna, og kyssa som smakar bringebær-drops – gjer at eg framleis er forelska i deg Klemmane eg får når eg ikkje fortener det. Det lure smilet ditt. De ærlige augene. Alt dette, Gjer at eg forelskar meg i deg igjen og igjen noe pjatt? Les dikt, eller delar av det? Ev. skrive om dikt, bruke delar av det? (No kjenner vi ikkje lenger regnet For kvar av oss vil vere eit vern for den andre No kjenner vi ikkje kulda For vi kan varme kvarandre No er det ikkje lenger noko som heiter einsemd For kvar av oss vil vere her for den andre) Vi er to menneske Men det ligg eitt liv framføre oss Når kveldsmørkret fell på Ser eg opp, og der er du Eg tar handa di du tar mi, og vi snur oss samtidig Vi ser på vegen vi har gått for å Komme til denne augneblinken av glede Det strekker seg etter oss Sjølv om framtida ligg framføre Ein lang veg Der kvar vending betyr nye oppdagingar Gammalt håp, ny latter Delt lukke Eventyret har nett starta… - Ingebjørg, 14. jan-05 Ei veke borte frå deg kan kjennes som eit år, mens eit år sammen med deg kan kjennes som ei veke. Likevel får du tida til å stå stille, og skapar små øyeblikk av lykke, som når du stoppe meg frå kvardagsmaset, ser på meg, og sir at du er glad i meg. Der eg er forsiktig og usikker oppmuntre du meg til å fortsette, og du bremse meg når entusiasmen min går for vidt. Du er min beste venn Torgeir. Min favoritt-person å diskutere med, fordi du ikkje alltid lar meg få det siste ordet (sjølv om det hender det også då.. hehe…) Du er mitt standpunkt i kvardagen. Eg lærer så mykje av deg – om deg – og med deg – og gledar meg til å fortsette med å oppdage og leve livet sammen med deg! Med gammalt håp og ny latter skal vi sammen skape ei delt lykke. For ærlighet, respekt og evig kjærlighet – skål!
Gjest Cosmic Girl Skrevet 5. juni 2006 #3 Skrevet 5. juni 2006 Jeg har hørt det er vanlig å takke han og hans familie. Spesielt da hans foreldre. Jeg har begynt på min tale, men synes og det er veldig vanskelig. Tar også imot andres taler med stoor takk! Min tale begynte jeg å skrive en natt da jeg våknet og var lys våken. Jeg lå og hørte på min kjæres pust, og tenkte på hvor heldig jeg er som skal få gifte meg med han. Som alltid skal kunne våkne midt på natten og høre pusten hans ved siden av meg. Kunne smyge meg inntil han om natten, hvis jeg våkner og har mareritt. Eller hvis jeg bare vil ha litt varme, trygghet og kos. Tenkte også å ta inn noen ord om hva han får fram i meg. Det er jo slik at ulike mennesker får fram ulike sider av ens person. Han får meg for eksempel til å føle meg som verdens vakreste og søteste. Som smart og oppegående. Som morsom og leken. Og hvordan han får meg til å føle når vi er sammen. Etter perfekte dager. Hva jeg elsker å gjøre sammen med han, og hvorfor. Har tenkt å droppe standard-tingene som hvordan vi møttes, og om hans egenskaper, etc. Har opplevd det litt for mange ganger; at alle talene skal fortelle om personen (som jo alle allerede kjenner veldig godt), også blir de samme tingene gjentatt gang på gang. Ser nå at Veslos tale er lagt ut mens jeg skriver her. Ville absolutt gått for noe som hun gjør. Bra tale, Veslo! Håper det var til litt hjelp! Lykke til!
Gjest Cosmic Girl Skrevet 5. juni 2006 #4 Skrevet 5. juni 2006 Jeg vurderte forresten også å legge inn et dikt i talen. Har funnet 4 jeg liker veldig godt. Lik meg når jeg er teit (Henrik Mestad). Jeg vil være det rolige regn (Lars Saabye Christensen). Lærdom (Alf A. Sæter). Vi kan ikkje eige kvarandre (Arne Ruset).
Gjest Gjest Skrevet 5. juni 2006 #5 Skrevet 5. juni 2006 Jeg kjenner ikke mine svigerforeldre noe særlig, og syns det var unaturlig å nevne dem i talen. Mine foreldre ble heller ikke nevnt, de vet at jeg er glad i dem og at jeg er takknemlig for den oppveksten de har gitt meg. Vi er ikke redd for å si slikt i hverdagen, eller de 3-4 gangene i året vi ser hverandre. I talen min til min mann fokuserte jeg på hvor fantastisk han er, og hvor takknemlig jeg er for at han er slik han er og for at han ville gifte seg med meg.
Netten Skrevet 5. juni 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. juni 2006 Tusen takk for tips! Veldig bra tale, Veslo! Hvor lenge bør forresten talen vare?
Gjest Fruktkake Skrevet 5. juni 2006 #7 Skrevet 5. juni 2006 Jeg sliter med tale selv. Har begynt å skrive, men tårene popper fram i øynene mine mens jeg skriver. Hvordan i alle dager skal jeg klare å holde denne talen? Kommer til å hylgrine ...
LilleLy Skrevet 5. juni 2006 #8 Skrevet 5. juni 2006 Huff, jeg er i samme båt. Om en uke bare.. og er jo ikke ordentlig igang med talen enda.. og enda er det to eksamen til uken som kommer før jeg er ferdig på torsdag. Skrekk og gru! (Sorry at jeg ikke er til mer hjelp.. kommer forhåpentligvis med noe mer konstruktivt etterhvert)
Gjest gjest1 Skrevet 6. juni 2006 #9 Skrevet 6. juni 2006 Jeg ønsker ikke så si så fryktelig mye til hverken mine foreldre eller svigers i min tale så jeg åpnet talen min med å si "Min tale er først og fremst til min kjære mann, men jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke mine foreldre bla bla bla (veldig kort) og min svigerfamilie som har tatt så godt imot meg og som jeg har blitt så glad i" Så sa jeg "Kjære mannen min.... osv" Jeg er litt av en sippeguri så allerede etter de veldig få ordene til foreldre og svigerfamilien så hadde jeg tatt til tårene - samtidig som jeg lo litt av meg selv. Derfor var det viktig for meg å få inn noen morsomme poenger om min kjære mann for å løse litt opp på stemningen og det klarte jeg heldigvis. Gjestene våres tok poengene mine og jeg klarte å slappe av og resten av talen gikk som en lek. Den var ikke veldig lang, tror ikke jeg talte mere enn 3-4 minutter til sammen. Utrolig glad for at jeg turte å gripe sjansen!
Laini Skrevet 6. juni 2006 #10 Skrevet 6. juni 2006 Talen min gikk over all forventning, jeg er ganske så følsom når det kommer til de sterke følelsene så det ble litt grining under ØVING, talen gikk supert og jeg holdt meg HELT fint fram til det siste verset da ble jeg LITT gråtkvalt;-)) Lot meg tidlig inspirere av Veslo sin tale og klippet et par formuleringer der som jeg ordnet litt på slik at det ble mer "meg". Men det stemmer så utrolig godt på vårt forhold også, som at jeg må la meg bremse for jeg har en tendens til å bli over entusiastisk over ting, jeg koker også fort så mitt og hans temperanment er forskjellig. Men som den gode mann han er så har han funnet sin måte å nå inn til meg på. Slik ble den: Kjære alle sammen, eg står her litt lett skjelven med bankende hjerte og svette håndflater. Nå vil nok mange tro at det er fordi eg er så nervøs for å holde tale, og til dere vil eg si ” HELT RIKTIG”. Men eg regner med at jeg vi alle skal overleve dette her. Tusen takk alle dere her i dag for at dere ville komme og dele denne dagen med oss. For det er en stor dag i våre liv og dere alle er med og har vært med til å gjøre den til et minne vi for alltid vil huske. Eg håper dere alle kommer til å få en fantastisk fin fest her i kveld! Kjære ”svigerforeldre”, eg vil rette en stor takk til dere og måten eg har blitt tatt i mot i familien. Det setter eg stor pris på. Nå har jo mangt blitt sagt om svigerforeldre og gjerne spesielt de ”vanskelige” svigermødrene. Men heldigvis stemmer ikke dette i mitt tilfelle. En stor takk for den gutten dere har oppdratt til å bli en så flott person som XXX er! Kjære Mor, eg kan nok uansett aldri få takke deg nok. Bare at eg har vært så heldig å ha en mor som deg, du er en unik person. Du har en enorm omsorg og omtanke, du er snill og du er og har alltid vært en støtte. Du har en optimisme og livsglede som er smittsom, og du har lært meg å tenke positivt. Takk for alt du har gitt meg mor, og takk for alt du betyr for meg og mine. XXX, du fortjener også noen ord i en sådan stund. Eg tror aldri eg noensinne har fått nei fra deg når eg har spurt deg om hjelp eller råd. En skikkelig ”handyman” som alltid stiller opp når noen skal gjøres. Med persienner som spesialfelt har eg aldri hatt problemer med å holde solen ute! Du forresten, målene i vinduene på stuen er ca 1.30 x 210….. XXX, min kjære store bror!! Takk for i dag, det var meg en ære at du fulgte meg opp kirkegangen. Eg er her og nå veldig glad at våre spådommer ikke gikk i oppfyllelse, kjolen er fremdeles hel / frisyren inntakt, du sølte ingen jegermaister på meg og ellers er vi i fin form! Eg har MYE å takke deg for, her og nå vil eg bare takke deg for at du i sannhet er min bror. Alt det andre tar vi over en øl eller 12! Takk til min forlover, eg vet at oppgaven ikke har vært av de enkleste. Eg kan være ganske ubestemmelig til tider, farger, blomster etc etc. Ja det har sikkert vært et evig mas. Eg vet eg nesten har forvoldt deg søvnproblemer, men det kan eg si deg, dette har du løst på en fantastisk fin måte. Tusen takk;-) Så til jentene mine, dere var nydelige brudepiker. XXX du sang så vakkert for oss i kirken Eg er veldig stolte av dere begge! Dere har gjort dagen min helt perfekt! Kjære XXX, Tenk i dag har vi blitt gift! Vanligvis kan man bli skremt av mindre, love en annen person tro og ære for resten av livet. Men det løftet og tanken på det har gitt meg en følelse av stor glede og håp for framtiden, en trygghet og en befestelse av vår kjærlighet. Nå er det 6 år siden vi møttes, teknologien løper lynraskt men for de som ikke husker så var faktisk sms på mobiltelefon akkurat i ferd med å ta av. Uten å gå i detalj så ble vi godt kjent med hverandre før vi møttes ansikt til ansikt. Eg glemmer aldri dagen når vi skulle møtes, en kveld med mat og vin var planlagt, for som vi ble ening om så ville ikke det at vi ikke hadde sett hverandre kunne forhindre en vellykket kveld. Ja så der satt eg meg i bilen og dro for første gang utover mot xxxx. Hadde aldri satt mine ben på den siden av ”byn” før. Guiding per telefon var derfor nødvendig og eg må si eg fikk bange anelser når du sa følgende ” kjør videre mot xxxx (syns j o allerede eg hadde kjørt i en evighet når eg kom til knarvik..) du ska gjennom 5 tunneler, etter den 5 kan du ringe meg. Mange tanker svirret og eg var rimelig nervøs, tenk hvis den flotte fyren eg hadde lært å kjenne over telefon så ut som ”høggeren” i bilopphøggers?? Jaja, etter tunnel nr 5 ringte eg, ” ser du en bensinstasjon til venstre? Jada sa eg, OK kjør inn der og kjøp avisen til meg” Den var jaggu frekk;-) Må si eg hadde litt sansen for at det var ”tak” i han. BA ble kjøpt og gamlebanken kom til syne. Bilen parkert og så skulle noen laaaaange trapper forseres…. Eg banket på døren, mens hjertet banket i kroppen. Og der stod han, han som i dag er blitt mannen min. Vi skulle jo klemme hverandre, men eg følte vel at eg var den mest klemmevillige akkurat da. Du smilte og lo og var vel litt sjokkert du også. Tok det som et godt tegn at smilet satt som klistret hele kvelden. Hadde jo den ære å få møte min forlover og svoger samme dagen, de kom heeelt tilfeldig innom. Ikke mye tilfeldigheter der nei………… På vei hjem i bilen må eg si eg hadde mange tanker, og eg sendte et spørsmål til ”han der oppe” ” Er det dette du har i plan for meg, xxxx??” Svaret har allerede gitt seg, i dag har vi gitt hverandre de flotteste løftene man kan gi, og det er eg så glad for. XXX for meg betyr du så mye, selv om vi har så mange like tanker og meninger er vi også veldig forskjellig. Du holder deg heldigvis rolig når temperamentet mitt koker. Du klarer å lokke fram fornuften min og gir meg nyanserte og dønn ærlige syn på saker og ting. Til tider nesten for ærlig, du har klart å finne en middel vei da heldigvis og plukker opp bedre svar ”lure spørsmålene” mine. For når eg spør ” se her, var ikke eg veldig tjukk sånn??” Så svarte jo du helt ærlig, jo kanskje litt…. Men nå får eg svar som ” du er så fin så”!! SÅ det skal du ha, hvis du fortsetter å forbedre deg sånn så har eg bare god ord i vente i framtiden; Tilbake til ”mimre gaten”, vi ble gravide og XXXX kom til verden. En utrolig flott tid, du er en fantastisk flott far!! Huset vårt ble endelig ferdig og tiden der har vært fin! Så ting har gått slag i slag i den tiden vi har vært sammen, forelskelse, kjøp av leilighet, barn, nytt hus og nå bryllup og ekteskap! En dag borte fra deg, kan føles som et år. Mens tiden flyr når eg er sammen med deg. Likevel kan tiden med deg stå stille, små øyeblikk av lykke, som når du midt i hverdagens kjas og mas stopper opp for å gi meg en klem og sier du er glad i meg. Der eg er usikker og forsiktig, gir du meg oppmuntring til å fortsette og der min entusiasme tar overhånd har du evnen å bremse meg litt. Du er min kjærlighet, min trygghet, støttespiller og beste venn. Sammen har vi kommet forbi både gode og vonde dager allerede vi har forsert utfordringer, nettopp derfor ser eg lyst på vår framtid sammen. Vi har evnen til å løse floker sammen, vi har evnen til å le sammen og vi har evnen til å elske! Vi har mange drømmer og ønsker og sammen skal vi nok få en del av dem til å gå i oppfyllelse. Eg håper vi alltid vil sette forholdet vårt høyest, vise hverandre kjærlighet, åpenhet og omsorg. Vite at et sterkt samliv krever at vi jobber sammen og kommuniserer med hverandre. Eg vet, når eg ligger inntil ryggen din om natten at eg ikke ville vært noe annet sted. Eg vet at du XXXX er den eg vil dele livet med.( Ja det hadde vel vært litt vel sent å komme med andre spådomsutsikter her eg står da ) Et lite visdomsord til slutt: For å holde flammen brennende, finnes det en enkel regel: Hold de to vedkubbene sammen, akkurat så nære at de holder hverandre varme og langt nok unna - omtrent en fingerbredde- til å gi pusterom God varme, godt ekteskap, samme regel!! Så skål min elskede, skål for en av våre viktigste dager og skål for en lykkelig fortsettelse!! Prøvde å legge inn litt humor innemellom, og bytte litt tema akkurat når jeg visst tårene ville presse på. Hadde en alternativ åpning som jeg ikke turde ta, meningen var å få med meg gjestene. Den var sånn: Kjære alle sammen, jeg står her litt lett skjelven med bankende hjerte og svette håndflater. Nå vil nok mange tro at det er fordi jeg er så nervøs for å holde tale, og til dere vil jeg si ” HELT RIKTIG”. Men så tenker jeg, jeg kan sikkert få litt hjelp. Jeg har hørt om flere tiltak for å få bukt med nervøsitet. Så jeg tror vi begynner med en skål jeg, det tror jeg hjelper. SKÅL!! Ok, jeg føler meg litt bedre….. Men jeg tror vi må ha flere tiltak, puste øvelser vet vi jo fungerer veldig bra. Så hvis alle sammen nå kan hjelpe meg litt med å puste, vi puster inn dypt og puster ut, en gang til.. Pust inn…. Pust ut…. ( Skal få alle til å puste og pese litt… ) Jepp, dette blir bra føler at nervøsiteten forsvinner her. Men fremdeles litt skjelven i knærne her og da vet ikke jeg men jeg har hørt at latter er det definitive middelet for å få publikum med seg. MEN, nå har jeg ingen gode ”Billemann og Bollemann” vitser på lager så hvis alle kunne hjelpe meg litt her. Jeg vil at alle skal se på den de sitter rett ovenfor og bare begynne å le. Se rett i øynene på partneren på motsatt side og si ”hahahahahahaha” ( HVIS det funker er det super morsomt) Tusen takk, det hjalp. Da har i alle fall talen vært en suksess så langt, når vi har fått folk til å le!! Men ble litt pingle og skrev om kvelden før............... Lykke til med talen;-))
flickan Skrevet 6. juni 2006 #11 Skrevet 6. juni 2006 Fantastisk fin tale Laini, takk for at du deler den med oss her. Den kommer jeg til å ta vare på og bruke som inspirasjon om ett års tid når jeg selv skal til pers.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå